Flygbolagen från Mellanöstern har länge kämpat en blodig kamp om passagerarna. Både mot de europeiska flygbolagen och inte minst mot varandra. Och det är inte alltid det är passagerarunderlaget och intäktsmöjligheterna som ligger till grund för expansion, här spelar prestige också en stor roll.
Tidigare i år annonserade Emirates att man sätter in Airbus A380 på linjen till Köpenhamn. Flygplanet får 615 stolar och blir det passagerarflygplan med flest stolar ombord. Emirates har tillsammans med Qatar Airways redan erövrat en stor del av trafiken från Skandinavien till både Mellanöstern och populära destinationer i Asien samt en del destinationer i Afrika.
Tydligen har ärkerivalen Qatar Airways inte tänkt sitta passiva och se på när Emirates utökar i Skandinaven. Det Dohabaserade bolaget sätter också in extra kapacitet till Köpenhamn. Men istället för större flyg utökar man till två dagliga avgångar med Boeing 787-800 Dreamliner. Totalt sett får man då fler stolar än Emirates med sin ena avgång. Egentligen är det inte konstigt att Qatar Airways svarar på Emirates offensiv.
Två dagliga avgångar istället för ett större flygplan ger mening. På flygplatsen i Doha, Qatar Airways huvudbas, är det två peakperioder som ger goda anslutningar. Genom att fördela avgångstiderna kan man därmed erbjuda goda vidareförbindelser till Asien och Afrika. Möjligheterna blir helt enkelt fler för passagerarna.
Blodigt priskrig
Med en såpass kraftig ökning i antalet tillgängliga stolar österut blir det garanterat ett blodigt priskrig mellan bolagen och det är troligt att de europeiska konkurrenterna följer med neråt i pris för att försvara sina marknadsandelar.
Redan har vi sett historiskt låga priset till destinationer till många destinationer i Asien. Att hitta fina priser till Bangkok för runt 3,000 kronor har inte varit svårt och det skulle inte förvåna oss om det blir ännu lättare kommande vinter. Även Business Class har vi sett till runt 10,000 för en resa till Bangkok. Vi talar alltså om 2,400 stolar dagligen som skall fyllas åt bägge håll varje dag till och från Dubai och Doha bara med dessa två bolag. I tillägg tillkommer dagliga avgångar till både Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
De europeiska bolagen kommer självklart att märka den drastiskt ökade kapaciteten. Men redan har många har redan anpassat kapaciteten på de billigaste linjerna, däribland Thailand. Thai Airways ch Norwegian har fördelen att man flyger direkt till bland annat Bangkok men kommer märka av prispressen. Frågan är hur länge de håller u om de inte kan ta nog betalt för biljetterna. Är besparingen tillräcklig tar nog passagerarna gärna en mellanlandning på vägen.
Den ökade konkurrensen kommer nog att märkas tydligast hos charterbolagen. Redan nu väljer fler och fler att sätta ihop resan själv och flyga med reguljärflyg till Thailand. Detta ger mer flexibilitet och inte minst kan de dra fördel av låga priser på flygbolagen och detta är en konkurrensfördel charterbolagen får slåss mot.
Vem har störst tålamod?
Med alla dessa flygstolar mellan Skandinavien och Köpenhamn är det ingen tvekan om att det kommer en större överkapacitet än vad det redan är. Frågan är då om flygbolagen kan leva med att sälja billiga biljetter eller om de hellre flyger med tomma stolar. Eller om en av parterna erkänner sig besegrad och reducerar utbudet?
Sista tror jag inte kommer att ske. Varken Emirates eller Qatar Airways verkar vilja vara den den förlorande parten i detta krig. Bolagen är ärkekonkurrenter och det står mycket pengar på spel för bägge två. Prestige är viktigt och jag är säker på att inget av bolagen vill tappa ansiktet i det här kriget.
Därför kommer vi nog få se mycket långa priser i lång tid framöver. Det betyder också att det är störst risk för att det blir någon av de europeiska bolagen eller krisdrabbade Thai Airways som får reducera sin kapacitet på marknaden.
Det är dock ingen tvekan om att kampen om passagerarna blir intensiv och benhård. Hittills har vi inte sett ett reellt priskrig kommande vinter och bägge bolagen ligger nog i skyttegraven och väntar på motpartens första drag. Naturligtvis är inget av boalgen intresserade i att dumpa priserna allt för mycket, men med den stora överkapaciteten i marknaden kommer det garanterat att ske.
Vi har sett det i rätt stor omfattning redan i år och den kommande vintern blir det ännu fler stolar att sälja, så jag har svårt att tro att vi inte får se det igen, i ännu större omfattning.
Mitt bästa råd till den som planerar en resa till Asien i vinter är att vänta lite med att beställa. Håll huvudet kallt. Det kommer helt säger många bra kampanjer till många destinationer framöver.
Ursprungligen publicerat på bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Leave a Reply