I veckan som gick hölls världens största resemässa, ITB, i Berlin. Vi besökte den enorma mässan för att se vad som fanns.
ITB står för Internationale Tourismus-Börse, och är världens störas resemässa. Så gott som allt som finns av hotell, resebyråer, nationer och andra aktörer i resevärlden har egna montrar med nyheter och information. Några montrar är större än andra och det är helt klart att många ger allt för att marknadsföra sitt. Flertalet flygbolag ställer ut stolar från olika klasser för att besökare skall kunna provsitta dessa och andra låter dig prova deras produkter med hjälp av virtual reality glasögon.
Frågan är om gigantisk är ett tillräckligt stort ord för att beskriva mässan och det krävs nästan två dagar att ta sig igenom allt. Vi rekommenderar för övrigt att du har på dig bra skor då det är långa avstånd:
Mässan varar i fem dagar och de tre första är reserverade för fackbesökare. Under dessa dagar hålls seminarier och konferenser och en rad möten, affärer och fester genomförs. Lördag och söndag är däremot allmänheten välkommen.
Det händer att en del nyheter presenteras på ITB och förra året presenterade Lufthansa sin nya Premium Economy och Qatar sin nya First Class. Å år däremot var det inte mycket nytt på den fronten. Oavsett, är det intressant att vandra runt och prata med representanter från olika företag och höra deras tankar om framtiden.
Från ryktersbörsen kunde vi höra att Philippine Airlines eventuellt börjar flyga mellan Manila och Frankfurt samt satt Garuda börjar flyga mellan Jakarta och Frankfurt.
Mer säkert är det att Turkish Airlies öppnar linjer från Istanbul till San Francisco, Taipei och Manilla samtidigt som Lufthansa öppnar Tampa, Panama City, Maldiverna och Mauritius.
Många flygbolag tar verkligen chansen att använda mässan till marknadsföring av sina produkter. Emirates har en diger monter där man ställer ut sin First Class, Business Class bar från Airbus A380 samt deras dusch och badrum på samma flygplan.
Emirates konkurrent Etihad ställer ut deras nya Business Studio, First Apartment och The Residence – en egen 38 kvadratmeter stor lägenhet i luften.
Lufthansa, Turkish Airlines och Icelandair bjöd på virtual reality där man kunde få ett intryck av respektive produkt.
Det italienska flygbolaget Air Dolomiti hade en konstnär på plats.
Lufthansa hade ett flipperspel där det var möjligt att vinna bonuspoäng. Bonuspoängen kunde sedan konverteras till en rad olika priser om man drogs som vinnare.
Om man har det minst intresse för resor och eller luftfar kan mässan rekommenderas på det varmaste. Så gott som alla världens länder finns representerade så det skall mycket till för att du inte skall bli inspirerad till din nästa resa.
Följande bild illustrera vidden av exotiska resmål.
Har du varit på ITB? Berätta gärna om dina erfarenheter i kommentarsfältet eller i forumet.
Här följer några fler bilder från mässan:
Leave a Reply