Zürich: SAS har under det senaste året arbetat intensivt med att förbereda uppgraderingen av interiören på långlinjeflottan. Det första flygplanet som skall ha den här kabinen har varit i en hangar i Zürich sedan november och genomgått ett större tekniskt underhåll samtidigt. Nu närmar det sig dock snart slutet på detta enorma arbete. SAS förväntar att maskinen flyger sin första tur med passagerare under andra halvan av februari. Något exakt datum vill man i dagsläget inte ge då det fortfarande är en del att göra men man antar att det blir runt den 17 februari. Bonusfeber.se fick exklusiv tillgång till flygplanet idag och kan idag ta er med bakom kulisserna i hangaren i Zürich.
Det återstår fortfarande mycket arbete med att installera stolarna, men alla stolar i Business Class samt de flesta i Plus är nu på plats. SAS Go stolarna är tyvärr försenade från leverantören och har ännu inte kommit fram till Zürich. Man förväntar att det sker en av de närmsta dagarna.
Vad kan Du förvänta dig av de nya kabinerna? Låt oss gå igenom det här. Kommentera gärna dina intryck i forumet.
Generellt:
Flyget får två stolar mer än A330 i den gamla konfigurationen. Dessa får man plats med tack vare att besättningens vilomodul tas bort och därmed inte tar så mycket plats i anspråk som tidigare. Själva kabinen har fått en kraftig uppfräschning. Det ser man bland annat på paneler som är tvättade och har fått ny färg samt på golven som är utbytta till helt nya i – en mörkgrå färg för att passa bättre med den nya designen ombord. Borta är de blå färgerna. Nu är det grått, svart och silver som är de genomgående färgerna – samt ljusa träpaneler på frontväggen i Plus.
Nya paneler i grått istället för den nuvarande blå färgen
I Plus och Go kommer även ljust trä på de främre och bakre väggarna
Kabinen har också fått LED belysning, s.k “mood lighting”, som skall ge ett betydligt behagligare ljus ombord och bland annat kunna simulera en soluppgång. SAS är först i världen med att efterinstallera detta på en existerande flygplansflotta.
Ljuset i hela kabinen byts ut mot LED “Mood lighting”
En av de stora nyheterna är bl.a. att flygplanen även får WiFi, som blir tillgängligt i hela kabinen, installerat. SAS meddelar inte någonting om prissättningen på detta ännu så det blir en fråga vi tar med oss in i framtiden.
Business Class
Här pratar vi om en riktigt läcker produkt och stolen SAS har valt ger betydligt större privatliv än tidigare. Bl.a. är hälften av alla stolar “självständiga” vilket gör att man inte har någon bredvid sig. I bredden är konfigurationen 1-2-1. Stolen är av typen “fully flat bed” och längden varierar mellan 196 och 202 cm. De stolar som är längst är de närmast fönstren, singelstolarna.
Business Class stol. Stolarna mot väggarna blir ca 6 cm längre
Alla stolarna har direkt access till mittgången vilket gör att man inte stör sina medpassagerare om man behöver gå på toaletten eller hämta någon från buffén. Även underhållningssystemet är helt nytt och här erbjuder SAS en 15 tums skärm med HD upplösning. Varje stol har självklart ett eluttag samt två USB kontakter varav den ena kan användas för laddning av apparater och den andra uteslutande för att koppla t.ex. din smartphone till skärmen.
Gott om plats att lägga ifrån sig saker på Business Class
Skärmarna är touchskärmar och allt är installerat direkt i skärmen som kan bytas ut mot en ny av personalen ombord om någonting inte fungerar som det skall. Filmerna blir alltså inte – som hittills – streamade från en server, något som borde betyda ett betydligt stabilare system och bidrar till att lådorna som annars tar upp lite av benplatsen på Plus och Go är betydligt mindre än tidigare.
Fjärrkontroll, uttag för hörlurar och USB/eluttag.
Stor 15″ skärm och ett bord som inte behöver vikas innan det läggs undan
I tillägg till att man kan kontrollera underhållningssystemet via touch screen, har stolen också en rätt fancy fjärrstyrning. Den påminner lite om en AppleTv kontroll och är gjord i aluminium i en flott design och känns faktiskt rätt läcker när man håller i den.
Fjärrkontroll som för tankarna mot Apple.
Business Classstolarna har också fått en helt ny typ av säkerhetsbälte, som påminner om vad vi har i bilen, då det är ett trepunktsbälte som borde ge bättre säkerhet än tidigare.
Trepunktsbälte i Business Class
Stolens hårdhet kan även den justeras – i både rygg och sittdyna via inbyggda luftkuddar i stolen. I tillägg är det en inbygd massagefunktion som är bättre än den vi känner från dagens stolar.
Bordet är också av en ny variant som inte fälls ihop som tidigare. Det är en stor platta som verkar mer stabil än dagens lösning. Det är gott om plats att lägga i från sig saker runt stolen även om vi saknar en förvaringslåda av något slag. Bordet är inte lika stort som hos en del andra flygbolag, men då det är gott om plats på sidan är den samlade ytan helt klart godkänd.
Business Classkabinen får tjockare och mjukare mattor runt sätet som enligt SAS borde ge en trevligare och behagligare upplevelse. I mittgången är mattan något tunnare för att vagnarna skall kunna rulla lätt.
Bagagehyllorna i mittsektionen är nya och större än hittills och med konfigurationen 1-2-1 kommer varje passagerare få sin egen hylla och därmed rikligt med plats för handbagaget.
Nya och större bagagehyllor i mittsektionen i Business Class
Man märker att man har haft öga för de små detaljerna och de många aluminumdetaljerna för tankarna i riktning mot t.ex. Apple. Det utstrålar kvalitet! En liten rolig detalj är t.e.x. SAS logotype på kroken för hörlurarna.
Krok med SAS logo för hörlurar
Kontrollpanel för stol
Stolsficka
Business Class kommer även i framtiden att ha en buffé i det bakersta galleyt, precis som idag vilket uppskattas enormt av de flesta passagerare.
SAS Plus
Konfigurationen blir som idag, 2-3-2 i bredd. Benplatsen blir också någorlunda densamma. Även här får man ett toppmodernt underhållningssystem. Skärmarna här är dock lite mindre än på Business Class, “bara” 12″.
Skärmen i Plus
Även här är det touch screen som gäller. På SAS Plus är det ingen extra fjärrkontroll men extra uttag till hörlurar i armstödet. Dessutom finns det både el och USB uttag.
Panel armstödet
Mellan stolarna är det en liten platta att ställa ett glas eller liknande på. Från armstödet kan man även dra ut en lite platta som kan använda till dryck. Bordet påminner om dagens, sitter i armstödet och kan vikas en gång på mitten. Praktiskt till drinkar eller snacks.
Fällbart bort och plats för att ställa ifrån sig dryck
Utdragbar platta för glas
Varje stol har fotstäd som sitter i stolen framför, med undantag av den första raden på Plus där fotstödet är lite större och även ger stöd till underbenet.
Fotstöd i Plus
Gott om benplats
Speciellt första raden på Plus verkar bjuda på väl tilltagen plats
Väggen längst fram på SAS Plus är i ljust trä och ger en frisk känsla tillsammans med den diskret gråa interiören. Mattorna på Plus blir samma som på SAS Go, grå.
Dessutom är det på flera flera ställen fokus på små detaljer. Bl.a har varje stol en liten SAS logga på sidan.
Små små detaljer
Plusstolarna
Plusstolarna
SAS Go (Economy Class)
Dessa stolar har vi tyvärr inte möjlighet att visa bilder av då de hade blivit försenade från leverantören och därför inte nått fram till Zürich. Men den information vi fick tyder på att även här blir det en klar förbättring för passagerarna.
Avståndet mellan raderna blir på godkända 31-32″. De nya stolarna är dock designade så att de borde ge aningen mer benplats än de gamla. Bl.a. har stolen fått en förbättrad stolsficka.
Skärmen till underhållningssystemet är på 9 tum och även den HD touch screen. Uttag till hörlurarna sitter i skärmen tillsammans med ett USB uttag.
När man fäller ner stolsryggen justeras även stolsdynan och sänker det bakersta området och lyfter det främre. Detta ger bättre komfort än tidigare och i kombination men att lådan för underhållningssystemet är mindre än tidigare bäddar det för en klart förbättrad och mindre klaustrofobisk upplevelse.
Bordet består av en platta och kan inte vikas på mitten som hos många andra bolag. Dessutom är det en mugghållare på Go, tillverkad som ett slags gryo för att kunna hålla drinken rätt och därmed förhoppningsvis undvika spill.
Konfigurationen på Go blir, som idag, 2-4-2
Kabinen som helhet
Det återstår fortfarande mycket arbete och kabinen vi såg hade fortfarande många synliga ledningar, paneler och mattor m.m. som saknades men man kan redan nu på ett intryck att det blir en riktigt bra produkt i alla klasser.
Den största förbättringen ser vi helt klart på Business Class, där SAS nu får en av Europas bästa kabiner. Plus och Go är planmässigt jämförbart med dagens produkt med hela designen och de små detaljerna kommer göra att man märker en markant skillnad.
Toaletterna har blivit lite mindre och har nu bara ett fönster fram, men fortfarande jämförbara med andra bolag. Helt OK. De har också blivit dekorerade med nya motiv på väggarna.
Färgerna fungerar riktigt bra. De ger en signal om en lugn kabin där vi är säkra på att det blir trevligt at vistas.
Vi ser verkligen fram emot att se hela kabinen färdig för att kunna bilda oss ett helhetsintryck men det vi har sett lovar gott.
SAS räknar med att under håret hinna uppgradera 7 flygplan vilket är ganska ambitiöst. Ett flyg åt gången står i hangaren och avlöses direkt av det nästa så fort det är klar. Första flygplanet skall flyga från Köpenhamn till östkusten i USA. Nästkommande skall flyga primärt från Stockholm och Oslo till USA. Den andra maskinen räknar man att ta i trafik i slutet av mars.
Mycket arbete återstår ännu innan allt är klart
Flygplanet har även fått ny lack
Till och med cockpit saknar i nuläget stolar
Nya mattor i Plus och Go i en grå nyans
Än så länge tomt i Go
Översikt över konfigurationen
Vad tycker du om den nya kabinen? Klicka här för att registrera dig i forumet och använd den här tråden för att diskutera SAS nya kabin.
Smoothassilk says
Fantastisk rapport! Det här blir så spännande, ska bli spännande om matupplägget kommer ändras i Go med
Redaktionen says
Tack! Vi ser också fram emot introduktionen. Det blir ett klart lyft!