British Airways devalverar intjäning av Avois

British Airways devalverar sin Aviosintjäning den 28/4. Detta har man i dagarna kommunicerat ut till alla sina medlemmar i ett nyhetsbrev. Utöver devalveringen av poäng sker ändringar på flera andra punkter, som till exempel att silvermedlemmar nu bara får 50% i Tier Bonus.

Sist British Airways ändrade sitt bonusprogram var 2011, helt utan förvarning. Nu har medlemmarna fått ett varsel på tre månader, vilket ändå får ses som positivt. Så för alla biljetter som beställs till och med den 28/4 gäller nuvarande regler, även om resan sker senare än detta.

Ändringarna betyder att British Airways går från ett generöst program, sett till Aviosintjäningen, till ett medelmåttigt och mer rättvist program.

Huvudpunkterna är följande:

  • Intjänande sker primärt genom flygning
  • Generell ökning av priset på bonusbiljetter i premiumkabinerna på British Airways medium och långlinjer
  • Generell sänkning av priset för bonusbiljetter i ekonomiklass på British Airways flygningar
  • Silvermedlemmar tjänar bara 50% i Tier Bons
  • Det blir möjligt att uppgradera i stort sett alla biljetter, utom de allra billigaste, med Avios

Intjänande av miles

Ändringarna i intjänande av miles är gjort på ett sätt som vi har sett tidigare. Det är i stort sett samma ändringar, som alla bolag har gjort senaste året. Senast såg vi det hos SAS.

British Airways kommer därmed också att belöna kunder som betalar mer för biljetten. Det betyder att biljetter i premium economy, business class och förstaklass kommer att se en stigning i antal poäng som tjänas. De billigaste biljetterna reduceras helt ner till 25%. Därmed är principen “one mile equals one mile” bruten.

 

baexc1

Ändringför medlemmar med silverkort

Medlemmarna med silverkort kommer uppleva en extra stor devalvering. Anledningen är att deras TierBonus procent sjunker från 100 till 50%. Detta betyder, jämfört med 2014, väsentligt mindre antal Avios på kontot med samma antal resor. Det är inte en ändring som egentligen överraskar, då den tidigare var samma som för guldkortshållare. Nu får man en skillnad mellan nivåerna, där lojala och kunder som betalar mycket premieras extra.

Minsta intjäning

I nuvarande program kan du tjäna minst 500 Avios. Detta sänks nu till 125 Avios. I framtiden krävs en flexibel ekonomibiljett för att uppnå nuvarande 500 poäng. En genomsnittlig ekonomibiljett ger du alltså bara 125-250 Avios på kontot (innan Tier bonus)

 

baexc2

En ändring, som kommer saknas av många, är att “All Business Class” linjen från London City till New York JFK inte längre ger Aviospoäng som i första klass. I framtiden blir det likvärdigt med en business class biljett och därmed ett lägre antal Tier Points, som är viktiga när man stävar mot status i programmet.

Bonusbiljetter i låg och högsäsong

En tvådelad prismodell på bonusbiljetter introduceras där man differentierar mellan låg och högsäsong.

baexc3

Spontant får man se detta som en positiv ändring. Det betyder att man kommer att kunna säkra sig lite billigare bonusbiljetter och om British Airways följer trenden och sänker bränsletillägget, kan det vara en god möjlighet att få billiga resor.

Om det är låg eller högsäsong kan du se här.

Uppgradering med Avios och ändringar

Med nuvarande regler var det begränsningar hur man kunde uppgradera sin biljett genom att använda Avios. Från och med april 2015 kommer det vara möjligt förutom i Q, O och G klass som är de billigaste ekonomibiljetterna. Priset på uppgraderingen höjs dock, precis som med priset för bonusbiljetter i premiumkabinerna.

Ändrar man från hög till lågsäsong kommer British Airways IT-system inte att kunna hantera detta till en början utan kräver kontakt med kundservice för att få rätt belopp återbetalat.

Tillgänglighet på bonusresor

Som en viktig del av ändringarna har British Airways meddelat att man inför en “Guaranteed availability”. 2015 har man släppt 9 miljoner bonusbiljetter i omlopp. Det betyder 2 business class och 4 economy class stolar när respektive avgång läggs in i systemet 355 dagar i förväg. Detta ger en bättre möjlighet att kunna boka och planera sin bonusresa. Är platserna inte bokade försvinner de 45 dagar innan avgång.

Sammanfattning

Sett till ändringarna kan vi sammanfatta med att British Airways går från att vara ett generöst till genomsnittligt program. Inte dåligt men ingenting att hurra över.

Vår danske kollega, Henrik har granskat programmet och kommit fram till att Aviosprogrammet fortfarande är et bra program. Men, har man ett resemönster som enbart innebär ekonomibiljetter och i lägsta prisklass, blir det svårt att tjäna både Avios och Tier Points. Detta gör nog att antalet medlemmar som lyckas upprätthålla sitt guldkort minskar avsevärt.

Reser man däremot i deras premium ekonomi, business class eller första klass, märker man inte någon ändring i intjänande. Tvärtemot kommer en del faktiskt att uppleva en stigning. Först när Avios skall omsättas i resor märker man ändringen då samma klasser har blivit dyrare.

Man bör därför utvärdera sitt eget resemönster som bidrar till att beställa om det fortfarande finns någon poäng eller om andra vägar skall sökas. Vi ser dock mer och mer en trend mot helt eller delvis “revenue based” bonusprogram och British Airways var bara näst i kön.
Diskutera British Airways Executive Club och Avios i forumet

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *