Presenterar SAS nya långlinjer den här veckan?

Den senaste tiden har branschryktena och på internetforum om att SAS snart kommer med nya långlinjer tagit fart rejält och detta med god grund. Långlinjeflottan utökas nästa år och det har länge varit tal om nya linjer. Men vilka destinationer blir det och när får vi reda på det? 

En av de första frågorna man ställer sig är: Varifrån skall de nya linjerna utgå? Blir det huvudbasen i Köpenhamn som utvidgas eller skall man satsa på att fördela trafiken med Oslo och Stockholm?

Det råder ingen tvekan om att Köpenhamn – även i förhållande till storlek – har prioriterats som hub. Det har skett av en rad olika anledningar. Först och främst har det historiskt varit mest naturligt för passagerare från övriga europeiska länder att mellanlanda i Köpenhamn och nätverket till och från Europa är starkt. Upptagningsområdet i Öresundsregionen är stort med många stora internationella företag. Slutligen get det mest ekonomisk mening at samla hela sin verksamhet på en plats när man, som i SAS fall, har ett begränsat antal flygplan. Kostnaderna för underhåll, reservdelar, personal och övriga operationella komponenter växer krafter när man har en decentraliserad organisation.

Sett ur ett passagerarperspektiv är också Köpenhamn betydligt smidigare ur ett transferperspektiv än både Oslo och Stockholm.

Vidare är det lättare att försvara en stark hub mot konkurrenten framför tre svaga.

Nya linjer från Norge och Sverige

Både svenskarna och norrmännen har dock känt sig överkörda när det gäller SAS långlinjer och nyligen har vi även sett att SAS satsar lite mer på dessa marknader och om det har varit lyckat får tiden utvisa.

Förra året öppnade SAS den s.k. oljelinjen från Stavanger till Houston som flygs med inhyrd kapacitet från Privatair och enart har 44 Business Class stolar. Ingen tvekan om att det var en satsning. En satsning som dessvärre inte verkar ha slagit väl ut då oljebranschen upplever en historisk kris och reseaktiviteten har fallit drastiskt i den sektorn.

Ett tecken på detta är att linjen har haft ovanligt många kampanjer med priser som är oerhört låga för en produkt av den typen och i alla fall under vad som gör den till en kassako för SAS. Faktiskt har priset nästan varit nere i nivå med ekonomiklassbiljetter på andra sträckor och antalet kampanjer med 50% rabatt från EuroBonus varit betydligt större än på andra linjer.

Med andra ord har det tydligen varit svårt att fylla flygplanet med passagerare som önskar betala standardpris. Naturligtvis är sommaren lågsäsong för affärsresande men räkningarna skall betalas och business class på nivå med ekonomiklass är inte ett sundhetstecken, oavsett tidpunkt på året.

Om tre veckor inviger SAS den nya linjen mellan Stockholm och Hong Kong och här är det allt för tidigt att komma med gissningar hur linjen kommer att gå.

Att det har sålts kampanjbiljetter till Hong Kong till under 3.000 kronor är absolut inte oroväckande. Det är helt normalt att man marknadsför nya linjer med låga priser och vi förväntar oss fler av dessa – även på andra nya linjer.

Men det är faktorer som gör det till en utmaning att lyckas på Hong Kong. För det första är tidpunkten för hemresan långt ifrån optimal. En morgonavgång betyder att affärsresande slösar en hel dag på resandet mot att resa på natten. Det kostar en extra övernattning i en stad som är känd för att ha dyra hotell. Men viktigast av allt är att det begränsar möjligheten till feed från andra destinationer om man inte önskar en övernattning. Hong Kong är inte heller en stor Star Alliance hub och detta begränsar vidareförbindelserna.

Att man samlingar med Chicago betyder även att avgången från Stockholm nu går nästan samtidigt med den från Köpenhamn och begränsar därmed anslutningarna vidare, speciellt mot västkusten på grund av den sena ankomsttiden.

Blir nya linjer offentliga den här veckan?

Som nämnt tidigare har antalet rykten ökat markant och det sista är att vi kommer att få höra någonting på onsdag. Sanningshalten i detta får tiden utvisa men det är inte otänkbart.  Sommaren är snart slut, journalisterna är på plats och SAS har all chans i världen att förbereda sig och få positivt mediafokus efter många år i motvind.

Att det sker snart är dock säkert. Det tar tid att sälja in en ny linje och när man redan nu vet att man har extra kapacitet är det ingen anledning att vänta för länge. Dessutom har SAS “retat” oss ganska länge med att något skall komma och man kan inte ropa att vargen kommer för länge utan att mista trovärdigheten.

Vilka linjer blir det?

Den stora frågan är “vilka destinationer blir det”? Här är det många rykten och gissningar men låt oss kika på lite fakta och vad som talar för och mot en del av dessa.

Miami kunne være en af de ruter, som SAS overvejer. Men hvor skal den afgå fra i Skandinavien?
Miami kan vara en av linjerna SAS överväger. Men från vilken flygplats i Skandinavien kommer man utgå?

 

Miami

En av destinationerna som återkommer gång på gång i diskussionerna är Miami och inte utan anledning.D et är den destination som inte har direktförbindelse från Skandinavien som har störst efterfrågan så sett utifrån volym är den perfekt. Frågan är dock om man kan sälja dyra nog biljetter för att få ekonomin att gå ihop. Miami är primärt en semesterdestination utan dyra Business Class biljetter. Men med rätt samarbetsavtal med t.ex. kryssningsoperatörer, paketresor kan det finnas potential. Lägg därtill ett codesharesamarbete med American Airlines om vidareförbindelser till Karibien samt mellan och Sydamerika samt med Star Alliance partner Avianca så har du plötsligt ett potentiellt underlag att fylla avgångarna. Frågan är som sagt, till vilket pris?

 

Også Los Angeles er en af de ruter, som har stor efterspørgsel fra Skandinavien. Vil det blive en af SAS nye ruter?
Även Los Angeles är en av linjerna som har stor efterfrågan från Skandinavien. Blir det SAS nästa satsning?

Los Angeles

Näst efter Miami på önskelistan är Los Angeles. SAS har lyckats bra med linjen till San Fransisco och Los Angeles kunde kanske vara ett bra komplement, Andelen affärsresenärer är större än Miami men frågan är återigen om dessa är villiga att betala nog mycket. I tillägg har man direkt konkurrens från Norwegian.

Dock är efterfrågan för Miami och Los Angeles stor och faktiskt större än alla destinationer i SAS nätverk förutom New York som är klar etta. Men stor efterfrågan är nödvändigtvis inte nog för att bli en kassako. Det krävs betalningsvilja, fraktavtal och inte minst affärsresande.

Längre ner på listan över destinationer utan trafik från Skandinavien hittar vi Orlando, Delhi, Phuket och Boston och de tre första tror jag inte mycket på att SAS vill flyga till.

Orlando är en ren turistdestination och ingenting för SAS då betalningsviljan är för liten. Delhi har man provat och visumkrav hjälper inte att fylla flygplanen även om landet uppvisar stor växt. Phuket är även den en ren turistdestination och priserna till Thailand är historiskt låga. Boston däremot är en intressant möjlighet.

Boston er en rimelig kort rute og kan med fordel kombineres med en længere for at udnytte flyene bedst muligt.
Boston är en relativt kort linje och kan med fördel kombineras med t.ex Los Angeles eller Miami för att utnyttja flottan bäst.

Boston

Boston är kanske inte förstahandsvalet för SAS och efterfrågan är mindre än på alla SAS nuvarande långlinjer men det finns saker som ändå talar för denna destination. För det första är flygtiden relativt kort. Detta betyder att man kan kombinera linjen med Miami eller Los Angeles och klara det med två flygplan. Miami tar ca 10 timmar i varje riktning och det ger bara två timmar på marken i bägge änder av linjen om man skall klara sig med ett flygplan. Los Angeles tar 12 timmar och kan således inte klara sig med ett flygplan för att undvika en sårbar operation och stå stadigt mot förseningar. Därför passar den väl samman med en kortare linje som t.ex Boston och skulle ge en optimal användning av flottan, något som är helt nödvändigt för att lyckas i branschen idag.

