Flera butiker och restauranger öppnar på Stockholm Arlanda Airport i höst då Marknadsplatsens första etapp står klar. En av nyheterna är Gateau, ett hantverksbageri med fransk tvist som kommer erbjuda resenären klassiskt premiumfika.
I Terminal 5 på Arlanda öppnade en ny säkerhetskontroll med modern teknik i början av sommaren, och i direkt anslutning till den skapas den nya Marknadsplatsen. Marknadsplatsen kommer att ha en nordiskt präglad design och en total kommersiell yta på 11 000 kvadratmeter. Marknadsplatsen öppnar stegvis med början under andra halvan av 2023 och hela Marknadsplatsen ska stå klar runt årsskiftet 2024/2025.
Matupplevelsen på flygplatsen har stor påverkan på den totala resenärsupplevelsen. På Marknadsplatsen och i gateområdena kommer därför restauranger och caféer etableras och anpassas till dagens och framtidens resenärer med fokus på ett brett utbud som ska passa allas plånböcker. Resenären ska enkelt kunna ta del av ett varierat matutbud med smaker från olika delar av världen men också från lokala svenska och nordiska aktörer.
Tidigare har flera nya spännande butiks-, restaurang- och cafékoncept som ska öppna på Arlanda presenterats och nu kompletteras dessa med det svenska hantverksbageriet Gateau. På Gateau kan resenären njuta av premiumfika och ett utbud av bland annat bröd, bullar och tårtor. Gateau är ett hantverksbageri med anor från 1937 där brödet bakas enligt traditionella franska recept. I dag finns Gateau på ett trettiotal platser i Sverige. På Arlanda öppnas fyra nya enheter, en på Marknadsplatsen, en i Terminal 5 gateområde F, en i Terminal 2 och en i SkyCity.
– Det har varit viktigt för oss att säkerställa ett utbud med bred prisbild där upplevelsen av god kvalitet och högt prisvärde eftersträvas. Vi vill också lyfta den svenska fikakulturen och där kan Gateau bidra på ett mycket positivt sätt. Här får vi svenskt fika med hög kvalitet.
Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.
Bakom Gateau på Arlanda står SSP som kommer driva Fazer-ägda Gateau genom franchise. SSP driver redan ett flertal restauranger på Arlanda och på flygplatser runt om i världen. I sommar har SSP även öppnat restaurangen Craft & Draft och Cornelius Coffee samt en kiosk på Luleå Airport och kommer öppna fyra nya koncept, Fika & Kiosk, Bisto & Bar, Husman och kiosken WHSmith på Malmö Airport.
Under de många år vi har varit verksamma i Sverige har vi byggt upp starka relationer med Swedavia över hela landet. Vi vet att resenärerna vill ha verkliga lokala upplevelser när de reser och dessa nya koncept ger dem en genuin möjlighet att engagera sig i svensk mat- och dryckeskultur.
Björn Olsson, VD på SSP.
Foto: Swedania / PR
Leave a Reply