I samband med en rundtur i Asien nyligen skulle jag flyga från Singapore till Hong Kong. Jag hade en Business Classbiljett med SQ 890 med avgångstid 07:35. Jag har rest en hel del med Singapore Airlines i Business Class men detta var bara min andra morgonflight med bolaget.
Jag tycker om att vara ute i god tid till innan avgången och därför hunnit besöka Singapore Airlines Lounge för Business Classresande, SilverKris Lounge i Terminal 3. Denna loungen är för övrigt en av de överlägset bästa Business Class Loungerna jag någonsin besökt. Jag hade det så bra där att jag långt ifrån var först i kön för ombordstigning.
Det blev lite strul med boarding och faktiskt började man släppa in ekonomiklasspassagerare innan alla vi i Business Class hade kommit ombord, men jag hittade ändå fram till min plats som var 14A. På den här flygningen skulle det från början varit en maskin med 2+2+2 konfiguration, något som är den vanliga på flygningar inom Asien. Någon vecka innan avresa blev den så utbytt mot en med longhaul Business Classstolar med bara fyra stolar i bredd (1+2+1). Avståndet mellan raderna är på 51″ och en bredd på hela 30″ vilket gör den till marknadens bredaste stol i Business Class. Denna stol är fantastisk att sitta i och du har gott om plats.
Sminkespeil med innfelt belysning finner du rett fremfor deg, under er der en hylle for glass og selvsagt finner du strømuttak.
Sminkspegel
Strömuttag
Kabinen ombord på dessa flygplan med Longhaul Business Class är fantastisk. Stolarna har god avskärmning och upplevs som väldigt privata.
Som välkomstdrink finns Champagne, mineralvatten, juice och vatten som kan njutas under tiden ekonomiklasspassagerarna fortsätter bakåt i flyget. Min plan var att fortsätta med vad jag hade druckit i loungen, dvs. Champagne. Men det visade sit att på serveringsbrickan fanns ingen Champagne, som jag då frågade efter. Det visade sig att det inte fanns klart och det tog hela 10 minuter innan Champagnen av typen Bollinger special curvee Brut serverades. Det samma har jag upplevt på tidigare morgonflighter med Singapore Airlines, så här finns förbättringspotential.
Tack var den sena serveringen av Champagnen, blev det bara en runda med pre-departure drink innan vi var klara för avgång. I skenet från morgonsolen lyfte vi från Changi och satte kurs mot Hong Kong. De två stora motorerna på denna Boeing 777-200 ge ifrån sig ett rätt imponerande ljud under starten och upplevs bäst om du sitter framför dem.
På den här flygningen togs det inte upp beställning av after departure drinkar och när vi kom upp på marschhöjd började den leende besättningen att ta upp frukostbeställningar. De var otroligt uppmärksamma och jag fick frågan om jag ville fortsätta med Champagnen, något jag vänligt tackade nej till och tog istället appelsinjuice och kaffe.
Bordet dukades med vit duk och riktig servis. Serveringen började med “Prelude” som utgjordes av sex sorters färs frukt och bär.
Innan huvudrätten åt jag även lite cornflakes med mjölk.
Till huvudrätt valde jag stekt ägg, kycklingkorv med svamp och broccoli som smakade utmärkt och presenterades på aptitligt sätt. Varje passagerare fick sina huvudrätter serverade individuellt efter hur fort föregående rätt åts. Bröd, smör och sylt dukades också fram.
En utsikt som den under får anses som fenomenal från ett frukostbord och vädret höll i sig under hela resan. Vi passerar här Vietnams sydspets på turen upp mot Hong Kong.
Toalett/badrum är inte speciellt stora ombord men har en fin belysning och dekorerad med färska blommor. Tvål, krämer och parfym finns tillgängliga. I lådorna hittar man tandborstar och rakhyvlar.
Som jag nämnde tidigare är stolen riktigt behaglig att sitta och och du har väldigt gott om plats. Stolen kan göras om till en helt platt stäng genom att luta stolsryggen framåt. Detta gjorde jag dock inte eftersom det att sova på flyg inte är helt min grej. Här har jag dock hittat en behaglig position.
Belysningen dämpades och en del passagerare verkade ta dig en lite förmiddagslur. En timme innan ankomst i Hongkong delades det ut vattenflaskor och besättningen började städa kabinen. Vi landade på tid och parkerade på gate E-15.
Artikeln publicerades ursprungligen på Bonusfeber.no av Rune Lygren
Leave a Reply