Torsdag togs Skellefteå Airports förlängda start- och landningsbana på 2520 meter officiellt i drift och på plats för invigning fanns bland andra kommunalrådet Maria Marklund (S) som klippte bandet samtidigt SAS morgonflight satte ner hjulen på den nylagda asfalten.
Efter sommarens intensiva arbete med att förlänga rullbana är nu flygplatsen redo att ta emot större flygplan så som 787 Dreamliner, ett modernt flygplan som är både bekvämt och mer energieffektivt.
Rullbanan är en naturlig det av det växande Skellefteå. Med stora företagsetableringar och investeringar i infrastruktur har vi nu en flygplats som kan möta kraven när det gäller resande, både privat och i arbetet. Det känns roligt att vi nu får inviga den.
Maria Marklund, kommunalråd i Skellefteå.
I och med att den förlängda rullbanan nu tagits i drift är Skellefteå Airports infrastrukturella satsning som påbörjades 2015 avslutad. Satsningen har följt den strategiska plan som tagit fram för att säkerställa att flygplatsen möter regionens framtida behov effektiva trafikförbindelser och kommunikationsmöjligheter.
Det känns roligt att vara i hamn med vårt projekt, en förlängd rullbana utökar och förbättrar tillgänglighet till och från omvärlden för både Skellefteå och för Swedish Lapland, säger en entusiastisk Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport, samtidigt som planet taxar in mot terminalen.
Första planet av större dimension att landa på Skellefteå Airport blir TUIs Boeing 787 Dreamliner den 17 januari, som sedan lyfter mot Krabi Thailand.
Det känns fantastiskt att kunna flyga direkt från Skellefteå flygplats hela vägen till Thailand med våra Dreamliners. Ett fantastiskt modernt och bekvämt flygplan som har upp till 20 procent lägre bränslekonsumtion än motsvarande flygplan.
Patrick Törn, försäljningschef på TUI.
Foto: Invigning av Skellefteå Airports förlängda och uppdatearde rullbana. Foto: Niklas Jonasson
Leave a Reply