SAS har startat biljettförsäljningen på Hong Kong-rutten

Som vi berättade om i mitten av december, kommer SAS starta upp en ny rutt mellan Stockholm-Arlanda och Hong Kong den 10 september 2015. Rutten kommer att trafikeras 5 dagar i veckan och kommer att betjänas av ett av bolagets nya Airbus A330 Enhanced med plats för 262 passagerare. Med detta så återvänder SAS till Hong Kong som de flög till från Köpenhamn mellan 1992 och 1998.

Rutten får flightnummer SK963/964 och kommer att avgå från Arlanda klockan 15.00 för att sedan landa i Hong Kong 10 timmar och 20 minuter senare. Det vill säga 07.20 lokal tid. Sträckan kommer att flygas på måndagar, torsdagar, fredagar, lördagar och söndagar. Returen kommer att gå påföljande dag, med avgång 09.05 och ankomst till Stockholm 14.35. Så det blir nattflygning till Hong Kong, med tidig ankomst som gör att man får en hel dag i Hong Kong, eller har en bra möjlighet att komma med förbindelser till många asiatiska destinationer. På returen blir det en dagsflygning, och med avgång så tidigt som 09.05 är det svårt att hitta flighter in till Hong Kong samma dag och man behöver i så fall en övernattning i Hong Kong före avgång om man vill ha en connection från någon annan asiatisk destination. Likväl kräver det en extra natt på hotell för de som bara har Hong Kong som destination. Fram till mitten av oktober kommer flygmaskintypen att variera mellan Airbus A330 Enhanced och en Airbus A340.

Det var många av oss som blev överraskade när SASmeddelade att de kommer starta en ny rutt till Hong Kong. Normalt flyger SAS till destinationer som är hubbar för andra Star Alliance-bolag med tanke på förbindelser till andra destinationer i samma område. Hong Kong är hubb för Cathay Pacific som är medlem av One World och inte någon naturlig allianspartner till SAS. Från Norden är nog Finnair en av de argaste konkurrenterna, som redan flyger från Helsingfors till Hong Kong 7 dagar i veckan och som kommer öka till 9 veckovisa avgångar under sommarsäsongen. Dessutom flyger ju alla de stora europeiska bolagen till Hong Kong, plus sandlådebolagen via Emiraterna. Hong Kong baserade Cathay Pacific har också rutter till de största europeiska destinationerna. Så konkurrensen är absolut hård på Hong Kong från hela Europa.

Vi har tittat på vad biljetterna kostar med SAS till Hong Kong från Stockholm-Arlanda på de billigaste datumen strax efter uppstarten:

Priser ARN-HKG

Utifrån detta summerar vi priser och bonuspoäng för en tur- och returresa:

SAS Go kostar normalt från 6 500 kr men just nu kampanjpris från 4 999 kr – och ger 9 000 EuroBonus-poäng*

SAS Plus kostar normalt från 10 800 kr men just nu kampanjpris från 8 999 kr – och ger från 12 000 EuroBonus-poäng*

SAS Business kostar från 19 400 kr – och ger från 18 000 EuroBonus-poäng*

SAS EuroBonus medlemmar som har guld- eller diamantkort får ytterligare 25 % poäng i tillägg utöver ovanstående.

* SAS har inte offentliggjort Hong Kong som destination i EuroBonus-tabellen, men vi utgår från att den kommer ge samma antal poäng som till Shanghai.

Om du önskar att betala för en resa till Hong Kong från Sverige med EuroBonus-poäng, kommer detta kosta dig 80 000 poäng för en resa i SAS Go eller 140 000 poäng i SAS Business, till detta tillkommer skatter och avgifter. Tyvärr går det fortsatt inte att boka bonusresa i SAS Plus.

Vad tycker du om SAS nya rutt till Hong Kong? Läs vad andra resenärer tycker, eller skriv din egen åsikt i vårt nyöppnade forum där debatten är på väg att starta i tråden som du hittar här. 

 

Artikeln är ursprungligen skriven av Erling på vår systersida Bonusfeber.no

Artikelns huvudbild på Hong Kongs skyline – källa: Kent Wang/Wikimedia Commons 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *