Ett område som det fokuseras mycket på just nu hos flygbolagen är internettillgång ombord. I USA är det utbrett tack vara GoGo och andra lösningar och i Europa blir det alltmer vanligt.
Norwegian har haft det länge på kortlinjerna och SAS har experimenterat med det i liten skala. Däremot erbjuder SAS det nu på nästan hela långlinjeflottan även om många upplever uppkopplingen som trög.
Nu har turen kommit till Airberlin. Bolaget har dock valt en liten annan lösning och erbjuder istället 3G nät. Det betyder att du kopplar upp förbindelsen precis som om du vore på marken.
Egentligen är det smart då det öppnar för möjligheten att skicka SMS och ringa även om det senare skall vara blockerat tills vidare när 3G tjänsten installeras på långlinjeflottan.
Nackdelen med denna lösningen är att man skall betala roamingkostnader till mobiloperatörerna och det kan bli svårt att hitta rätt pris. I tillägg lär det bli en rätt dyr historia.
InsideFlyer har försökt hitta priser på tjänsten som tillhandahålls av AeroMobile, och priserna landar en bit över 100:- per megabyte, inte helt billigt alltså.
Priset kommer att göra tjänsten såpass ointressant för passagerarna med mindre arbetsgivaren betalar inte inte bryr sig om du kommer hem med astronomiska telefonräkningar.
Vill du skicka ett SMS kommer det kosta 3,75 per styck. Air Berlin har, som nämnt, beslutat sig för att inte erbjuda röstsamtal men kommer det blir priset runt 25:-/minut. Svarar du när någon annan ringer kostar det 10 öre mer per minut.
3G ombord på flygplan är på papper en smart lösning som många säkert efterfrågar men till dessa priser faller intresset markant. För att lyckas måste priserna ner och informationen om kostnaderna bli betydligt bättre. Att betala per megabyte är verkligen inte användarvänligt då få har koll på hur mycket man använder. En minutkostnad, alternativt ett fast belopp per flygning eller timme såsom många andra har hade varit betydligt bättre.
Leave a Reply