Finnair – Business Class (Europa)

– “Ser jag ut som en kossa?” – Jag ställde mig själv frågan när jag testade Finnair Business Class från Moskva till Helsingfors men lite visste jag om det när jag möte upp hungrig som en varg på Moskvas Sheremetyevo flygplats 3 timmar innan avgång.

Tyvärr började inte incheckningen före två timmar innan avgång, något som är lite ovanligt. Det brukar vara 33 timmar runt om i världen men jag misstänker att detta inte var Finnairs fel (även om bolaget betalar för det). Hela upplevelsen med incheckning och lounge var, men Europeiska ögon, en skandal. Varken mer eller indre. Samtidigt är det samma problem oavsett vilket bolag man flyger. Moskva är nämligen inte representativt för Finnairupplevelsen från andra destinationer i Europa. Därav att jag hoppar direkt till själva resan och transfer i Helsingfors.

Flyet var en Airbus 320

Egen boarding för Business Class och det var endast 4 passagerare fördelat på 3,5 rader. (Rad 1D-F är galley). Det betydde gott om plats och en egen 3-säter. Fram i maskinen är det också god benplats och det berömda knytnävstestet klarades. Stolarna är mer eller mindre samma som Norwegian, Lufthansa och SAS har i sina maskiner men kändes ändå mjukare. Det var nog en kombination av inbillning, god vilja och ett väldigt behagligt material i stolarna.

Nye NEK-seter

Inga varma handdukar eller pre-departure dricka, men det doftade fantastiskt från galley. Nu var jag utsvulten eftersom det inte fanns någonting ätbart i Jazz loungen i Moskva (rådet är därför- för all del kom inte hungrig). Jag såg framför mig ris, kött, sås, bröd och läsk när  under tiden jag väntade.

Kort därefter påbörjades serveringen.

Hmmmm... Skeptisk

Amerikanen på andra sidan gången såg på mig och jag kunde inte annat än ge en medhållande blick. Vi öppnande folien synkront och där var det…

Eureka - en potet!!!

Den varma lunchen var alltså en bakad potatis med en eller annan form för, ja någonting. Vi såg på varandra en gång till och samma medlidande blick utbyttes. Jag var dock vid det här laget så hungrig att jag tog skeden och tog en liten bit. Vi fick också en frystorkad fralla till. OK, om man älskar kokad potatis tror jag nog att den här rätten passar ganska bra i luften. Det smakade verkligen potatis och konsistens och dyl. var bra efter återuppvärmning.

För oss som inte helt anser att en potatis är en måltid blev detta lite förvånande. Men för all del, Finland har en annan matkultur…

Efter maten bjöds det på kaffe. Till maten kunde man också välja dryck och jag valde champagne. Har inte smakade den förr, men den smakade gott.

Champagne i Finske designglass

Efter champagnen lade jag mig för att sova. 3D-F fungerade utmärkt och det gick fint att hitta en bra sovställning i stolarna. Ett klart plus i kanten.

Efter en flygning på 90 minuter gick vi in för landing i Helsingfors. Nu var jag verkligen extremt hungrig och såg fram till att äntligen prova den stora Finnair Loungen utanför Schengen området.  Bolaget har två lounger. En för schengen som inte är så spännande och en stor fin non-schengen som fått mycket publicitet.

Med eld i blicken gick jag in. Den var flott att se på. Stor, ljus och luftig.

Flott Finnair lounge

Till vänster är det ett stor buffetområdet som liknar SAS café upplägg. Speciellt för Finnair är att du kan köpa bättre dryck som t.ex. Dom Perignon 2003 etc. Bolaget gjorde ett stort nummer av detta i en intervju där det gjordes liknelser med SAS barnkalas. Nåväl, det var ingen som betjänade den idag och det var heller ingenting som frestade. Jag var som sagt extremt hungrig och gick till buffén som var

Kall sallad. En sallad med skinka och ost eller någonting. Bara kall sallad. Eller vegetarisk soppa eller vegetarisk pizza.  Alltså, om du nu väljer någonting så osunt som Pizza tar du den väl knappast vegetarisk? ALLT var vegetariskt och det tycker jag är riktigt uselt. Det är fint att det är ”lätt att vara hälsosam” men detta var lite väl överdrivet.

Vegetarbuffet hos Finnair

Sammanfattning:

Var det helt eländigt? Nej, självklart inte. Jag hade 3 stolar i bredd, garanterat ledigt mittsäte, god service, och det hela. Men på marken, i loungen och serveringen ombord saknade mycket. Jag köper inte businessclass för att så i kö och behöva springa mellan restauranger under mellanlandningen. Betyget sätts i ljuset av att jag tror att jag hade max otur.

Totalt 6/10

Quickfacts:
Sträcka: Moskva til Helsingfors
Flyplanstyp/pkats: Airbus 320, sete 3F
Internet ombord: Nej
Servering: Kokt potatis
Pris: 325 Euro en vei.
Bonuspoeng tjänade / program: 1000 British Airways Executive Club poeng + 40 Tier points.
HemsidaFinnair
Fördelar: God service, behagliga stolar, fräsch kabin
Nackdelar: Kvaliteten på serveringen och på marken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *