SAS har, som vi tidigare har skrivit om, drabbats av en mindre försening på sina helt nya Airbus A330E. Förseningen gör att man nu väljer att ta in en Airbus A340-500 från portugisiska HiFly
SAS nya linje till Hong Kong som startar den den 10/9 skulle enligt planen trafikerats med helt nya A330E (enhanced maskiner). Tyvärr är första flyget försenat från fabriken i Toulouse och därmed kommer linjen att flygas med existerande A340 maskiner som ännu inte har fått den nya kabinen.
Samtidigt planerar SAS att, under hösten, uppgradera tre av dessa A340 maskiner och det har spekulerats i om det blir förseningar när ett av dessa flygplan nu skall användas i en månad på linjen till Hong Kong. Men som tur är ser det ut som om SAS har valt en annan lösning för att hålla tidtabellen.
Enligt bokningssystemet har man nämligen tagit in en vikarie på kvällsavgången från Köpenhamn till New York (SK901/902) något som borde frigöra den A340 maskin som hittills använts på den avgången.
Enligt Expertflyer.com är det tal om en A340-500 från det portugisiska flygbolaget HiFly.
HiFly är inte en okänd vikarie för SAS. Bland annat har SAS tidigare använt den några gånger mellan Köpenhamn och New York/Washington under sommaren då SAS slet med tekniska problem på sin långlinjeflotta. Även Norwegian har använt sig av bolaget som ersättning när man slet med Dreamlinern.
Detta flygplan är, precis som SAS egen vikarie (LN-RKP) inredd med enbart Business Class och Economy Class. Plus kommer med andra ord inte att finnas som valmöjlighet.
Men business class passagerare kan njuta av “lie-flat” stolar och en “social area” med bland annat en bar (som nog SAS inte kommer att använda sig av).
Enligt den information som finns i bokningssystemet är det SK901/SK902 mellan den 10e och 19/9 som får denna vikarie och det positiva är som sagt att det tyder på att uppgraderingsplanen på ordinarie flotta hålls.
Leave a Reply