SAS: EuroBonus var för generöst

De senaste dagarna har det varit stor aktivitet på Bonusfeber.se – efter att vi kunde avslöja att SAS utsätter EuroBonus för stora försämringar för de flesta medlemmar från nyår. Vi har talat med EuroBonus-chefen, Nils Lindhe, för att höra mer om bakgrunden till dessa drastiska ändringar.

Nils Lindhe, EuroBonus-chef på SAS
Nils Lindhe, EuroBonus-chef på SAS

Det är en EuroBonus-chef, som helt klart är införstådd över att kunderna långt ifrån är tillfreds med de senaste ändringarna, vi når på telefon i Stockholm – och han beklagar att det blivit uppfattat så negativt från Bonusfeber.se’s läsare och av många andra av SAS kunder på till exempel SAS Facebook-sida.

”Vi visste helt klart att det skulle komma negativa reaktioner på dessa förändringar. EuroBonus har varit alldeles för givmilda på många sträckor och biljettyper hittills” säger Nils Lindhe. ”Då vi införde de nya intjäningsnivåer visste vi mycket väl att vi var givmilda, men vi hade hoppats på att priserna på flygbiljetter skulle stiga och inte falla, så det var ett bättre sammanhang mellan pris och intjäning. Det var inte fallet. Prispressen på marknaden har varit stor – och större än vi trodde. Därför är vi nu tvungna till att komma med dessa ändringar för att få en bättre balans” fortsätter han.

Nils Lindhe förklarar att trenden i marknaden går mot det branschen kalla revenue-baserad intjäning, alltså intjäning av poäng i förhållande till de pengar man använder hos flygbolaget. Ändringarna ska ses som ett steg i den riktningen.

Man varför tar man då inte steget fullt ut och ger poäng per använd krona?
”Vi vet väl att det inte är ett perfekt system vi har gjort, men det är en mycket stor och komplicerad process att ge poäng per krona. Många köper biljetter via resebyråer osv och rent tekniskt är det inte möjligt att göra detta nu.” säger Nils Lindhe.. ”Vi har försökt att hitta en balans, hur intjäningen av poäng ska avspegla omsättningen så gott som det är möjligt i dagsläget.”

Varför har man nu en zon för intjäning i Europa, men tre zoner när man ska köpa sina bonusbiljetter?
”Priserna på flygbiljetter är inte nödvändigtvis avhängt flyglängden, men det var vad vi fann rimligt just nu. Vi håller naturligtvis öga på reaktionerna och marknaden i framtiden och det kan enkelt komma justeringar senare på detta område.” säger han.

Det är viktigt för Nils Lindhe att understryka, att det fortsatt finns massor av möjligheter för passagerare, som inte reser så mycket att tjäna poäng på – liksom det är möjligt för passagerare, som flyger på billiga biljetter, att nå upp till Silver, Guld och Diamant status genom antalet flygningar på ett år. Att kvalificera på detta sätt är inte avhängt bokningsklassen eller priset på flygbiljetten.

Kan vi förvänta oss andra förändringar av EuroBonus framöver?
”Det kommer löpande förändringar av EuroBonus. Vi följer hela tiden marknaden och trenden för att justera EuroBonus därefter.”

Han vill dock inte gå närmare in på exakt vad dessa förändringar består i.

Har EuroBonus ändrat strategi, så det i framtiden primärt är för affärsresenären som reser mycket?
”Nej. Det är fortsatt enkelt att tjäna poäng, som kan användas till bonusresor för de som endast reser några få gånger om året. Det har aldrig varit fler möjligheter att tjäna poäng genom våra partners än det är idag. Användning av kreditkort, onlineshopping, försäkringar, banker m.m. ger goda möjligheter för att tjäna poäng i EuroBonus. Naturligtvis kommer intjäningen på flygbiljetter gå ner om man endast flyger på våra billigaste biljetter, men jag menar fortsatt att EuroBonus är ett mycket attraktivt bonusprogram” säger han.

Balansen mellan intjäning och uttag av bonusbiljetter verkar inte helt fair. Till exempel ska man köpa inrikesbiljetter för ca 20 000 kronor för att tjäna samma poängantgal, som en enkelresa till USA som kanske kostar 4 000 kr. Hur hänger det samman med att intjäningen av poäng ska avspeglas i den omsättning kunden har?
”Som sagt är vi medvetna om att det inte är ett perfekt system som vi nu presenterar. Men vi har varit tvungna till att få en bättre balans mellan omsättning och poängintjäning. Vi följer naturligtvis reaktionerna konstant den kommande tiden och reagerar där vi ser det nödvändigt. EuroBonus ska också efter förändringarna vara attraktivt för våra kunder. Både de som reser riktigt mycket och de som bara reser några få gånger om året.” avslutar Nils Lindhe.

 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. GIT says

    En så alvorlig ændring af EUROBONUS systmet burde indkøres over en lang periode. SAS burde så absolut have fremlagt alle konsekvenserne.
    1. Billetter, der allerede er bestilt til rejse i 2015 … hvad med antal points ?
    2. Kommer der en begrænsning på upgradings med points eller kan alle prisklasser i GO requeste upgrading med point ?
    3. Hvordan er man stillet med sin nuværende saldo ? Skal den op på henholdsvis 45.000 eller 90.000 points eller skal gammel saldo op på 50.000 eller 100.000 points for at skifte til Gold eller Diamond ?
    4. Kan man konvertere gammel saldo til Miles and More ?

    • Redaktionen says

      Hej Birgitte,

      Detta är frågor många vill ha svar på och Bonusfeber tar detta till SAS (vi samlar frågor i det danska och norska forumet). En sak är säker och det är att konvertering till Miles and More inte är möjligt.

  2. GIT says

    Kære SAS, jeg har SAS Eurobonus Diamond Card. Jeg er loyal, har hellere købt en dyr billet med SAS end en billigere billet hos konkurrenterne. Det har været pga Eurobonus. Kan SAS forklare begrebet “for generøs”, når SAS for et par måneder siden indførte GAVE KORT fra Gold og DIAMOND members, kort helt uden optjente point, eller når SAS indførte FAMILY konto, eks: en familie på fire samler 48.000 point, de får et Gold Card, de kan få glæde af fast track og lounges, men de har kun optjent 12.000 point i gennemsnit pr. person. Hvis jeg fremover kun optjener 44.000 point ene person, får jeg ingenting. Hvorledes hænger det sammen med “for generøs”. ????? Med venlig hilsen Birgitte Thorsen Danmark (jeg er fritidsrejsende og kan vælge hvilket som helt selskab, der passer mig – det behøver ikke at være SAS i fremtiden, men jeg har været meget loyal).

    • Redaktionen says

      Hej,
      Det är nog bäst att du skickar detta mail till SAS då Bonusfeber inte på något sätt är kopplat till SAS. Vi är dock lika frustrerad över ändringarna och driver med påtryckningar och lämnar våra åsikter också.
      Mvh Redaktionen

    • Palmen says

      En familj på 4 som har ett familiekonto får inte 48.000 baspoäng (vilket nästan är ett guldkort). Den personen som står på huvudkontot får 12.000 poäng som räknas som baspoäng, övriga 36.000 poäng är enbart extrapoäng, dvs de räknas inte mot status.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *