Finnair Economy Class Helsingfors-Peking

Beijing Gate

Jag har flugit mycket med Finnair genom åren men aldrig till Asien vilket är lite av ryggraden i företagets trafiknät. Denna första gång blev det av i deras Economy Class från Helsingfors till Peking med ett av bolagets Airbus A330-300 plan.

Vi startade vår resa i Åbo varifrån vi tog oss till Helsingfors med Flybe Finland, som sköter den inhemska regionaltrafiken med sina ATR-72. Den korta sträckan på ca 150 km tog 26 minuter att trafikera denna dag. Framme vid Helsingfors-Vanda flygplats hade vi 2 timmar och 30 minuter bytestid till Pekingflyget. Helsingfors-Vanda är en kompakt flygplats var byten sker oftast snabbt och smärtfritt när alla gater och båda terminalerna på flygplatsen är i samma byggnad.

Flybe ATR-72 Från Åbo-Helsingfors
Flybe ATR-72 Från Åbo till Helsingfors.

Att ta sig från Schengenområdet till vår gate på non-Schengenområdet tog ca 20 min vilket inkluderade passkontrollen i en av flygplatsens automatiska gränskontrollsmaskiner. Boardingen började ca 30 minuter före utsatt avgångstid och var snabb och smidig eftersom 4 personer från flygplatsen stod vid gaten och boardade samtidigt.

IMG_5980
AY51 till Peking.

Den första överraskningen som väntade vid gaten strax innan man skulle kliva ombord var att Finnair delade ut dagstidningar. Samma tidningar som kabinpersonalen försöker frenetiskt sälja på Europaflygningarna till ett hutlöst överpris nu var helt gratis. Urvalet bestod av finska dags- och kvällstidningar och China Daily. Inne i planet gick boardingen smidigt och med kabinpersonalens hjälp hittade passagerna sina platser utan större bekymmer. Vid alla platser fanns färdigt hörlurar samt kudde och filt från Marimekko som Finnair samarbetar med. Det syntes att filtarna har varit i flitig användning när det vita på dom inte längre var vitt utan mera mot grått. Inte så fräscht!

Finnair Economy Class
Finnair Economy Class.
Kabinen
Economy Class Kabinen i A330 planet.

Planet som var en Airbus A330-300, är en av totalt 8 st. A330 i Finnairs flotta. Kabinen är uppdelad i 45 Business stolar, 40 Economy Comfort stolar och 178 stolar i Economy Class med en pitch på 32”. Economy Comfort, som hos Finnair också är ett nytt koncept, utgörs av de 5 första raderna i Economy Class med kombinationen 2-4-2. Sätena är lite bredare än dom vanliga Economy Class sätena, och har ca 7-13 cm mer benutrymmen. Här ingår brusreducerande hörlurar, ett bekvämlighetspaket innehållande strumpor, öronproppar, sovmask, tandborste och tandkräm. Reser man i Economy Comfort har man också prioriterad boarding. Kabinklassen skall också få bekvämare nackstöd och skall enligt Finnairs hemsida skall vara färdigmonterade på de flesta flygplan under våren 2015.

Kaptenen meddelade att den 6315 km långa sträckan till Peking beräknades att ta endast 7 timmar och 5 minuter med hjälp av den goda medvinden som vi skulle ha på sträckan. De-icingen tog sin tid och något försenade taxade vi ut till startbanan för takeoff 25 minuter efter tidtabell.

Väl uppe på marschhöjd kom den första annonseringen om möjligheten att uppgradera till Economy Comfort för 60 €. Man beskrev vad som ingick i uppgraderingen, men någon större rusning till de lediga Economy Comfort stolarna såg jag inte.

Ca 50 minuter efter takeoff var det dags för middagsserveringen. Jag började bli lite hungrig och törstig så mat och dricka skulle sitta fint nu! Matvagnen rullade fram och det fanns två varmrätter att välja mellan: kyckling med svampsås eller pesto pasta. Jag valde kycklingen med svampsås och efter måltiden kunde jag konstatera att svamparna inte hittat till min portion i alla fall. Dryckesvagnen gled upp direkt efter matvagnen vilket är ett stort plus när man får både dryck och mat serverad samtidigt. På Finnairs longhaul flygningar ingår all dryck förutom starksprit, champagne och mousserande i deras Economy Class. Det fick bli en öl till maten, tyvärr en dansk öl denna gång.

middag
Dagens middag.

Maten smakade helt OK. Inget speciellt, men en helt normal flygmåltid. 20 minuter efter att maten serverats var det dags för kaffe eller te och ca 40 minuter efter att maten serverats togs brickan bort. Ett bra upplägg och inget extra krångel från besättningen med serveringen. Efter detta var det dags för den obligatoriska säljvagnen som svischade förbi i kabinen ganska snabbt.

Två och en halvtimme in i flygningen släcktes lamporna i kabinen och det var dags för sömn. Flyget avgick på kvällen från Helsingfors och vi skulle landa i Peking på morgonen lokaltid så lite sömn skulle sitta fint. Men innan det, blev det dags att bekanta sig med Finnairs In-flight Entertainment. Finnair har nyligen uppdaterad sitt In-flight Entertainment och det syntes väl på den lättnavigerade och tydliga skärmen. Man kunde välja bland en rad filmer, tv-serier, musik, spel, böcker, tidningar och tidskrifter. Vid sidan av sätet fanns också en fjärrkontroll för skärmen. Fast systemet är uppdaterat var inte innehållet riktigt up to date kändes det som. Det fanns t.ex. tidskrifter från juni 2014. Filmerna och musiken var äldre än jag hade förväntat mig och spel fanns det inte så många att välja bland.  I nästan tre timmar var kabinen nedsläckt och man fick i lugn och ro att sova. Besättningen gick med jämna mellanrum runt i kabinen och serverade vatten så länge det var nedsläckt.

Inflight Entertainment.
Startskärmen på Finnairs In-flight Entertainment.
Ruttkarta
Ruttkartan.
Kankse dags med en uppdatering?
Kankse dags med en uppdatering?
Fjärrkontroll
Fjärrkontroll till In-flight Entertainment.

Ca två timmar innan vi skulle landa i Peking tändes ljusen i kabinen igen och besättningen kom in med våtservetter åt alla innan frukostserveringen påbörjades. Frukosten bestod av juice, bröd, valfri dryck samt korv med äggröra, rösti och tomater. Igen ingen speciell måltid men efter några timmars sömn smakade det gott med lite mat igen.

Frukost
Dagens frukost.

Efter en lång inflygning till Peking landade vi 10 minuter före tidtabell på Beijing Capital International Airport. Total tid för flygningen blev 7 timmar och 15 minuter vilket är mycket snabbt för att ta sig från Eurpoa till Asien. Överlag var flygningen mycket lyckad och trevlig med bra upplägg från besättningen. Den snabba flygtiden är också ett stort plus. Det som kunde förbättras är utbudet på in-flight Entertainment som var lite föråldrat och lite fräschare filtar vore inte fel det heller.

Beijing Gate
AY51 framme i Peking!

Overview

Pros

Mycket smärtfri boarding. Ett snabbt och bekvämt val när man vill flyga från Europa till Asien.

Cons

Dåligt uppdaterat innehåll i In-flight Entertainment. Urtvättade filtar.

Komfort

Mat/Dryck

Service

Value4Money

Overall Rating

Conclusion

En flygtid på 7 timmar och 15 minuter från Europa till Asien kändes ännu kortare tack vare ett bra upplägg av den proffsiga personalen ombord. Väntar med spänning på Finnairs nya A350 plan och nya destiantioner till Asien!

4.1

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. Ulrik says

    Fin beretning, har selv fløjet fra CPH via HEL nogle gange og været godt tilfreds. I København er vi så heldige at have non-stop afgange til Asien så bekvemmeligheden sejrer de fleste gange. Nu hvor SAS opgraderer og får nye A330 Enhanced så bliver det nok et attraktivt produkt igen.

    PS Hvad er der galt med dansk øl ? 🙂 Den var måske produceret af Sinebrychoff i Finland 🙂

  2. Markus says

    Dansk öl är nog gott speciellt Mikkeller! 🙂 Jag hoppas att flera flygbolag hoppar på trenden med att ta fram ett eget öl i samarbete med något mikrobryggeri. Väntar stenhårt på lanseringen av SAS och Mikkellers IPA!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *