Inrikes i USA: Airtran

Airtran är idag uppköpt av Southwest Airlines men tillsvidare så drivs de, utåt sett, som två separata bolag.De har sina egna hemsidor, egna flyg, egna rutter och egna bagage- och platsbokningspolicys. Men samarbetet med Southwest sär starkt och du kan köpa genomgående biljetter med de två bolagen. Det var precis vad vi gjort och började vår resa i Washington DC med Southwest och skulle i Atlanta byta till Airtranflyget till Tampa, Florida.

Till skillnad från Southwest, så tilldelar Airtran säten vid check-in och man har möjlighet att betala för att reservera vid bokning. Har man inte gjort det så tilldelas man automatiskt och man har inte möjlighet att själv välja eller ändra säte vid check-in (i motsats till de flesta andra bolag). Här ska man alltså straffas för att man inte har betalat avgiften i förväg. Vi hade valt att inte betala denna avgift då vi endast hade en kort flygning med dem och när vi checkade in online kvällen innan så blev vi tilldelade tre säten, på tre olika platser i planet. Detta trots att vi reste två vuxna och ett barn. Jag har inga problem med att vi blev utspridda i planet när vi valt att inte betala extra för platsreservation, men jag kan inte acceptera att barn blir placerade för sig själva med främmande människor. Det gynnar ingen. Varken de främmande, barnet, föräldrarna eller flygbolaget. Därför gick vi till check-in disken redan i Washington för att se om vi kunde få vår son placerad tillsammans med en av oss vuxna. Det gick absolut inte. Igen i Atlanta gick jag till disken för att få hjälp att lösa problemet. Här stötte jag så på en gate-agent som borde få pris i dålig attityd. Han bemödade sig inte ens att försöka se om det gick att ordna. Jag blev bara avfärdad med att det var ett fullsatt flyg och så är det när man inte har betalat i förväg. Det var inte det bästa första intryck av Airtran vi fick. Faktiskt så verkade det som att deras kunder var ett nödvändigt ont som de hellre skulle slippa. När vi kom ombord frågade jag flygverdinnan om hon kunde hjälpa (någonting de normalt sett försöker hos alla andra flygbolag jag har upplevt någonting liknande med – och för det mesta blir det löst med en smula uppfinningsrikedom), men här fanns det inte heller någon hjälp att få. Vi hade verkligen hamnat i monkeyklass. Vi tog därför saken i egna händer och frågade några medpassagerare som satt runt oss om de hade någonting emot att byta plats och det var inga problem. Junior satt brevid sin mor och jag satte mig på mon plats några rader därifrån. Det dummaste var dock att dem som satt omkring oss hade också blivit utspridda av samma orsak och att det därför hade varit möjligt för Airtran att placera alla resesällskap tillsammans utan problem, om de bara hade velat. Det verkade som att det fanns en trakasseringsparameter inbyggd i deras sätestilldelningssystem, som skulle drabba de resenärer som inte hade betalat sätesavgift i förväg. Och personalen var fullständigt likgiltiga över att barn placerades långt ifrån sina föräldrar. Vi såg för övrigt flera andra i gaten med samma problem och med mycket mindre barn.

 

Ombord När vi kommit ombord och själva löst problemet med sittplatserna så var upplevelsen som med de flesta andra flygbolag. Slitet plan, minimal service och buss-med-vingar känsla. Dock med den skillnaden att detta plan såg ovanligt slitet ut i kabinen. Paneler runt fönstren hängde löst, vilket inte såg särskilt bra ut och nog kunde få folk med flygskräck att komma att tänka på planets underhåll och skick.

Fönsterpaneler på denna Airtran Boeing 717 hängde löst på många ställen. Inte ett speciellt gott första intryck.
Fönsterpaneler på denna Airtran Boeing 717 hängde löst på många ställen. Inte ett speciellt gott första intryck.

  Sätena var dessutom mycket slitna och hade behov av en hel del omtänksamhet. Säteskomforten var inte speciellt bra.

Mycket lite plats i se slitna sätena med stort behov av underhåll.
Mycket lite plats i se slitna sätena med stort behov av underhåll.

  Serveringen ombord är en standard inrikesservering i USA som man får hos de flesta. Alkoholfri dryck och lite snacks. Airtran 04 Det här planet var utrustat med Wifi, men till skillnad från moderbolaget Southwest, så skulle man här betala före avgång. Inte ens kartan som visar var planet befinner sig kan man se utan att betala för det. Jag köpte tillgång för att testa det och hastigheten på den här turen var helt OK, men det var också en kort flygning där det säkerligen var få som köpte tillgång och skulle dela på den begränsade bandbredden. Det gick inte att streama Netflix, Youtube eller liknande. Skype, Viber med flera var också spärrade. Men det gick att kolla min egen Flightradar app för att se var planet befann sig.

Airtran 05 Ekstra avgifter I motsats till Southwest så kräver Airtran en avgift för bagage. Vi hade som tur var en sammanhängande biljett som började med en Southwestbiljett och behövde därför inte betala, men hade vi börjat med en Airtran hade vi behövt betala för hela resan. Dessutom kostar det extra för platsreservation, som man uppenbarligen är tvungen att betala om ens en av föräldrarna vill sitta tillsammans med sitt barn.

Slutsats Inrikesflyg i USA är sällan någon höjdpunkt på resan – i varje fall inte i economy. Airtran var heller inte något undantag. Där de utmärkte sig var dock på sin utomordentligt dåliga kundbehandling. Alla medarbetare som vi mötte hade en attityd som visade att de var fullständigt likgiltiga mot kunderna och att de bara var ett nödvändigt ont. Ingen speciellt bra upplevelse – och någonting jag kommer att anstränga mig för att inte behöva upprepa. När Airtran blir sammanslaget med Southwest får man hoppas på att saker förbättrar sig, men personalens inställning blir nog svår att ändra på.

Den här artikeln är översatt från Bonusfeber.dk och skriven av Flemming Poulsen

Overview

Pros

Hmmm. Tänker fortfarande på det och har svårt att hitta något. Men det skulle i så fall vara priset. Upplevde inte mycket positivt på vår resa.

Cons

Eländig och likgiltig kundbehandling. Barnen blev separerade från föräldrarna och fick inte sitta tillsammans. Slitet plan och dåliga säten, som har behov av en stor dos omtanke.

Säte

Mat/Dryck

Service

Value4Money

Overall Rating

Conclusion

Inrikesflyg i USA är sällan någon höjdpunkt på resan – i varje fall inte i economy. Airtran var inte något undantag. Där som de utmärkte sig var i sin ovanlit dåliga kundbehandling. Alla medarbetare som vi mötte hade en attityd som visade att de var fullständigt likgiltiga mot kunderna och att de bara var ett nödvändigt ont. Ingen speciellt bra upplevelse – och någonting jag kommer att anstränga mig för att inte behöva upprepa. När Airtran blir sammanslaget med Southwest får man hoppas på att saker förbättrar sig, men personalens inställning blir nog svår att ändra på.

1.4

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *