Jag hade turen att få vara med på premiärflygningen med Erik Viking och den nya SAS Business Class från Köpenhamn till New York den 17/2. Under tiden försökte jag hålla er uppdaterad via forumet, men det blev svårt då wifi var rätt så trögt, men mer om det senare.
Före avgång:
Biljetten beställdes via SAS.no endast några dagar före avresa då det bekräftades att det var Erik Viking som skulle flyga SK909 den aktuella dagen. Jag använde EuroBonuspoäng för att betala resan som enbart var tillgänglig som “bästa tillgänglighet”. Detta är i princip en fullt flexibel C-klassbiljett betalad med poäng och kostar därför en hel del mer än en vanlig EuroBonusbiljett. Bodö-Oslo-Köpenhamn-Newark kostade 125,000 EB poäng plus ca 600 kronor i skatter och avgifter. Jag reste till Köpenhamn dagen innan för att kunna delta i pressvisningen och därefter fortsätta till Newark.
Ankomst till Kastrup skedde i god tid före avgång. Eftersom jag hade en del arbete att göra, kunde jag lika väl göra det i Scandinavian loungen. Det var ingen kö till check-in så väskan lämnades och boardingkort till New York skrevs ut.
I fast track-säkerhetskontrollen var det en SAS-anställd som jag hade mött på pressvisningen som jobbade och hon önskade mig en trevlig resa. Det var ingen kö att tala om och jag var snabbt igenom. Då var det bara att göra en tvär vänstersväng mot SAS loungerna på Kastrup.
I loungen fick jag gjort det jag skulle under en relativt lugn period i loungen. Detta var runt klockan 9, mellan morgonankomsterna från USA och långlinjeavgångarna åt andra hållet.
Där kunde jag också äta en god frukost. Helt enkelt en bra start på dagen!
Cirka 15 minuter innan boarding gick jag ut till gaten, C33 nästan längst ut på C-piren.
Vi pre-boardade allt eftersom vi ankom till gaten och väntade på att själva boardingen skulle börja. Det gjorde den ca 11.55 och vi kunde komma ombord. SAS Business och Pluspassagerare samt EuroBonus Guld och Diamantmedlemmar önskades välkomna först och detta följdes noga.
Vid dörr 2L (andra dörren på flygets vänstra sida) stod purser Lars samt en av stewarderna och önskade oss välkomna. Vi fick utdelat några exklusiva SAS “SMILE badges” som det står “Travelers are first on board” på, samma som delades ut på pressvisningen.
Ombord
Jag visades till rätt gång och hittade min stol, 2H, som är ett “äkta” förstersäte. Även om konfigurationen på pappret är 1-2-1 är det ändå en s.k. “staggered” konfiguration. Det betyder att varannan rad har antingen ett “mittgångsfönster” eller “fönsterfönster” säte. 2H är alltså ett äkta fönstersäte där stolen är närmast fönstret. Alla jämna rader har “äkta” fönsterplatser medan udda rader har bordet närmast förstret och stolen närmast gången.
Stolen är vid första anblick otroligt fint, det kommer man inte ifrån. Färg och materialval gör sitt för att skapa ett gott intryck.
I stolen låg det en Hästenskudde och ett SAS Business amenity kit. Amenitykittet har fått en liten uppgradering utseendemässigt, men med samma innehåll som tidigare.
Det är värt att lägga märke till att ingången för hörlurarna som visas nedan, är en tre-pins variant, som gör att endast hörlurarna som SAS erbjuder passagerarna, kan användas om man inte har en converter. I tillägg till detta finns det på själva videoskärmen ett standard 3,5 mm jack där vanliga hörlurar passar att plugga in.
Stolen var väldigt komfortabel och det enda som kan kallas trångt är när man skall ta sig in och ut och måste gå sidlänges. När man först sitter i stolen, är det ingenting att klaga på när det gäller sittkomfort och benplats.
Justeringen av hårdheten på sittdynan fungerade väldigt bra och massagefunktionen var extra behaglig när stolen var helt nerfälld.
Innan avgång serverades såklart pre-departure dryck och jag valde ett glas champagne.
Den nya säkerhetsvideon visades på skärmarna och jag tog också en titt på det nya safety ombordkortet.
I business klass måste man använda axelbältet under start och landning. Annars räcker det att använda det vanliga säkerhetsbältet över höften när man är i luften.
Som många har undrat över är det per idag inte möjligt att ha stolen i business class helt vågrätt eller reclined under start och landning. Det är ännu inte godkänt av myndigheterna på den här stolsmodellen, men SAS arbetar på att få detta så snart som möjligt. Om detta kommer på plats, kommer SAS att tillåta recline eller flat mode, beroende på myndigheternas direktiv, under hela flygningen.
Vi kom tillslut iväg, aningen sent på grund av lastning av frakt, och startade från 22R på Kastrup ca 30 minuter efter tidtabell. Det var en lugn och fin utflygning från den danska huvudstaden och skylten med säkerhetsbältet släcktes snabbt och servicen kunde börja.
Servicen startade först med utdelning av varma handukar och fortsatte med varma nötter i en skål, tillsammans med valfri dryck. Jag tog en Gin & Tonic som den svenska stewarden klarade av att blanda i förhållandet 10:1 där 10 då utgjorde gin! Detta baserat på ett ögonmått.
Oavsett, G&T dracks och nötter knaprades på och efter en stund påbörjades lunchserveringen. Menyn för dagen var följande:
Till förrätt valde jag rökt torsk med wasabikräm då detta var en förrätt jag smakade på pressvisningen dagen innan. Den smakade lika gott i luften! I tillägg hade jag lite sallad som lades upp från vagnen.
Till förrätten drack jag en Sauvignon Blanc som passade mycket bra till maten.
Till huvudrätt valde jag rådjur och det smakade kort och gott helt underbart! Mört och saftigt. De vitlöksgratinerade potatisarna var också väldigt goda. För att få en liten paus från alkoholen, tog jag äppelmust från Ringi till huvudrätten.
Äppelmusten är faktiskt ett riktigt bra alkoholfritt alternativ till vin ombord i SAS Business
Lite Valrohnaglass och frukt rundade av måltiden på ett fint sätt!
Kaffe och te serverades till desserten och jag valde en kopp svart kaffe. En god och mättande måltid var över och jag måste säga att jag var väldigt nöjd med både presentation och kvalité på maten. Allt var välsmakande, men bäst var nog rådjuret.
Det nya konceptet är ju som bekant utformat med tanke på den nya kabinen. Jag pratade med några av stewarderna efter serveringen. Flighten var såklart första gången i skarpt läge även för dem och på det stora hela verkade de väldigt nöjda med servicekoncept och kabinlayout. Det nya konceptet i den gamla businesskabinen innebär en större arbetsbelastning, då det är fler passagerare per rad. Därmed flöt servicen snabbare och effektivare ombord på Erik Viking och hans nya kabin och detta var besättningen verkligen glada över.
Wifi ombord var gratis för alla på denna första flygning men kommer annars att vara gratis för Business och Plus samt EuroBonus Gold och Diamond-medlemmar. Därför gick det ganska trögt men några poster i livetråden på forumet klarade jag att få till.
Efter middagen tog jag mig en rundvandring i flyget för att titta på SAS Go och SAS Pluskabinerna
När jag nu var “där bak” kunde jag lika så gott provsitta SAS Plussolen. Stolen var faktiskt riktigt behaglig och det var gott om benplats. Det är fotstöd under stolen framför för att an skall kunna variera sittställningen. Detta är speciellt viktigt på långa flygningar där risken för en blodpropp ökar när man sitter stilla länge.
Tillbaka i businesskabinen tog jag turen via snackbaren som är öppen mellan serveringarna. Här är det ett urval av snacks, frukt kakor, vatten, läsk och vin. I tillägg har SAS, som ett av få flygbolag, en kaffemaskin från Illy ombord. Om det är någonting annat man önskar är det bara att fråga besättningen.
Det fanns lite kaka kvar från dessertvagnen och när en av stewarderna erbjöd mig en bit och en kopp kaffe tackade jag såklart ja!
Toaletterna ombord har också förnyats. Den stora skillnaden är att det nu bara är ett fönster per toalett och inte två som tidigare. Ytan är densamma
Det var nu dags att undersöka underhållningsutbudet. Jag hade tills nu haft nog att göra. Att äta en trerätters lunch, ta bilder och skriva ihop någonting förnuftigt tar lite tid!
Skärmen är på över 15 tum och av en helt annan kvalité än den gamla. Responsen i touch skärmen var också bra och det gick utmärkt att scrolla i menyerna Jag såg några avsnitt av Big Bang Theory och systemet fungerade fint och stabilt. Kartfunktionen användes som vanligt mest och den fick stå på under resten av turen.
En effekt av kabinuppgraderingen man kanske inte tänker på är att mycket tid som tidigare har gått åt för kabinpersonalen att vara problemlösare nu frigörs. Ett par av besättningsmedlemmarna kunde redan på första flygningen märka att man hade fått mycket mer tid till service. I tillägg undviker man såklart mycket frustration. Det är inte roligt för någon när saker inte fungerar som det är tänkt.