Österut?

Kommer vi se linjer österut? Kanske. Både Seoul och Ho Chi Minh har varit uppe på ryktesbörsen. Bägge har dock mindre efterfrågan än Boston och ligger på mellan 75-85,000 passagerare årligen. Även Manilla ligger på listan. Faktiskt högre än både Seoul och Ho Chi Minh, men så långt bort distansmässigt att den är på gräsen för räckvidden på SAS flotta. Därför kan det bli en destination med problem på dagar med motvind och dåligt väder och det är nog ingenting SAS vill chansa på. Frakt är en stor del av omsättningen på en linje och där kan det bli problem om det är restriktioner på räckvidden.

Vad väljer SAS?

 

Om man tittar på utbud och efterfrågan i dagens marknad är de hetaste buden som jag ser det Miami, Los Angeles och Boston. Men det är fortfarande många osäkra faktorer som kan spela in. T.ex. vet jag ingenting om betalningsvilja, potential för storkundsavtal, fraktakvtal m.m på respektive destination. Allt detta har som sagt påverkan på en linjes ekonomi.

Men Delhi kan vi nog med säkerhet stryka från listan. Man har redan en linje till Hong Kong som skall inarbetas och både Seoul och Ho Chi Minh är oprövade marker för SAS, där man inte har någon försäljningsorganisation på plats. Dessutom är efterfrågan mindre än till de tre destinationerna i USA. Å andra sidan kan fraktmängden vara större.

Seoul og Ho Chi Minh City er også på listen over destinationer med stor efterspørgsel på Skandinavien.
Seoul och Ho Chi Minh är också på listan över destinationer med stor efterfrågan från Skandinavien.

Miami från Oslo kan jag föreställa mig blir en av linjerna som presenteras snart. SAS har länge lovat nya långlinjer från Norge och med konkurrentens växt tror jag att man vill skicka en signal till det norska marknaden att man satsar även där. Den norska inrikesmarknaden är trots allt otroligt lukrativ för SAS och SAS har flera gånger uttalat att man ser på nya linjer från både Sverige och Norge.

Från Sverige öppnar man snart Hong Kong och starten har – enligt våra källor – varit en större utmaning än förväntat så det kan möjligen verka som en sordin på SAS lust att satsa mer från Stockholm i detta nu. I alla fall tills dess att man ser hur Hong Konglinjen artar sig.

Kanske får vi en ny linje även från Köpenhamn? Här kan den betydligt lättare slingas in i existerande användning av flottan och därmed minska sårbarheten för förseningar. Eventuellt kan det bli tal om att växla en destination mellan Köpenhamn och någon av de andra baserna som t.ex. Norwegian gör. Även mod det passar väl in sett till trafiken på huvudstadstriangeln är det inte helt i linje med den strategi vi hittills har sett från SAS på långlinjerna.

Oavsett vilka destinationer SAS öppnar blir det en spännande tid vi går till mötes i Skandinaven. Nya linjer betyder nya möjligheter och för konsumenterna betyder det säker också låga priser och med lite tur kanske även god tillgänglighet på bonusplatser.

Nya linjer skapar alltid lite rörelser i ankdammen och skapar lite oro/förväntningar hos marknaden och verkar oftast till konsumenternas fördel.

Vad än det blir, skall det bli intressant att följa SAS planer på långlinjerna och en sak är säkert det kommer snart nyheter kring detta.

Vad tror du att vi får se när det gäller nya linjer från SAS? Kommentera gärna

Fotos: SAS og gcmap.com

 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. Sean says

    I would not be surprised to see IAH as a “new” destination. Houston will soon pass Chicago as USA’s third largest city, the energy sector is currently declining but long-term prospects remain high, IAH has a large StarA presence.

    I don’t know the duration of the PrivatAir lease, but I assume Oil engineers would rather fly the new SAS biz than the mediocre product on the PrivatAir 737, even if it means connecting ARN/CPH/OSL-SVG

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *