Norwegians styrelse har i dag presenterat bolagets nya affärsplan baserad på en enklare bolagsstruktur och ett europeiskt linjenät utan långdistans. Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna.
Norwegians nya affärsplan baseras på ett europeiskt kordistanslinjenät. Bolaget ska erbjuda billiga flygbiljetter på inrikesresor i Norge, resor i Norden samt mellan Norden och andra viktiga destinationer i Europa.
Norwegians koncernchef Jacob Schram säger:
Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden.
Planen är att ha cirka 50 flygplan i drift på dessa marknader under 2021 och succesivt öka till cirka 70 flygplan under 2022. Vidare ska Norwegian minska skulden betydligt till cirka 20 miljarder NOK och ta in fyra till fem miljarder NOK i friskt kapital genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital. Bolaget har tagit emot konkret intresse för deltagande i nyemissionen. Norwegian har nyligen även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.
Jacob Schram fortsätter:
Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa.
Pandemin har haft stora konsekvenser för hela flygbranschen. Reserestriktioner har haft en dramatisk påverkan på efterfrågan, särskilt på långdistansresor. Norwegians hela Dreamlinerflotta har varit parkerad sedan mars 2020 och det finns en stor osäkerhet kring efterfrågan på långdistanslinjer framöver. Med sådana förutsättningar är Norwegians långdistansverksamhet inte hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den. Till följd av det beslutet har styrelserna för dotterbolagen som huvudsakligen sysselsätter medarbetare på långdistans i Italien, Frankrike, Storbritannien och USA, kontaktat insolvensutövare. I takt med att de negativa effekterna av pandemin avtar och efterfrågan kommer tillbaka, kommer Norwegian fortsätta utveckla bolaget mot lönsamma möjligheter.
Schram avslutar:
Vårt viktigaste fokus nu är att bygga ett starkt och lönsamt Norwegian så att vi kan behålla så många arbetsplatser som möjligt. Det kommer att ta lång tid innan efterfrågan på långdistansresor kommer tillbaka och därför har vi valt att fokusera på ett starkt europeiskt linjenät när vi kommer ut ur reorganiseringsprocessen. Det här beslutet kommer dessvärre påverka många av våra medarbetare och är därför ett tungt beslut att fatta. Jag vill rikta ett stort tack till alla berörda kollegor för deras mångåriga insats på Norwegian.
Foto: Jørgen Syversen / Norwegian
Leave a Reply