Norwegian moderniserar visuell profil och logotype för första gången sedan etableringen 2002.
Norwegians logotype och varumärke är både välkända och uppskattade, vilket vi är väldigt stolta över. Även om vi förnyar så lovar vi att kunderna kommer att känna igen oss. Efter över 20 år är det dags för en modernisering och den nya profilen kommer att ge Norwegian ett modernare, varmare och tydligare uttryck.
Christoffer Sundby, Norwegians koncerndirektör för marknad och kundtjänst.
Norwegian har haft samma logotype sedan starten 2002 och det är ett väletablerat och starkt varumärke. Bakom förändringen finns dels ett behov att anpassa den visuella profilen till dagens krav och behov för marknadsföring, men även en önskan att tydligare visa bolagets och varumärkets personlighet och karaktär. Uppgraderingen är ett led i att bolaget fyllde 20 år under 2022 och med siktet inställt på att bli Europas mest omtyckta och pålitliga flygbolag.
Den nya visuella identiteten har en rikare färgpalett, ett nytt typografiskt uttryck och bildstil, samt ett mer flexibelt layoutsystem. Vi ser fram emot att visa upp den nya profilen, både internt och externt. Infasningen av den nya profilen kommer att ske succesivt. Vi börjar med digitala kanaler och uppdaterar sedan gradvis och strukturerat på alla marknadsplatser, kontor, flygplatser och på själva flygplanen. Den gamla och nya profilen kan leva sida vid sida under en övergångsperiod. I början av mars kommer den nya profilen och logotypen synas för första gången i egna och externa medier.
Camilla Aspen, kreativ chef på Norwegian.
Leave a Reply