De traditionella flygbolagen blir “bättre och bättre” på att ta avgifter för olika tjänster något som samtidigt gör totalpriset oöversiktligt för konsumenten. Listen över flygbolag som inte längre inkluderar bagage i sina billigaste biljetter blir längre och längre.
Vi har tidligere tidigare förutspått att SAS snart kommer med en avgift för sina billigaste biljetter. Det har ännu inte skett, men när man kikar på utvecklingen hos SAS konkurrenter vill jag fortfarande påstå att det är en fråga om tid innan det sker. Allt annat är ett ekonomiskt självmål när marknaden går i den riktningen. Surt för oss passagerare men en oundviklig utveckling tyvärr.
British Airways, KLM och AirFrance har under en längre tid valt att inte inkludera bagage på bolagets billigaste biljetter i ekonomiklass genom ett s.k. “handluggage only” pris som man kallar det. British Airways har gått ännu längre och kräver nu en avgift för reservation av plats på dessa biljetter – även för statuskunder.
Finnair nu også med avgift för incheckat bagage
Nu har även finnar gått med i avgiftsklubben. Nyligen annonserade man att det nu inte längre ingår bagage på bolagets billigaste biljetter i Finland, Skandinavien och baltikum, en kategori man har valt att kalla “light“. Precis som anar bolag, marknadsför man biljettypen med att man nu inte längre behöver betala för bagage om man inte behöver det. I verkligheten handlar det nog mer om att kunna kräva in några extra avgifter och marknadsföra sina lockpriser startpriser något längre än hittills. De nya biljetterna börjar säljas den 17/3 2015 och bagage kommer att kosta €10 om man beställer upp till två timmar innan avgång och €30 på flygplatsen. Övriga biljettklasser kommer fortsättningsvis att inkludera en väska.
Lufthansa med bagagefria priser
Även tyska Lufthansa försöker få kunderna att betala flera olika avgifter för att få startpriserna att verka lägre än hittills (eller kräva avgifter som inte betalas idag). Man inför, från och med i höst, tre nya biljettyper: Light, Classic och Flex på alla linjer inom Europa.
Biljetttypen “Light” inkluderar också en biljett utan inkluderat bagage samtidigt som “Classic” och “Flex” fortfarande tillåter en incheckad väska.
När blir det SAS tur?
Med utvecklingen bland europeiska bolag inom det här området är det märkligt att SAS ännu inte har hoppat på tåget för att kunna inkräva lite flera avgifter, speciellt när man har legat i framkant med att göra sin ekonomklassprodukt så avskalad som möjligt både på kort och långlinjer. Faktiskt har man en av den mest avskalade ekonomiklassprodukterna bland nätverksbolagen. Till exempel ingår endast kaffe och te på kortlinjerna samtidigt som allt annat kostar. På långlinjerna ingår endast en alkoholfri dryck till maten samtidigt som allt annat skall betalas för. Trots allt erbjuder majoriteten av nätverksbolagen åtminstone gratis dryck, i alla fall på långlinjerna.
Att SAS snart inför dessa avgifter är nästan oundvikligt. Om man inte gör det har man, enligt mig, somnat på lektionen. I det läge SAS befinner sig, där ekonomi inte är den bästa är det märkligt att man inte försöker sig på att tjäna lite extra kronor. Speciellt när marknaden nu utvecklas sig i den riktning det gör. I min världs kunde det vara ett bättre grepp än att reducera servicen ner till lågprisbolagens nivå.
Europa kopierar USA
I USA har det i flera år varit helt normalt att bagage kostar pengar. Här är det, med undantag för ett par lågprisbolag, branschstandard. Och har du inte status i flygbolagets bonusprogram är det ett dyrt nöje. En väska kostar runt $25, dvs. runt en femhundring tur och retur.
Det råder inget tvivel om att det är våra europeiska flygbolags våta dröm att kunna införa dessa höga avgifter. Konkurenssituationen i Europa är dock något annorlunda i USA och det gör att man tvekar något. För det första har nätverksbolagen i många år marknadsfört sig kraftigt med att allt är inkluderat i biljetten och detta gör att man måste ta det i små steg för att inte tappa trovärdigheten. För det andra har inkrävande av avgifter varit något av lågprisbolagens varumärke och nätverksbolagen har därmed hållit sig ifrån det för att kunna differentiera sin produkt något.
Intäkterna från avgifter är dock stora och krisande europeiska bolag kan inte längre ignorera detta faktum. Priset på flygbiljetter är också mycket lägre i Europa än i USA och därför måste man hämta intäkter någon annanstans.
Framtiden?
Vi får nog förbereda oss på, att tiden där bagage ingick i alla biljettyper är över. Utvecklingen med fler avgifter fortsätter och speciellt på de billigaste biljetterna kommer det nog att bli så avskalat som möjligt. Vill du välja plats, ta med bagage, använda loungen, tjäna bonuspoäng osv. kommer du nog bli tvungen att välja en dyrare biljettklass. Billigaste biljetterna kommer inte att ge er mer än en stol från A till B.
Nätverksbolagens produkt rör sig nog mer och mer mot lågprisbolagen, med undantag av nätverken. Frågan är då varför vi som kunder skall välja nätverksbolagen istället för lågprisbolagen när vi bara skall från A till B? Skillnaderna blir mindre och mindre och lojalitet lönar sig allt för lite i retur om man reser på de billigaste biljetterna.
Nypan says
Tråkig nyhet.
Då får man väl välja bort Finnair också, liksom tidigare Ryanair och Norwegian.
Gillar inte när man hittar på sånt här och försvåra för kunden. Man ska kunna se hela prisbilden.