Skandinaviens näst största flygbolag är inte ett jag använder mig av ofta. Det är av flera anledningar, primärt för att jag inte kan upptjäna status och därmed få tillgång till lounge, fast track och inte minst några användbara bonuspoäng. Dessa fördelar göör min vardag lättare när jag reser ofta. För fritidsresande som reser sällan, är dessa aspekter inte lika viktiga.
Jag erkänner direkt, jag reser helst inte med lågprisbolag. Men å andra sidan är jag inte en idiot, när priset är en tredjedel vad mina favoritbolag kan erbjuda, på en kort flygresa där enkelhet och komfort inte är lika viktigt. Den här resan gick från Köpenhamn till Arlanda med en avgångstid fullt jämförbar med Norwegians största konkurrent, men till en tredjedel av priset. Hade jag dock bokat min biljett veckan innan hade priset varit ungefär detsamma.
Vidare erkänner jag att jag inte såg speciellt mycket fram emot resan och redan dagen innan, då jag började förberedelserna kom irritationen smygande. Jag är van att checka in via min app eller på nätet och välja plats själv. Av förklarliga orsaker hade jag ingen app installerad, då jag inte har haft behov för en tidigare vilket ledde mig till check-in via Norwegians hemsida. Det var dock inte lika enkelt som jag hade förväntat mig.
Krånglig online check-in
Det tog lite tid att hitta “Check-in” knappen, som jag hade förväntat mig skulle vara lätt tillgänglig på första sidan som hos de flesta andra flygbolag. Men så var inte fallet Jag fick använda sökfältet för att lista ut att man skall “logga in” på sin bokning för att ges den här möjligheten!!!?? Varför Norwegian vill göra det svårt för mig att förenkla deras eget arbete förstår jag inte, men det för stå för dem. Det lyckades tillslut.
Tidskrävande på flygplatsen
Vid ankomst till Kastrup gick turen mot säkerhetskontrollen. Jag såg med längtan på SAS Fast Track skylten då jag gick mot Terminal 2 för att ställa mig i den långa kön till den stora säkerhetskontrollen. Väntetid denna morgon var ca 10 minuter. Inget stort problem och absolut inte om man reser sällan. Men när jag vet hur smidig Fast Track är kändes tiden extra lång Mitt största problem är att jag på Kastrup tvingas igenom parfymstanken i “Tax Free” istället för att gå in i terminalen och med min parfymallergi utlöser detta ett par timmar med onödig huvudvärk.
Av naturliga skäl fick jag också vinka farväl till en snabb frukost i loungen och istället besöka Lagkagehuset för en fralla och en kopp kaffe. Jag förstår verkligen inte varför fler restauranger på flygplatser runt om i världen inte har färdiga frukostpåsar för att man skall undgå långa köer bli stressad över att avgångstiden kommer närmare och närmare.
Fullt i gate
Efter en lång väntan på kaffet och frallan gick turen till gaten på A-fingret. Jag var där i relativt god tiden, men redan då jag ankom var nästan alla sittplatser upptagna och de få som var lediga hade andra passagerare ställt sitt bagage på och verkade inte sugna på sällskap. Tillslut hittade jag dock en ledig plats.
Boarding
Boarding påbörjades redan 7 minuter efter att flygplanet hade ankommit till gate och två minuter efter att de sista passagerarna från föregående flygning hade klivit av. Det var av förklarliga skäl inte mycket tid till att rengöra flygplanet innan vi skulle ombord. Då Norwegian inte hade gett mig möjligheten att välja sittplats själv, hade jag hamnat på rad 17 och skulle därmed gå ner för trappan, ut på asfalten och upp för baktrappan för att boarda. Återigen, inget stort problem, men lite bökigt att släpa handbagaget upp och ner för trappan istället för att lugnt rulla den till min plats.
Komfort
Tack och lov var flyget inte fullbokat denna morgon och de flesta hade fått ett ledigt mittsätet bredvid sig vilket hjälpte lite på komforten. Maskinen hade de nya tunna Recarostolarna med läderklädsel och var redan slitna. Och hjälp så hårda de var att sitta på! Det fungerar för en kort tur till Stockholm men jag är glad för att att det inte var en längre flygning till Medelhavet jag gått ombord på. Benplatsen var också ganska begränsad även om man alltid hör att dessa tunna stolar skall ge mer benplats. Om det är fallet i det här flygplanet, blir jag plötsligt glad för de hårda och tunna stolarna för med de gamla mjuka stoppade stolarna hade det varit absolut noll plats för mina ben. Jag tycker de är hårda och obekväma att sitta och i när de, som ombord på det här flygplanet, har läderklädsel blir det ännu värre.
Wi-fi
Det aktuella flygplanet hade internet ombord och kort efter avgång skulle jag testa det också. Men precis som sist jag flög med Norwegian, var det på gränsen till obrukbart. Jag lyckades ladda ner ett par mail på turen upp till Arlanda, men inte mer. För det mesta var det bara dötid med att kika på hur min iPhone försökte ladda sidor och mail. Hastigheten var extremt långsam och tankarna gick tillbaka till tiden när man ringde upp internet med en telefonlinje och modem.
Service ombord
Personalen var blixtsnabbt ute och försökte sälja lite från vagnen. För egen del blev det en kopp kaffe för 25 kronor. Det visade sig vara ca en halv kopp kaffe då man inte fyllde på mer vatten i Nescafépulvret i pappersmuggen. Sett i backspegeln är jag glad över att jag inte bad om mer vatten, då kaffet var tunt nog redan innan. Absolut i den dyrare delen av skalan för en halv kopp pulverkaffe.
Efter en snabb serveringsrunda, såg vi inte personalen innan landning. Det försvann till galleyt och drog för gardinen.
Slutsats
Kort och gott, en flygresa som man snabbt glömmer bort. En enkel transport och inget mer. Det mest positiva jag kan säga är att biljetten var billig och att vi landade på tid. Men det hela var krångligare än vad jag är van tid. Kommer jag välja Norwegian igen? Njjjjaaa Kanske, men jag betalar gärna lite extra för att flyga med ett fullservcicebolag. Frågan är då hur mycket extra jag vill betala. Denna gången reste jag utan bagage, men skulle jag betala extra för det samt lägga på 80:- för frukosten, ger jag gärna 2-300 kronor extra för att flyga med ett bolag jag har status hos och få en smidigare resa.
Leave a Reply