Våren 2014 startade Norweigen ytterligare 3 destinationer till USA. Denna gången är det Los Angeles, San Francisco (Oakland) och Orlando. Alla tre skall självklart flygas av Norwegians 787 Dreamliner flyg (eller dess temporära ersättare) och i vanlig stil är det föga ödmjukt lansera linjerna som att ”långdistansrevolutionen fortsätter”. Men är det en revolution? Är det så billigt som man ger intryck av?
Som den pedant jag är ville jag checka upp om det faktisk är grund till påståendena. Nu blir ju inte detta en fullständig vetenskaplig undersökning, utan en enkel test. Jag har undersökt priserna en slumpvis vald vecka i juni 2014. Eftersom majoriteten inte är beroende av en specifik avresedag på semestern har jag varit lite flexibel, och noterat datumen bakom varje pris. Konkurrenterna vill också hävda att Norweigen inte har val av plats, bagage eller mat inkluderat. Därför har jag angivit Norweigen priserna med och utan deras Plus-Paket (som innehåller just detta). Priserna kontrollerades i september 2013.
Oslo (OSL) – San Francisco (SFO/OAK):
Norwegian economy: 3.616 NOK (6-13/6)
Norwegian inkl. Plus paket: 4.614 NOK (6-13/6)
United Airlines: 7.557 NOK (6-13/6)
KLM/Air France: 7.403 NOK (6-13/6)
SAS: 6.584 NOK (3-12/6)
(SAS körde samtidigt en kampanj till USA för 3.999 NOK med avresa fram till mars 2014)
British Airways: 7.560 NOK (6-13/6)
(BA körde samtidigt en kampanj till 5.758 NOK men med avresa innan Norwegian startar upp)
Är dessa priser revolutionerande? Nja, vi har väl sett motsvarande priser ifrån för ex. Lufthansa tidigare under finanskrisen. Men Norwegian har inget krav om att man måste stanna natten till söndag, de har ingea en-vägs tillägg och (gilla det eller ej) du kan sätta samman och betala for precis den reseupplevelsen du vill ha. Lägg till 250 NOK och du har lounge i Oslo. Samt 50 USD, och du har lounge i Oakland.
Prismässigt hittade jag ungefär samma mönster på övriga destinationer. För Norwegian Premium är prisskillnaden däremot väldigt små i förhållande till konkurrenterna. Norwegian Premium är alltså inte en business class, men kan ses som en lite förenklad version av BA Premium Economy eller SAS PLUS.
Men nu var det economy biljetter jag har jämfört, och då menar jag att detta är BILLIGT. Det kan kanske inte jämföras med det som skedde på Place de la Concorde, men en liten revolution menar jag att det är. Grattis Kjos!
Foto: Norwegian ASA
Leave a Reply