Bonusfeber.se kunde förra veckan berätta att SAS i sommarens menyn införde en begränsning på tre drycker för passagerare i SAS Plus. Senare hävdade SAS att det – trots den klara formuleringen i menyn – inte handlade om någon regel men enbart riktlinjer för kabinpersonalen.
Begränsningen på max tre drycker i Plus fick milt sagt vågorna att gå höga bland bolagets kunder och inte ens SAS försök att mjuka upp kritiken lyckades särskilt väl.
Förvirringen var minst sagt total. Var det en begränsning eller inte? I menyn stod det tydligt att det var en begränsning på tre drycker. Och varför önskade man berätta för sina bäst betalande kunder att det var en begränsning om de nu inte var någon?
SAS PR avdelning hävdade att det inte var någon begränsning men att det enbart var tal om riktlinjer som kabinpersonalen kunde hänvisa till om det uppstod behov. Alltså helt upp till kabinpersonalen att bestämma, precis som det ALLTID har varit med hänvisning till “Conditions of carriage”, där det tydligt står att man är skyldig att följa kabinpersonalens riktlinjer bland annat vad gäller intag av alkohol. Men menyn talade ändå sitt tydliga språk.
SAS svänger
Vår systersite, Bonusfeber.dk har precis fått bekräftat av SAS danska presschef , Trine Kromann-Mikkelsen, att menyerna nu ändras och att den “berömda” fotnoten inte längre kommer att finnas på menyerna framöver.
Hon säger till Bonusfeber.dk
“Riktlinjerna -formulerat på det sättet – tyckt på menyerna var egentligen överflödiga och mer förvirrande för kunden än vad som var tänkt. Kunderna i Plus kan beställa vad de önskar och skulle det visa sig att det någonting tar slut eller besättningen bedömer att alkoholintaget är för stort, hanterar man det ombord. Det har alltid varit på det sättet och fortsätter även utan att det står i tryck”.
SAS har med andra ord lyssnat på kunderna och inser att det var både förvirrande och onödigt att skriva begränsningen på menyn.
Kunde undvikits
I realiteten är detta en struntsak och förhållandevis obetydlig nyhet som växte då SAS kastade bensin på elden och gick ut i medierna och berättade om berusade passagerare. Det är naturligtvis en rubrik som “säljer lösnummer” och får historien att sprida sig.
Tack och lov har SAS nu lyssnat på kunderna och insätt att begräsn riktlinjerna var fel. De har insett att man kan lita på att kabinpersonalen gör sitt arbete (precis som alltid) och är vuxna nog att bedöma om en passagerare har fått lite för mycket att dricka. Det fungerar fint hos andra bolag och har i snart 70 år fungerat fint även hos SAS.
If it ain’t broke – don’t fix it
Orginalartikeln publicerades på Bonusfeber.dk av Flemming Poulsen
Leave a Reply