Har du varit med i “gamet” ett tag har du helt säkert stött på US Airways bonusprogram Dividend Miles. Ett program som med sina otroligt generösa erbjudanden på köp av miles, kombinerat med sin låga uttagstabell, gett oss många en glädje med billiga biljetter i premiumkabinerna till både öst och väst. Själv har jag gjort flera turer till Asien i första klass för ett pris som motsvarar runt 90% rabatt. För bra för att vara evigt? Uppenbarligen.
2013 upphörde US Airways då bolaget fusionerades medAmerican Airlines. Det spekulerades då huruvida bonus bonanzan skulle fortsätta eller inte, något som det gjorde i alla högsta grad. Men nu ser det alltså ut som att Dividend Miles siste kapitel är här då programmet ska bakas in iAmerican Airlines program AAdvantage. Detta är vad vi vet så här långt:
- Det finns inget exakt datum för själva sammanslagningen. Enligt American Airlines kommer det att ske inom de kommande 3o dagarna, det vill säga mest sannolikt inom loppet av de två först veckorna i april.
- Dividend Miles-poäng kommer att bli konverterade till AAdvantage-poäng med en 1:1 ratio. Alltså, 100 Dividend Miles-poäng kommer att motsvara 100 AAdvantage-poäng.
- Om du redan är medlem i både AAdvantage och Dividend Miles kan du fram till den 20 mars matcha dina konton på egen hand. Detta kan göras från de respektive hemsidorna under fliken My Account.
- Det kommer inte vara möjligt att göra bokningar eller uppgraderingar mot poäng med Dividend Miles de närmaste dagarna före sammanslagningen. American Airlines rekommenderar därför att genomföra eventuella bokningar eller uppgraderingar redan nu.
Den naturliga frågan är då huruvida man ska bränna poängen sina före eller efter sammanslagningen. Då US Airways gick ur Star Alliance till fördel för One World, var det flera som tömde sina konton av rädsla för en eventuell devalvering av poängens värde. Nu har American Airlines alltså bekräftat att konverteringsraten blir 1:1 när programmen går samman. Men det antas att det är dagens uttagstabell i AAdvantage som kommer att vara den gällande. Då kan vi redan nu poängtera vissa devalveringar, till exempel kommer en tur och retur Europa-Asien i första klass öka från 110 000 till 140 000 poäng. Men det är också några spännande möjligheter som öppnar sig med AAdvantage, till exempel har en av våra medlemmar på norska Bonusfeber visat oss hur man bränner AAdvantage-miles med stil. Det är fördelar och nackdelar med bägge programmen. Men har du gott om poäng på kontot och funderar på vad du bör göra, har prinsen av bonuspoäng, bloggaren Lucky, nyligen skrivit ett nyttigt inlägg som kan vara till hjälp.
Ursprungligen skriven av GinTonic för Bonusfeber.no
Leave a Reply