SAS introducerar “Flavors by SAS” – ett nytt koncept för måltider ombord

Scandinavian Airlines lanserar Flavors by SAS, ett nytt mat- och dryckeskoncept designat för att erbjuda passagerare ett mer varierat och globalt inspirerat kulinariskt utbud. Flavors by SAS lanseras den 1 oktober 2025 och kommer först att debatteras tillsammans med den nya European Business Class och senare att utvidgas till lounger och interkontinentala flygningar.

Med grund i konceptet New Nordic by SAS, som lanserades 2017, representerar Flavors by SAS nästa steg i utvecklingen av matupplevelsen ombord. Medan New Nordic lyfte fram skandinaviska specialiteter med en modern twist, ger Flavors by SAS ett bredare och mer globalt perspektiv – som levererar större variation, förbättrad presentation och internationella kulinariska influenser anpassade till dagens SAS-resenärer.

Foto: SAS/PR

Det nuvarande mat- och dryckeskonceptet har betjänat passagerare i åtta år, och när kundernas preferenser utvecklas måste också SAS matupplevelse ombord göra det.

Medan SAS alltid har handlat om att föra Skandinavien till världen, så för med detta nya koncept, Flavors by SAS, världen till Skandinavien, genom att integrera djärva och mångsidiga smaker inspirerade från Europa, USA, Asien, Mellanöstern och Medelhavet.

Aron Backström, Vice President Product & Loyalty på SAS.

SAS introducerar också en ny, mer flexibel matservice för att förbättra variationen och anpassa servicen efter varje flygning. Den nya metoden gör det enkelt att justera måltider baserat på flygtid, servicebehov och tillgängligt utrymme ombord, vilket skapar en smidigare och mer premium matupplevelse.

Aron Backström fortsätter:

SAS innovativa matservice och roterande meny-system sätter en ny standard för mat ombord, genom att erbjuda ett flexibelt, kundcentrerat alternativ till traditionella statiska menyer. Denna dynamiska modell positionerar SAS i framkant när det gäller innovation och anpassningsförmåga inom flygbolags mat- och dryckestjänster.

Aron Backström, Vice President Product & Loyalty på SAS.

Nyckelfunktioner i Flavors by SAS-konceptet:

  • Nya menyer – Mer globalt inspirerade kulinariska erbjudanden.
  • Tjänstenivåer för måltider – Olika servicenivåer säkerställer att måltiderna anpassas efter flygtid och förhållanden, från enklare korgtjänst till fullständiga brickmåltider med varma och kalla rätter.
  • Flexibel matupplevelse – Detta gör att SAS kan mixa och matcha måltidskomponenter för att skapa unika brickkombinationer, vilket säkerställer variation och fräschör.
  • Rullande menyrotationer – Måltider förändras ofta, vilket gör att frekventa resenärer får uppleva nya alternativ.
  • Höjd presentation i Business Class – SAS ersätter engångsartiklar med porslin, en unik dubbelväggad porslinmugg, glas och bestick i rostfritt stål för att höja matupplevelsen ombord.
Foto: SAS/PR

Med det nya matutbudet minskar SAS matsvinn, prioriterar lokal sourcing när det är möjligt och minimerar plastförpackningar genom att öka användningen av komposterbara och återvinningsbara material. Ett exempel är införandet av porslinservis – som erbjuder ett hållbart, återanvändbart alternativ till engångsartiklar.

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *