Norwegian hade förväntat att leverera ett positivt resultat för 2020. Men coronaviruset stoppade den möjligheten. Bolaget jobbar löpande med att minska kostnaderna ytterligare. Coronakrisen har dock gjort att kraftfulla och extraordinära åtgärder från regeringens sida är nödvändiga för att stärka bolagets likviditet i en kritisk fas.
Vi tycker att det är mycket bra att den norska regeringen minskar avgiftstrycket för norsk luftfart men det är dessvärre inte tillräckligt med tanke på den oerhört krävande situation vi nu befinner oss i. Vi behöver omedelbara konkreta åtgärder som stärker likviditeten betydligt på kort sikt. Signalerna om att det jobbas med olika lösningar i nästa steg är helt avgörande. Vi ber att dessa kommer snarast. Samtidigt gör vi nu allt vi kan för att genomföra alla de åtgärder som är nödvändiga för att minska de ekonomiska förlusterna som den här situationen orsakar oss, oavsett hur smärtsamma de är. Samtidigt ska vi ta hand om våra kollegor och kunder på bästa möjliga sätt.
Norwegians koncernchef Jacob Schram
Utsikterna för 2020 var lovande
Norwegian har genomfört en betydande omstrukturering av verksamheten och informerade marknaden i februari att bolaget räknade med positivt resultat för 2020. Under 2019 vidtog Norwegian ett flertal åtgärder för att minska kostnaderna. Det interna sparpaketet #Focus2019 resulterade i en besparing på 2,3 miljarder NOK. Under 2020 har bolaget vidtagit ytterligare åtgärder för att förbättra resultaten med ytterligare 1,5 miljarder NOK.
Oroligheterna på kapitalmarknaden har resulterat i att det i praktiken inte längre är möjligt att få lån och krediter och därmed inte möjligt att finansiera verksamheter på vanligt sätt. Coronaviruset har därmed skapat en helt extraordinär situation för oss.
Det senaste året har Norwegian sålt 24 flygplan och minskat produktionen med 15 procent jämfört med förra året, och det innan bolaget drabbades av coronavirusets effekter. Bolaget har även en försiktig strategi för bränslesäkring (fuel hedging) och har bara låst 25 procent av den förväntade bränsleförbrukningen på en relativt låg nivå.
Råd till kunder
Kunder som har bokat biljetter till berörda flygningar kommer att kontaktas via SMS och e-post med alternativ, inklusive ombokning till senare datum. Vi har ett stort antal förfrågningar och hänvisar därför våra kunder till www.norwegian.com/updates för information. Om du ska resa efter 15 april 2020 ber vi dig vänta med att kontakta kundtjänst.
Leave a Reply