Bonusfeber testar Fiat 500 som hyrbil

Vanligtvis är jag en lojal kund och använder mig av Hertz och deras flotta när jag är på resande fot runt om i världen. Däremot har min lojalitet en gräns och när priset är nästan det tredubbla för samma typ av bil som konkurrenterna letar jag alternativ. För min helg i Toscana hade jag valt en kategori B bil som enligt hemsidan motsvarar en Fiat 500 och jag var rätt spänd på hur jag som statuslös skulle behandlas för mina 69EUR då Hertz, i ärlighetens namn, har skämt bort mig senaste åren. 

Trött, efter en lång dag ankom jag Bolognas flygplats strax före klockan 2200 och hittade Sixtdisken som visade sig vara obemannad. Knackade utan att få någon respons. Det var dock tydligt att kontoret inte var stängt och plötsligt dök en glad medarbetare up. Eftersom det var min första hyra hos Sixt och inte hade skapat någon profil innan bokning var det en hel del information som skulle läggas in i systemet. “But now it is here for future rentals” sade han med ett leende. Till min lycka såg jag att jag skulle få en Fiat 500 och oron för hur jag skulle få in min resväska av normal storlek försvann när han lovande mig en större bil om det blev problem men nu VILLE jag så gärna prova Fiaten.

Hyrbilsparkeringen låg en bit bort från själva terminalen och i mörker och med dålig skyltning var det lite bökigt att hitta men det gick till slut. Lite extra krångligt blev det av att bilen inte var parkerad där det sades att den skulle vara men den hittades och snart var jag på väg ut på Autostradan och de dryga 9milen till Florens. Som oftast för oss Skandinaver, tar det en liten stund innan man vänjer sig med det Sydeuropeiska sättet att köra som är något mer offensivt än vad vi är vana vid, milt sagt. Första intrycket av Fiaten är att den är väldigt liten även om man är av normal längd och bredd. Detta är en känsla som dock går över när man har kört ett tag och så länge man inte är fler än två i bilen kan det faktiskt bli en trevlig körtur då baksätet inte förtjänar att kallas för ett säte utan mer en plats att placera påsar och att lite mer plats för knäna hade varit trevligt under ratten.

IMG_4283

Framsätet, upplevs som trångt till en början men man vänjer sig

IMG_4284

Baksätet lämpar sig bäst för att ställa påsar eller lägga ifrån sig jackan

IMG_4282

“Travel light” är det som gäller om man hyr en Fiat 500

IMG_4330

IMG_4331

IMG_4329

Under helgen fick den lilla bilen arbeta ordentligt och det var tydligt att den var förberedd på matchen oavsett om det var längst autostradan eller längs kurviga vägar upp och ner för kullarna runt Florens. Sakta men säkert kände jag att jag utvecklade en god relation med den lilla italienskan, förutom några få gånger då den tjöt högljutt över att jag låg över 130, men jag får skylla mig själv att jag var lite för tung på gasfoten.  Det gick fint och växla och mina farhågor att bilien skulle kännas plastig var helt obefogade. Förarmiljön är översiktlig och både hastighet och andra indikationer visas tydligt utan att man behöver ta fokus från vägen som på andra bilar där temperatur och tid visas på en display i mitten. Även radio och telefon kan regleras från ratten. Allt i allt helt OK för en bil i den här storleken.

IMG_4326

Överskådligt men lite trångt för ben om man är av normallängd

IMG_4335

Bra sikt från förarplatsen

IMG_4333

Soltak

Tack vare storleken är bilen extremt lättparkerad och det är en välsignelse i Italien där både fickparkering och manövrering på trånga ytor är vardagsmat i Italien och det var med viss tvekan jag körde ner i ett extremt trångt parkeringshus i utkanten av Florens. Detta var absolut ingen match för min nyfunne vän. Utmaningen var snarare att få ut bilen då jag fann mig rätt så inparkerad men det fick bli ett par akrobatiska övningar för att komma in.

IMG_4281

Park like an Italian eller i det här fallet (like an englishman)

380km senare och en bränsleförbrukning på 0,51 liter per mil får anses som godkänt då Fiaten stundtals fick kämpa rätt så ordentligt. Den STORA utmaningen när bilen skulle återlämnas var att hitta en bensinstation. Enligt min GPS skulle det finnas fyra bensinstationer inom ett par kilometer från flygplatsen. En accepterade bara bensinkort från den aktuella firman, en existerade inte, en var stängd och den fjärde tog bara kontanter. Jag var måttligt road av detta och avgångstiden närmade sig och fyllde upp tanken så långt mina tillgängliga Eurosedlar tillät. Hittade en ledig plats i Sixts del av garaget och förberedde mig för att förklara varför jag inte hade tankat fullt.  Vid disken satt samma glada medarbetare som hade lämnat ut bilen och när jag förklarade problemet för honom utbrast han bara “SORRY, I forgot to tell you, don’t worry!”  Signerade för att bilen var återlämnad och tackade för en trevlig upplevelse och på slutnotan har man inte fakturerat för extra bensin, något som tyder på att man är rätt van vid problemet men en stor tumme upp! För att summera det hela bidrog Fiaten till en riktigt rolig helg genom att göra den italienska upplevelsen ännu starkare. Det är en pigg och rolig bil men samtidigt ingenting som passar till mitt bruk på hemmaplan. Det som drar ner det betyget är bagageutrymmet och bristen på baksäte men nu var jag tack och lov ensam på tur. Sixt i Bologna levererar en god kundupplevelse. Man känner sig välkommen och problem verkar inte vara problem överhuvudtaget, lite som i Italien generellt . Man kan inte dra en ordentlig slutsats av en enda hyra men om Sixt håller samma kvalité vid min nästa hyra och priset är konkurrenskraftigt kommer Hertz att få sig en rejäl utmanare i kampen om min hyrbilsbudget.

Sixt1

Overview

Pros

Pris
Körglädje
Smidighet
God och smidig service

Cons

Avsaknad av någon form för försäkring
Dålig benplats för föraren
Bagageutrymmet och baksätet
Tankmöjligheterna vid flygplatsen

Bilens Komfort

Köregenskaper

Service

Value4Money

Overall Rating

Conclusion

Fiaten till en riktigt rolig helg genom att göra den italienska upplevelsen ännu starkare.

Sixt i Bologna levererar en god kundupplevelse, man känner sig välkommen och problem verkar inte vara problem överhuvudtaget. Man kan inte dra en ordentlig slutsats av en hyra men om Sixt håller samma kvalité vid min nästa hyra och priset är konkurrenskraftigt kommer Hertz att få sig en rejäl utmanare i kampen om min hyrbilsbudget.

3.6

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. Pazzzi says

    Hyrde denna bil i Rom i en vecka och måste tyvärr påstå att detta är den mest opraktiska och oanvändbara bil jag någonsin hyrt. I bakluckan får det plats ett sexpack med öl pga av att bakluckan lutar inåt. Automat versionen klarar inte av att driva bilen i lutningar mer än 15 grader då stannar bilen. Stay away!

    • Redaktionen says

      Det är som sagt ingen bil jag skulle skaffa själv men ensam för en helg i Toscana med handbagage gjorde den ett bra jobb även om det helt klart finns bättre. Totalbetyget inkluderar även servicen som Sixt levererade. Utan den hade det nog blivit en svag tre. Jag kan i alla fall säga, been there, done that 😉

  2. Andreas Aronsson says

    Hertz är för dyra för mig, men Sixt har jag dåliga erfarenheter av. Ska själv till Italien i januari och hittade http://www.hyrbilguiden.se/, som verkar vara en prisjämförelsesida där man kan jämföra olika bolag. Har du någon erfarenhet av sådana tjänster? Priserna man får fram känns bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *