Norwegian och Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) etablerar gemensamt bolag som ger medlemmar i olika lojalitetsprogram betydligt fler valmöjligheter än idag. Bolaget kommer att skapa en gemensam förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att äga lika mycket i det nya bolaget.
Den digitala förmånsvalutan ska ersätta de poängsystem som finns i de olika lojalitetsprogrammen idag. Det innebär att medlemmar som tjänar poäng på hotellvistelser kan välja att använda poängen för att betala flygresor – eller vice versa.
– Norwegians lojalitetsprogram är redan populärt och vi har försökt utveckla programmet genom att tänka nytt och samarbeta med andra aktörer. Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter. Vi vill även kunna erbjuda andra lojalitetsprogram att vara med i det här samarbetet, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Inledningsvis blir det Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram som ingår i samarbetet men planen är att framöver inkludera fler ledande aktörer från hela Norden så att kunderna får ännu fler möjligheter att tjäna och använda poäng på. Det nya bolaget kommer redan från början att nå ut till en stor andel av hushållen i Norden.
– I dag erbjuder vi ett universum av spännande upplevelser och ett attraktivt lojalitetsprogram med fantastiska partners. Målet med Strawberry är att vi oftare ska vara mer relevanta för fler. När två bolag med en nordisk förankring och historia går ihop för att skapa en gemensam förmånsvaluta, är det helt i linje med vårt mål. Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster. I praktiken innebär det att alla i Norden får både bättre och fler möjligheter att tjäna och använda intjänade lojalitetspoäng på. Vi ser fram emot att påbörja resan tillsammans med Norwegian, säger Petter A. Stordalen, ägare och grundare av Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).
Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden. Fler detaljer om bolaget och förmånsvalutan kommer att kommuniceras vid lanseringen senare i år. De två befintliga programmen Norwegian Reward och Strawberrys lojalitetsprogram kommer att fortsätta med båda sina medlemserbjudanden och kommer även fortsättningsvis att ägas av Norwegian respektive Strawberry.
Foto: Espen Solli / Norwegian PR / Strawberry Group PR
Leave a Reply