Förra veckan samlades drygt 160 frekventa resenärer tillika flygintresserade för att tillsammans åka på en charterresa. Charter är väl ingenting som den här typen människor brukar åka på tänker du nu, hur kommer det sig att det plötsligt är så många på ett och samma flyg?
Svaret är enkelt. Detta är en charter utöver det vanliga och allt omkring den handlar om flyg, flygbolag, bonusprogram, hotell och flygplatser. Eventet kallas Star MegaDo och det är sjätte gången det går av stapeln.
Trots att biljetterna startade på 1,000USD plus hotell och resa till Stockholm samt hem från London tog det inte många dagar innan alla biljetterna var slutsålda med en lång väntelista. Det är inte helt utan anledning som det är eftertraktat att följa med på en MegaDo.
Följ med bakom kulisserna
Som deltagare på Star MegaDo får du se saker som allmänheten sällan får tillgång till. Denna gången ställde SAS upp med en heldag på huvudkontoret i Frösundavik där ämnen såsom planering av linjenätet, livet i cockpit, nya kabiner och inte minst EuroBonus framtid avhandlades av föreläsare som med inlevelse berättade om sina områden.
Besök på Frösundavik:
Intervju med Nils Lindhe, Chef för EuroBonus:
Kvällen på Radisson Blu Arlandia bjöd på intressanta workshops med Star Alliance och en presentation av Singapore Airlines som även sponsrade kvällens mottagning. Här visade man bland annat fram en kopia av pokalen från Singapores Formel 1 som många passade på att låta sig fotograferas med:
Eget flygplan
Strax före klockan 0700 på tisdagsmorgonen började köerna bildas framför diskarna 37-38 i terminal 5 samtidigt som det sista förbereddes bakom kulisserna av MegaDo teamet och SAS Ground Handling (SGH). Det var nog minst sagt en speciell upplevelse för de två relativt nyanställda i check-in som fortfarande gick tillsammans med sina handledare att ta hand om gruppen.
En direktflight till Toulouse är inte varje dag man ser på Arlanda
Full fart vid incheckningen till SK7011, personalen jobbar för högtryck
Det krävs mycket koordinering för att allt skall stämma
Vid gate 12 väntade flygplanet för dagen, LN-RGC, en 737-800 bärandes namnet Cecilia Viking som skulle ta oss till via Toulouse till London Gatwick.
Att vara ombord på ett Star MegaDoflyg är utan överdrift en speciell upplevelse för både passagerare och besättning. Inte minst på grund av att servicen är som den var förr. Mat och dryck är av hög kvalité och dryckerna är goda och många!
Dessutom sker det nästan alltid någonting oväntat ombord.
Våra två kaptener för dagen, Anna och Sigyn klara i sina uniformsmössor
Redan i gaten möttes passagerarna av en exotisk viking som hade hand om boardingen
SGHs duktiga gatepersonal tillsammans med Melinda och Ryan från MegaDo
Lite problem att få plats med allt handbagage ombord det slutade med att 23 väskor åkte ner i lastutrymmet
All smiles! Nu kör vi!
Serveringen i full gång
Det blandades drinkar för fullt
Champagne var populärt
Varm mat till alla, besättningen arbetar för högtryck
Med god mat och dryck framför sig är humöret på topp!
Tommy Danielsen, ansvarig för MegaDo passar på att småprata med en av deltagarna…
…när han inte hjälpte till med serveringen
Singapore Airlines representanter roade sig ombord!
Det gjorde även undertecknad som plötslig hamnade i hatthyllan – Hur gick det till!?
Innan landning på Gatwick tändes ALLA call buttons. Tom pursern tog en bild av detta
Kabinpersonalen får lite välförtjänt vila på tomflygningen hem till Stockholm
På kvällen när vi andra festade loss i London tickade denna bild in från besättningen.
Tydligen glömde vi kvar några hjälmar 😉
Besök hos Airbus
Efter en riktig festflygning från Stockholm till Toulouse hämtades hela gruppen och kördes till Airbusfabriken där dörrar som normalt inte är öppna för allmänheten stod på vid gavel för oss. Förutom ett intressant föredrag bjöd Airbus på ett besök i ett av deras testflygplan, en A380 som är ett av två flygplan tillverkaren använder till testflygningar.
Vi fick även tid till att besöka det relativt nya Aeroscopia muséet med tillhörande souvenirbutik där många Euro sattes i rullning.
En dag i London
Efter ett spännande besök i Toulouse, fortsatte vi till London Gatwick där vi sade farväl till den fantastiska besättningen.
Kvällen bjöd på en mottagning på Radisson Edwardian Bloomsbury där det vinnarna i välgörenhetslotteriet drog. Bland vinsterna fanns en stor flygplansmodell från SAS, 2 x 50,000 Club Carlson poäng, en weekend på Radisson i Skandinavien, flygplansmodeller från Star Alliance och mycket mer. Pengarna från lotteriet och budgivningen på att få sitta med i cockpit vid start och landing gick oavkortat till forskningen om lungcancer för att hedra en tidigare MegaDo deltagare Suzan Stork, som nyligen förlorade kampen mot sjukdomen.
Onsdagen bjöd på en rundtur i den nya Terminal 2, Queens Building på Heathrow där deltagarna fick titta in i loungerna samt en rundvandring bland övriga faciliteter.
Två av deltagarna på besök i Lufthansas Senator Lounge
Vinbaren i Uniteds Global First Lounge
Faciliteterna i Air Canadas lounge skulle självklart provas ordentligt
Leave a Reply