På långa resor är det ofantligt mycket mer behagligt att flyga i en säng jämfört med en stol. För egen del ändrade upptäckten av business class hela mitt förhållande till att resa i tjänsten. Från att ha varit en plåga som jag fruktade till att bli något jag med glädje såg fram emot. Sedan det har jag flugit många gånger runt ekvatorn.
Problemet för mig och flera av oss stråströvare är att bolagens ekonomer är väsentligt mycket mindre entusiastiska till denna produkten än vad vi som använder den är. De flesta löser det med att använda bonuspoängen man tjänar in i arbetet till att uppgradera de långa jobbresorna. Så var det för mig i flera år. Det medförde ofta spända timmar framför SAS-disk i Chicago eller vart jag nu skulle hem från. Fingrarna var korsade, knogarna vita och läpparna blå – där jag väntade på om uppgraderingen gick igenom.
Det var ända till en vacker höstdag 2008 då jag upptäckte något fantastiskt. Det heter UUA (Upgrader Usin Avios). Det visade sig att British Airways har förstått det här konceptet.
De har nämligen tagit tillvara på konsekvenserna av att folk började tappa möjligheterna att flyga business och anpassade sin produkt på flera plan. Affärsresenärer vill flyga business och de vill veta det på förhand. Det fina med British Airways är då alltså att du kan boka Economy Extra för kontakter och sedan uppgradera för poäng. Allt i ett svep. Du vill sitta där med business class biljetten i handen och du har samtidigt följt resereglerna. Men hur?
Först loggar du in på ditt Executive Club konto (jag förutsätter att du vet att du måste ha det innan du bokar). Så istället för att boka resa på förstasidan, bokar du i sökfältet till vänster. Men först väljer du kategorin ”Book with money, upgrade with Avios”.
Därefter fyller du i destination och tid för att slutligen välja vilken klass du önskar att uppgradera från:
Ja, du förstår? Nackdelen är naturligtvis att det måste finnas lediga bonusplatser tillgängliga i den klass du önskar att uppgradera till. Det finns oftast lediga platser ganska långt tid i förväg. Det är emellertid också sant att de ofta släpper fler bonusplatser dagarna före avresa. Skulle det inte vara ledigt när du behöver resa så behöver man ännu inte lägga sig ner och gråta. Man kan köpa biljetten och sedan gå in på ”manage my booking” och söka efter att uppgradera biljetten när du önskar.
Är du ny i förhållande till British Airways? Här kommer lite perspektivinfo:
Exempelvis kostar en uppgradering från World Traveller Plus (Extra, eller Plus om du vill) till Business 12 500 Avios per väg från London till östra USA.
På en tur och retur Stockholm-New York, via London, tjänar du ca 12 000 Avios (om du har silver- eller guldkort blir det dubbelt så mycket).
Sliter du med poängbalansen i början kan du också köpa upp till 24 000 Avios per år (459 euro /3 700 NOK)
Du kan också uppgradera till First från Business för en lite större summa pengar.
Fallgropar:
Ett par saker måste man komma ihåg. Det ena är att du bara kan uppgradera en klass. Du kan alltså inte gå från vanlig ekonomi till business. Du kan endast gå från ekonomi extra till business. Det är också sant att det helt klart lönar sig bäst att uppgradera till business. Det ger bäst valuta för pengarna. Annars är det inte så mycket som kan gå fel egentligen. Du får fortsatt poäng för den klass du betalade för så med uppgradering en väg på alla resor så handlar det om ett nollspel för de utan status.
Det viktigaste är emellertid att du flyger där det är fint att flyga – nämligen framför gardinen
Happy flighting! – Anders, Bonusfeber.no
Leave a Reply