Vi känner säkert alla till att det – ibland- kan vara dyrt att använda sig av minibar, bar, restaurang eller room service på hotell. På många hotell skall man verkligen hålla tungan rätt i munnen för att veta vad man skall betala i tillägg, service charge etc. Det upptäckte en affärsman i London nyligen, och upptäckten var smärtsam.
Enligt tidningen The Independent var affärsmannen Edward Heaton på besök på lyx boutique hotellet The Wellesley i centrala London där han höll ett möte med några affärskontakter. Gruppen beställde tre flaskor vatten och var helt på det klara att det skulle bli något dyrare på ett lyxhotell än i den lokala matbutiken. Men när räkningen kom fick Heaton ändå en otrevlig överraskning. Drygt 900 kronor kostade dessa tre flaskor med vanligt mineralvatten.
Anledningen till det extremt höga priset var att hotellet har beslutat sig för att gäster i baren -efter 16.00 – måste handla för minst 25 pund var och det ger alltså en slutnota på över 900 kronor oavsett hur lite du köper.
Heaton påstår själv att han aldrig har blivit uppmärksammad på denna regel om minsta köp, men betalade räkningen, då han inte hade lust att “göra en scen” framför sina affärskontakter. Senare har han dock kontaktat hotellet, som inte har tänkt ändra denna praxis eller återbetala delar av hans nota. De lovar i gengäld att försöka tydliggöra detta bättre för gästerna i framtiden.
Så se dig för noga innan du beställer – speciellt om du besöker The Wellesley i London.
John says
Maken till fräckhet får man leta efter. Tur att det finns andra ställen att lägga pengarna på som är billigare och troligen bättre.