DOHA: Under dessa dagar har Qatar Airways bjudit in världspressen till Doha för att bland annat visa deras allra första A350XWB. Qatar Airways är det första flygbolag som tar denna helt nya flygplanstyp i bruk – och det är inget tvivel om att de är väldigt stolta över det. Alla segler är hissade för att lyfta fram flyget och inte mindre än 132 journalister från hela världen är influgna till Doha.
Dagen startade med en presskonferens, var det bland annat avslöjades att Qatar Airways nästa år kommer med en ny och bättre Business Class, som ska ersätta deras nuvarande och som enligt Akbar Al Baker kommer göra First Class onödigt.
Men den främsta anledningen till att bjuda in så många journalister till Doha var att presentera världens första Airbus A350XWB. En flygplanstyp, som Qatar Airways är den första att sätta i drift och som vi också i Skandinavien kan uppleva hos SAS från 2018 – och möjligtvis också som ersättning för Qatar Airways Dreamliner på rutterna till Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
Bonusfeber.se fick en exklusiv rundvisning i flyget och kan här visa dig alla bilderna.
Flygplanet blev levererat till Qatar Airways de 22 december 2014 och var redan i februari samma år på besök i Doha, då Airbus gjorde en testflygning till Qatar och visade flyget på dess kommande hemmabas. Airbus A350XWB är det första flyget från Airbus, som innehåller mer än 50 % lätt kompositmaterial, som hjälper att hålla flygplanets vikt nere och därmed spara bränsle. Flyget brukar enligt Airbus 25% mindre bränsle än de äldre Boeing 777-200 från konkurrenten. Airbus A350 är utrustat med Rolce Royce motorer och tillsvidare är det inte fler val tillgängliga. Dessa motorer upplyser Rolce Royce är de mest effektiva “large fan” motorerna på marknaden.
Innan flyget blev levererat genomförde Airbus en så kallad “Route Performance” test och flög tre veckor inte mindre än 150 000 km fördelat på 26 flygningar och totalt 180 timmar i luften. Alla dessa flygningar gick på tid och det var inga förseningar. Bara ett av Airbus huvudfokusområden i produktionen av detta flyg är att det ska vara så mycket som möjligt i luften och spara flygbolagen pengar i underhållskostnader.
Under kommande tid kommer Airbus leverera 1 flygplan per månad och senare i år öka till 3, medan de under 2018 förväntar sig leverera hela 10 flygplan per månad.
Just nu är det A350-900 versionen som levereras medan den stora A350-1000 kan levereras från 2018. Den mindre A350-800 är det – enligt rykten – ständigt tvivel på om den kommer att sättas i produktion på grund av för få ordrar.
Nyheterna på detta flyg är primärt de lätta materialen, nya motorer och generellt mer enkla system. Bland annat är det endast 2 hydraliksystem – jämfört med 3 på de äldre A330 och A340 liksom det endast också är 3 bränsletankar – mot 5 på de äldre flygen. Allt samman något som sparar mycket pengar i underhåll.
A350XWB har en bredare kabin än föregångaren A330 och även en stol extra i bredd (3-3-3 configuation mot 2-4-2 på A330) så har passagerarna mer plats i bredd än på konkurrentens flygplan. Om det praktiskt betyder något får tiden utvisa. Vår omedelbara värdering är i vartfall att kabinen verkar lite mer rymlig och luftig.
Tills nu har Airbus 778 flygplan beställda från 41 flygbolag.
Följ med ombord och se det nya flyget här.
Låt oss börja med Business Class kabinen:
Business Class stol – lägg märke till flygets stora fönster
Fully Flat Beds a la de som Qatar har på deres Dreamliner flyg
Bra avställningsplats i Business Class
Stort bord och stor tv-skärm i det Qatar kallar Super Business Class
Qatar Airways Business Class på A350XWB
Qatar Airways Business Class på A350XWB
Tidningshylla i Business class
Tofflor till Businesspassagerarna
Pyjamas till Business class passagerna på nattflygningar
Business class stolen klar för natten
Business class stolen klar för natten
Qatar Aiways kallar deras barområde för “Social area”
Eluttag, USB m.m. i Business class stolen
Fjärrkontrollen till underhållningssystemet fungerar också som en extra skärm
Tidningshållare vid varje Business class stol
Och här en titt på Economy Class:
Så här ser matbrickan för vuxna ut i Economy
Så här ser matbrickan för barn ut i Economy
Bra plats på den första raden i Economy Class
Fasten Seat Belt-skylten är en LED-skärm, där varje flygbolag själva kan bestämma vad som visas
Economy Class på A350XWB – Qatar Airways
Economy Class på A350XWB – Qatar Airways
Toaletten är som på de flesta andra flyg – liten. Men även i economy finns det en stor spegel
Och till sist tar vi en titt med crewet bakom kulisserna:
Så här vilar sig crewet sig på långa flygningar. Crew Bunkbeds allra längst bak i flygplanet
Så här vilar sig crewet sig på långa flygningar. Crew Bunkbeds allra längst bak i flygplanet
Så här vilar sig crewet sig på långa flygningar. Crew Bunkbeds allra längst bak i flygplanet
Och en tur i cockpit:
Styrmannen var också på plats för att visa flygplanet
Bonusfeber.dk var inbjudna av Qatar Airways. Artikeln är ursprungligen skriven av Flemming Poulsen.
Leave a Reply