Under 2019 har Skellefteå tappat en stor volym av sina passagerare. Anledningen till det beror till stor del på att flygbolaget Norwegian valde att upphöra med trafik mellan Skellefteå och Stockholm Arlanda i början av 2019.
Under 2019 flög 287 079 passagerare till eller från Skellefteå Airport, en minskning mot 2018 med 121 879 resenärer vilket motsvarar -30 procent.
Antalet inrikes resenärer minskade med 117 685 (-31 procent) och utrikesresandet minskade med 4 194 passagerare (-16 procent).
Om man istället jämför utfallet 2019 med 2016, vilket var året innan Norwegians etablering, redovisar Skellefteå Airport en ökning på cirka 7 000 resenärer, något som gör bolagets vd Robert Lindberg hoppfull.
Bra flygkommunikationer är oerhört viktigt för vår regions tillväxt och utveckling. Den utveckling vi står inför innebär att vi måste ha goda kommunikationer till omvärlden. Tyvärr upphörde konkurrensen på grund av en för låg passagerarvolym men jag är ändå hoppfull att vi i framtiden ska få fler aktörer till Skellefteå.
Sverige är ett stort land med långa avstånd och då fyller flyget en viktig roll. Det svenska inrikesflyget står idag endast för cirka en procent av Sveriges totala klimatpåverkan, dessutom arbetar vi aktivt med förnyelsebara bränslen och utvecklingen av elflyg. Redan under 2020 så är målet att börja iblandning av fossilfritt biojetbränsle på Skellefteå Airport. Vi är dessutom redan en av Sveriges klimatvänligaste flygplatser med ett utsläpp av endast 0,012 kg CO2 per passagerare från vår egen verksamhet.
Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport
2019 präglades av en stor investeringar då rullbanan förlängdes med 420 meter. I planerna finns nu en ny flygplatsterminal.
Leave a Reply