De flesta utgår nog ifrån att när en plats är vald vid bokning är det också den plats man har reserverat ombord. Det kan finnas undantag där flygplanstyp eller konfigurations byts och man blir flyttad. Men det finns också tillfällen där du tilldelas ett annat säte på förhand men fås att tro att att du att du får den plats du själv har valt.
SAS’ hemsida är, band frekventa resenärer, känd för att vara notoriskt stabil och full av märkliga fel och brister som ingen förstår sig på och vi kan tyvärr bara bekräfta detta.
Just ju befinner jag mig i Las Vegas och har för längesedan bokat min biljett och valt plats på SAS hemsida. Min resa gick med SAS från Köpenhamn till Chicago och vidare med Star Alliance partnern United till Las Vegas.
Jag beställde min biljett hos SAS och loggade direkt in för att boka plats. Här fick jag möjligheten att reservera på bägge SAS avgångarna men även på Uniteds inrikeslinjer. Inrikesflyg är normalt fullbokade i USA så det är alltid skönt att få plats vid mittgången och slippa trängas i ett mittsäte.
Enligt SAS hemsida var det gott om platser att välja bland och till och detta inkluderade dem som United annars benämner som “Economy Plus” Dvs. platser längst fram i ekonomiklass med lite extra benutrymme, utöver det ingenting speciellt. man kan dock inte se på SAS hemsida att det handlar om “Economy Plus” utan de visas som helt vanliga ekonomistolar, fritt tillgängliga att välja.
Som Star Allinace Goldmedlem har man en rad fördelar och jag tycker det är helt naturligt att man också kan välja bland dessa säten med lite bättre benplats precis som Uniteds statusmedlemmar (som också är Star Alliance Gold). Platser valds och allt var frid och fröjd, trodde jag.
Flyttad längst bak i flyget
Några dagar innan avresa mottar jag ett mail där det står att jag har uppgraderats till SAS Plus på utresan till Chicago med via Optiontown. I samband med detta ser jag över min bokning på checkmytrip.com som är Amadeus (bokningssystemets) hemsida där man kan se status på bokning m.m
Här ser jag, till min stora överraskning, att mina platser hos United står som “Unconfirmed”. Märkligt, då det på SAS hemsida står som valda och inte ser ut att vara bekräftade som jag har trott fram tills nu.
Detta kräver en lite närmare djupdykning.
Andre sæder hos United
På Checkmytrip kan jag också se det bokningsnummer som mina Unitedflygningar har i bolagets eget system. Med detta kan jag logga in på United.com och se hur min bokning ser ut i deras värld.
Här visar det sig att United har gett mig helt andra platser än det jag hade valt från början, längst bak i flyger. Tursamt nog inte ett mittsäte. Så mycket är alltså Star Alliance guldstatus värd när man flyger med United.
Det märkliga är dock att både Checkymytrip och SAS uppger mina ursprungliga platser. United har alltså i all hemlighet och utan att visa det i varken Amadeus eller på mitt köpställe ändrat mina platser till några betydligt sämre. Som tur är finns det fortfarande platser vid mittgången så större än så är problemet inte den här gången.
Vid närmare anblick har jag inte ens möjlighet att välja mina ursprungliga platser som Star Alliance Gold. De är uteslutande tillägnade Uniteds egna statuskunder eller om man betalar för det. Alltså, för det första får jag inte många fördelar med mitt Star Alliance guldkort hos United och för det andra är det ett stort fel i bokningssystemet hos antingen SAS, Amadeus eller United att jag överhuvudtaget kan välja dessa platser från början.
Irriterende fel på hemsidor
Som relativt bekant med resebranschen och resvan vet jag att man inte skall lite på flygbolagets (och absolut inte SAS) IT-system. Och absolut inte när flera bolag är inblandat i en bokning. Här är det alltid en god idé att dubbel och trippelchecka din bokning hos alla inblandade flygbolag. Ja, besvärligt är det men tyvärr en nödvändighet om du vill vara helt säker.
Varför får jag ens möjlighet att välja platser hos SAS som jag inte ens har tillgång till? Varför kan jag inte se på SAS hemsida eller Checkmytrip.com när United väljer att flytta mig till en annan plats än den jag har valt?
Varför får jag inte besked och varför fungerar inte flygbolagens hemsidor och bokningssystem som det är tänkt?
Om jag nu inte kan välja plats på min Unitedflight hos SAS, varför kommer ens den möjligheten upp vid bokning?
Ilandsproblem
Ja, jag vet mycket väl att det är ett lyxproblem, eller ilandsproblem. Men nu tycker jag faktiskt om att välja plats och på förhand veta var jag skall sitta. Och det är faktiskt en del av långlinjeprodukten och hos United. Jag tycker om en gångplats och vill helst inte pressas ner i ett mittsäte eller vid fönstret. Så ge mig möjligheten att enkelt välja och låt bli att flytta på mig efteråt utan anledning.
Och tala om för mig HUR jag skall göra det istället för att bara flytta mig i det tysta och värst av allt, låtsas som jag fortfarande har den platsen jag hade valt från början.
Flygbolagens IT system lämnar mycket att önska och även om man upplever det frekvent blir jag fortfarande överraskad att såpass stora företag kan leva med IT-lösninga som är så bedrövliga när det är kärnan i verksamheten.
Leave a Reply