Vid det här laget var jag egentligen rätt trött och bestämde mig för att ligga ner. Jag kontaktade en steward för att be och ett täcke och en madrass. Det var såklart inte ett problem och han förberedde min säng. Hästensmadrassen, som egentligen bara är ett tjockt lakan, är tillgängligt “on request” på dagsflygningar men erbjuds proaktivt på nattflygningar. I tillägg fick jag löst det stora toffelmysteriet hos SAS. SAS ger alla passagerare till och från Tokyo tofflor. På de andra linjerna till/från Asien får man dessa “on request” men till/från USA är de inte tillgängliga.
Gott om plats under bordet till stolen framför. Man måste sparka ifrån rätt ordentligt för att tycka att detta är trångt.
Det var en riktigt behaglig säng att ligga i med gott om benplats. Jag låg bra både på rygg och på sidan. Det blev en knapp timme med sömn och jag vaknade samtidigt som vi kom in över Nordamerika, i det nordöstra hörnet av Kanada.
Cirka 1,5 timme innan ankomst startade serveringen av pre-landingmåltiden. Det började med utdelning av varma handdukar och följdes av drinkvagnen. Jag tyckte att jag det vore en bra idé att avsluta med drycker exklusiva för SAS och därför blev det ett glas äppelmust från Ringi och ett glas Henriot.
Salladen, grönsakerna och laxen lades upp på vagnen vid min stol, så jag kunde själv välja vad jag önskade
Det jag verkligen saknade vid den andra måltiden var en valmöjlighet. Här var det lax, eller ingenting. Eventuellt bara ett salladsblad och lite grönsaker. Men jag tycker väldigt mycket om rökt lax och måltiden var både god och lagom mättande.
Ankomst
Därefter gjordes kabinen klar för landning. Då detta var den första flygningen med ny kabininredning fick alla passagerarna i Business utdelat varsin resekudde från Hästens. Det var en MYCKET trevlig gest från SAS och Hästens!
Strax efteråt kom en av stewarderna fram till mig för att visa en annan nyhet som finns på nattflighterna. Tidigare har man fått frågan om man önskar att bli väckt till frukost. Om man inte önskade detta fick man ett klistermärke på sin stol. Detta är något som inte alls passar in i den nya inredningen och därför har man gjort en egen “Do not disturb” skylt som hängs på knoppen vid varje stol. Detta är en liten detalj i visionen SAS har om att man skall ha en hotellupplevelse ombord.
Klockan 15.20 lokal tid, landade Erik Viking på Newark-flygplatsen i New Jersey, etter drygt 8,5 timmar i luften. Det var verkligen kul att få vara med på premiärflygningen i business och den känslan tror jag inte att jag var ensam om. De andra passagerarna verkade lika glada för den nya kabinen och besättningen sken av självförtroende och stolthet under hela flygningen. Jag ser redan fram emot nästa långdistansflight med SAS nya kabin.
Avslutningsvis, bifogar jag två bilder som en SAS representant ombord tog vid landning i New York.
Classe says
Väldigt bra och intressant reportage och fina bilder! Uppskattat
Fredrik says
MYCKET trevlig rapport. Hur upplevde du “mood lightingen”?
Pia says
Tack för en mkt trevlig rapport m fina bilder. Trevlig läsning!
Jollpen says
Suverän rapport, toppenbetyg! 🙂
Alf says
Trevlig rapport med fina bilder. Ser fram emot av att orova denna nya C klass. Har en bokning till SFO i april men det verkar vara gamla inredningen. Vet inte om några 340 finns med nya inredningen ännu. Noterade att du har ett fordral med PanAm logga. Förmodar du har ärvt detta eftersom du verkar för ung för att ha upplevt PanAm. Jag saknar PanAm från ARN, dom hade bland det bästa köket jag upplevt på något flyg. Då pratar jag om deras F klass.
Redaktionen says
Jag svarar å Cecilies vägnar 🙂
Inga 340 finns ännu med nya kabinen tyvärr. Jag skall själva flyga till SFO nästa men vi kan i alla fall trösta oss med att det blir det nya serveringskonceptet som verkar ha blivit väldigt väl mottaget av passagerarna. PanAm fodralet finns faktiskt att köpa här http://www.panam.com/pan-am-passport-cover.html och på Museum of Flight i Seattle bland annat.
Hälsningar Redaktionen gm PC