På dagens pressträff där regeringen presenterade budgetnyheter för att få igång Sveriges tillväxt meddelades det glädjande beskedet att flygskatten avskaffas. Med en slopad flygskatt frigörs mer resurser till omställningen mot ett hållbart flyg.
Styrmedel ska bidra till klimatomställning. Flygskatten infördes 2018 i syfte att minska flygets klimatpåverkan men en skatt på resor bidrar inte till att minska utsläppen utan bara till dyrare flygbiljetter och minskad tillgänglighet. Flygskatten har dessutom försvårat omställningen och snedvridit konkurrensen inom flyget som verkar på en internationell marknad.
Det är fantastiskt att regeringen har fattat beslut om att ta bort flygskatten. Detta är något vi har debatterat och kämpat för i flera år så det är mycket positivt för hela flygbranschen. Flygskatten är en skatt på resor och inte på utsläpp. Med dagens glädjande besked får vi större möjligheter att fortsätta satsa på omställningen mot ett både hållbart och konkurrenskraftigt flyg och samtidigt bidra till ökad tillgänglighet i Sverige.
Jag vill rikta ett stort tack till infrastrukturminister Andreas Carlson som har stöttat och kämpat för flyget och som regelbundet har pratat om flygets betydelse för Sverige. Vi är även mycket tacksamma över den fina dialog vi har haft med infrastrukturministern och regeringen. Norwegians mål är att minska utsläppen med 45 procent till 2030 och det ska vi göra med moderna och bränsleeffektiva flygplan, effektivare flygningar och fossilfria bränslen.
Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian
Att minska utsläppen för flyget är nödvändigt och en förutsättning för flygets framtid. Med tydliga klimatmål och regelverk på EU-nivå behövs inga nationella styrmedel. Initiativ till konkurrensneutralitet av regelverk inom EU behöver fortsätta så att de skatter och avgifter som finns stärker fri och rättvis konkurrenskraft mellan flygbolag i Europa.
Enligt förslaget tas flygskatten bort från och med 1 juli 2025 och mer information finns på regeringens hemsida.
Foto: Swedavia / PR
Leave a Reply