Bromma är en flygplats som de flesta har en åsikt om, oavsett om man använder den eller inte. Störst flygbolagen som trafikerar Bromma är Malmö Aviation och självklart finns det även en lounge för bolagets frekventa passagerare. Vi har testat Yellow Room som även fungerar som kontaktslounge för Finnair och SN Brussels premiumpassagerare samt en del andra aktörer såsom Diners Club och Priority Pass.
Översikt över vilka som får besöka Yellow Room på Bromma.
Hela Bromma Airport andas flyghistoria och det känns lite som en tidsresa att komma in i avgångshallen även om det har tillkommit en rad moderna faciliteter för att anpassa sig till 2000-talet. Yellow Room ligger en trappa upp, på utsidan av säkerhetskontrollen och att komma in här är som att plötsligt färdas flera decennier fram i tiden. Man märker tydligt att “avskalat” är det som gäller utan att det för den delen blir tråkigt som det så ofta blir. Det är tydligt att Malmö Aviations passagerare tillbringar enormt lite tid på flygplatsen. Vid besöket en fredagseftermiddag kunde antalet gäster räknas med fingrarna på två händer. Jämför detta med SAS inrikeslounge på Arlanda vid samma tidpunkt, där det många gånger är svårt att hitta en sittplats. Det som drog ner lite på första intrycket var att personalen verkade lite ointresserade och det kändes nästan som man störde en aning när man kom in. Som tur var ändrade sig detta under besöket men som bekant, “the first impression lasts”. I tillägg var det en aning för mörkt för min smak och det hjälptes inte av att det var grått och trist utanför fönstret.
Lite folk i loungen kl 1500 en fredag
Yellow room erbjuder en variation av sittmöjligheter beroende på vad man önskar göra. I loungen finns ett loungeområde, en quiet zone och ett område med barstolar och sittgrupper.
Quiet Zone
Barstolar för den ensamresande, samt sittgrupper som lämpar sig om man är fler
Moderna fåtöljer i Malmö Aviations färger
Då magen kurrade en aning kändes det lämpligt att utforska utbudet av mat och dryck i loungen. Till en början kände jag ett enormt antiklimax då jag enbart hittade kaffe, choklad och lite småkakor, ingenting som kändes lockande just då. Lyckan var därför stor när jag, vid entrén, upptäckte ett litet hörn där det fanns ett urval av nyttiga snacks. Snackbuffén var fräsch och här fanns även vatten, juice och lättöl. Det kan hända att fanns läsk någonstans men den lyckades jag i alla fall inte hitta och just då hade en Coca Cola smakat underbart.
Kaffe och choklad
Den “undangömda” snackshörnan
Tidningar och tidskrifter fanns det också ett gott urval av, fint presenterade i översiktliga hyllor:
Personalen var noga med att hålla rent och snyggt och knappt hade en gäst lämnat innan loungen innan man tog en runda för att se vad som kunde städas bort och hålla snyggt i tidningsställen. Detta bidrog till att ändra mitt första intryck om personalen lite, då man faktiskt kunde ana ett leende under arbetets gång.
På det stora hela var jag faktiskt positivt överraskad över Yellow Room. Det kan bero på att mina förväntningar av en lounge på Stockholms “lillebror” flygplats inte var särskilt höga men det fick jag äta upp. Det var skönt att slippas trängas såsom man gör i SAS loungen vid samma tid. Blir det nya Yellow Room i Göteborg lika bra kommer Malmö Aviation verkligen att ha en stark produkt på marken för resande mellan Stockholm och Göteborg, om man behöver tillbringa tid på flygplatsen. Hur det är att flyga med Malmö Aviation? Det berättar jag om nästa vecka!
Vad tycker du om Yellow Room på Bromma? Kommentera gärna.
Leave a Reply