Idag lämnas fler färdplaner för fossilfrihet till regeringen genom Fossilfritt Sverige. Förra året överräckte inrikesflygbolaget BRA, med en marknadsandel om cirka 30 procent, in flygbranschens plan. Enligt Naturvårdsverkets årsstatistik av växthusgasutsläpp är trenden tydlig för inrikesflyg – de minskar stadigt. Från 1999 till 2017 är minskningen från inrikes flyg 22,3 procent. 2017 var utsläpp från inrikes flyg 553 tusen ton CO2-ekvivalenter. Som jämförelse kan inrikesflygets utsläpp, ställas jämte svensk vägtrafik som år 2017 låg på 15497 tusen ton CO2-ekvivalenter.
En del av inrikesflygets minskade utsläpp kan tillskrivas effektivisering av- och renare flygplan och viss del av att allt färre inrikesflygresor görs, en utveckling som varit gällande det senaste decenniet.
Men om många väljer bil istället för flyg, kanske inte klimatvinsten blir den eftersökta, eftersom en bil orsakar mer koldioxidutsläpp per kilometer än till exempel BRAs inrikesflygplan, när man jämför resor per preson mellan de orter som BRA trafikerar. Bolagets nya propellerflygplan förbrukar cirka 0,5 liter bränsle per passagerare och mil.
De som dessutom väljer fossilfritt biobränsle vid bokningen av sin flygresa med BRA minskar sitt personliga nettoutsläpp markant.
BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmartare och bränsleeffektivare flygplan som inte flyger på hög höjd. Sedan 2018 kan bolagets alla resenärer välja fossilfritt biobränsle vid bokningen och från 1 april i år klimatkompenserar BRA för alla utsläpp genom ett Gold Standard-certifierat projekt.
På motsvarande sätt som det inom vägtrafik finns miljöbilar, finns det även klimatsmartare flygplan. BRA flyger tio stycken. De får dock inte kallas “miljöflygplan”, även om de utan biobränsle transporterar människor kollektivt med samma eller mindre fossila utsläpp per mil och person än en miljöbil som kör samma sträcka med en person bakom ratten.
Från 1 april 2019 klimatkompenserar BRA för alla utsläpp från bolaget, utan att det kostar extra för resenärerna.
Leave a Reply