Flybe har nyligen meddelat att de blir ny partner i Aviosprogrammet och avslutar samtidigt sitt eget bonusprogram. Vi ser också ännu ett exempel på att poängen du tjänar baseras på biljettens pris och inte på distansen du flyger.
Möjligheten att anmäla sig till FlyBes nuvarande bonusprogram, Rewards4all, är redan stängd och existerande medlemmar har fått meddelande om att de efter den 9/1 2015 inte lägre tjänar poäng i detta program. Alla poäng som redan är intjänade skall användas före den 31/3 2015 och resor kan bokas helt fram till 24/10 2015. Gör man inte det går poängen förlorade.
Vi reagerar med stor förvåning på att det inte erbjuds en möjlighet att föra över poäng till det nya Avioskontot som brukar vara brukligt när flygbolag ändrar sina bonusprogram. Det är en stor besvikelse då många kunder antagligen har samlat på sig poäng som nu inte har något värde för dem om de inte har nog med poäng till en resa eller möjlighet att resa inom den begränsade perioden. Dessa går nu förlorade.
Är du redan medlem av Avios hos t.ex. British Airways eller Iberia kan du tjäna FlyBe poäng på dessa konton och behöver alltså inte registrera ett nytt.
Poäng i förhållande till omsättning
I USA går fler och fler flygbolag över till att belöna sina passagerare baserat på hur många kronor man lägger på biljetten framför hur långt de flyger. Samma sak ser vi i samband med FlyBes övergång till Avios.
Här är översikten:
Priset för att köpa en bonusbiljett med poäng blir som följer:
Det betyder alltså att man skall köpa biljetter hos Flybe för 3,750GBP/EUR (- skatter och avgifter) för att kunna ta ut en enkelresa och samtidigt betala skatter, avgifter och bränsletillägg. Med de höga avgifterna i England och bränsletillägget krävs det alltså mycket för att få någonting av bonussen.
Leave a Reply