Singapore Airlines och den tvåstjärniga Michelin-restaurangen AOC fortsätter sitt samarbete och lanserar i mars en vårmeny. Vi har varit på flygplatsen och smakat på menyn. Se vad vi tyckte om den och vad som väntar passagerarna som flyger i Business Class.
Partnerskapet mellan Singapore Airlines och AOC bygger på ett gemensamt engagemang för att leverera helhetsupplevelser för gäster, kulinarisk expertis och högtstående matupplevelser. Med lanseringen av AOC:s första meny för Singapore Airlines i somras satte parterna nya standarder för flygplansmat.
Meny version 2.0
Menyen, som återigen är designad av Søren Selin, AOC:s erfarna kökschef, har återigen krävt nytänkande och många anpassningar för att göra mat på Michelin-nivå till mat som kan värmas upp och serveras på ett flygplan på 11 kilometers höjd.
Den 1 mars är parterna redo med en ny säsongsmeny från AOC – en vårmeny bestående av två rätter:
Förrätt: Hummerskaldjur med glaskål, pepparrot och dill
Huvudrätt: Lammsadel med hjärtsallad, murklåsås och vårörter


Rätterna är inte helt färdiga ännu och efter dagens evenemang fick vi möjlighet att komma med några idéer till både Søren Selin och Casper Vedel, som är Executive Chef på Gate Gourmet. Ett av förslagen vi från InsideFlyer gav till huvudrätten var att ta bort fettlagret på toppen av lammsadeln för att göra det lättare att skära, samt att dela hjärtsalladen på längden.

Våra passagerare förväntar sig en reseupplevelse utöver det vanliga när de går ombord på våra flygplan. Som världens mest prisbelönta flygbolag är kundnöjdhet alltid vår högsta prioritet. AOC:s sommarmenyn satte nya standarder och fick enastående feedback och beröm från våra kunder. Nu ser jag fram emot att våra passagerare ska få smaka på den nya vårmenyn och ge dem ännu en lokal matupplevelse av högsta kvalitet.
Jagdish Bhojwani, General Manager för Singapore Airlines i Norden
Søren Selin betonar att han med menyn har haft fokus på att bevara AOC:s kännetecken samtidigt som han har strävat efter att göra rätterna lite enklare för att menyn ska kunna genomföras på hög nivå.
De två nya rätterna för Singapore Airlines är min tolkning av en riktig vårmeny. För mig är fokus alltid på säsong och lokala råvaror, estetik, tillagning och god smak. När vi ser på de månader som menyn är i luften, har rätterna kommit till mig. Hummerskaldjur, glaskål, lamm, sallad och vårörter som får lov att förändras lite under vårmånaderna. Som sist har det varit en del justeringar, det är oundvikligt, och den här gången har jag tänkt lite mer på enkelhet för att göra det lättare att genomföra menyn på en hög nivå, som både vi och Singapore Airlines garanterar.
Søren Selin, Kökschef på AOC
Leave a Reply