SAS nya kabin presenterad i Köpenhamn

SAS presenterade idag sin uppfräschade A330 ”Erik Viking” under ett arrangemang i SAS hangaren på Köpenhamn-Kastrup. Redan imorgon är det dags för Erik Viking att bege sig ut på sin första flygtur med passagerare efter kabinuppgraderingen med siktet inställt på en tur över Atlanten och New York som SK909.

Det har varit höga förväntningar och stor spänning på detta första flygplanet som har fått en helt ny kabininredning. Under tiden Erik Viking har varit i Zürich och fått ny inredning och genomgått en så kallad C-8 check har SAS använt sociala medier aktivt för att promota den nya kabinen. Vi har kunnat följa @SAS_Viking på Twitter och Scandinavian Traveler har publicerat en mängd videoklipp som handlar om den nya kabinen.

Det var en spänd stämning  då bli blev avsläppta vid SAS-hangaren på Kastrup tidigare i eftermiddags. En rad SAS-anställda mötte oss och Air Stewards serverade HenriotCchampagnen (2007) som SAS exklusivt erbjuder sina passagerare i businessclass. Deltagarna var en  blandning av journalister, speciellt inbjuda gäster och SAS-anställda.

rkn1

Efter lite mingel tog SAS VD Rickard Gustafson vid och önskade alla hjärtligt välkomna. Det var en märkbart stolt Gustafson som sa några ord om denna kabinuppgraderingen som verkligen tar SAS till nya höjder, och gör bolaget riktigt konkurrenskraftiga på långdistansmarknaden.

rkn2

SAS Vice President for Sales & Marketing, Eivind Roald, presenterade den nya kabinen. Helt klart en stor och viktig dag, också för Eivind Roald!

rkn3

Då var tiden kommen för att dra bort skynket och presentera ”huvudpersonen” – Erik Viking, till stort jubel från alla närvarande.

rkn4

Därefter blev vi inbjudna att gruppvis gå ombord. Vi startade med de som hade fått tilldelat New York-boardingkort före arrangemangets start.

rkn5

…och ja, jag hade ”biljett” till New York, så då fick jag komma ombord som en av de första.

rkn6

SAS GO-kabinen med mood-lighting
SAS GO-kabinen med mood-lighting

Vi boardade genom den bakre dörren, och begav oss igenom Go, Plus och Business-kabinerna.

Man pratar ofta om den speciella positiva lukten i nya bilar – men här tar man det till en helt ny nivå – ny-flygplanslukt som är minst lika bra!

Jag fick provsitta SAS Go-stolarna, och jag måste säga att jag blev riktigt positivt överraskad. Stolsryggen gick att luta relativt långt bak, och stolsdynan ”glider” framåt när man fäller ryggen, något som ger bättre stöd för låren. Kvalitén i materialen verkar också riktigt solida. Färgtonerna är som tidigare bilder visat, i grått. Det ska förmodligen ha en lugnande effekt ombord.

Mycket bra benutrymme i SAS Go
Mycket bra benutrymme i SAS Go
SAS Go
SAS Go
Vi beger oss framöver i kabinen, och kommer till SAS Plus.
SAS Plus
SAS Plus
SAS Plus
SAS Plus
Inslag av trä på väggen längst fram i Plus-kabinen ger en hemtrevlig känsla
Inslag av trä på väggen längst fram i Plus-kabinen ger en hemtrevlig känsla
Längst fram, från rad 1-8 finner vi den verkliga höjdpunkten för många, nämligen business class-kabinen. Det är också här förändringarna är störst. SAS har fått från att ha en utdaterad business class till att nu tävla i världstoppen vad gäller komfort. De går från en 2-2-2 konfiguration till 1-2-1 konfiguration och kan inte kallas något annat än en liten revolution.
SAS Business med kudde från Hästens
SAS Business med kudde från Hästens
SAS Business Class – helt platt säng, med sängkläder från Hästens
SAS Business Class – helt platt säng, med sängkläder från Hästens
SAS Business
SAS Business
Stolarna är “staggered” så att man har benen in under bordet till stolen framför
Stolarna är “staggered” så att man har benen in under bordet till stolen framför
Efter denna snabba visningen ombord på ”Erik Viking” måste vi ut för att ge plats för en ny grupp. SAS har också gjort småjusteringar till sitt existerande färgschema, bland annat finns ny SAS-loggan på ut- och insidan av wingleten på vingtippen.
SAS A330 – Erik Viking
SAS A330 – Erik Viking
Nere på marken igen, väntade det mat och dryck man annars kan njuta av ombord i SAS Business. Förrätter, sallader, ost och exklusiv SAS-glass, Ringi äppelmust, Mikkeller-öl och Henriot Champagne.
rkn18
SAMSUNG CAMERA PICTURES
rkn20
rkn21
Allt som allt, var detta ett mycket bra genomfört arrangemang från SAS sida. Erik Viking var verkligen festens mittpunkt, men ramen runt det gav en väldigt god stämning som är svår att beskriva med ord. Alla de SAS-anställda jag pratade med verkade otroligt stolta över både Erik Viking och den nya kabininredning, men också över den satsning SAS nu gör med att uppgradera hela sin långdistansflotta. Detta visar att SAS fortsatt är ett bolag att räkna med, och som plötsligt har blivit mycket mer konkurrenskraftig med den produkt de nu erbjuder.
rkn22

Mot slutet av arrangemanget fick vi gå ombord än en gång, för bilder med bättre belysning.

SAS Business
SAS Business
SAS Business – lägg märke till tre-punkts säkerhetsbältet!
SAS Business – lägg märke till tre-punkts säkerhetsbältet!
SAS Plus med fotpall på första rad, og fotstöd på de andre raderna
SAS Plus med fotpall på första rad, og fotstöd på de andre raderna
SAS Plus med fotstöd
SAS Plus med fotstöd
SAS Go
SAS Go

Innan vi avlutade dagen, drogs också en vinnare av SAS Business Class biljetter till valfri SAS-destination.

Tusen tak för en trevlig eftermiddag i Köpenhamn, SAS. Denna kabinupggradering är något hela bolaget kan vara stolt över!

SAS A330 – Erik Viking (LN-RKN)
SAS A330 – Erik Viking (LN-RKN)

Eventet bevakades av Cecilie Larsen/Bonusfeber.no

Kommentarer

  1. Göran Holmström Säger:

    Ett välbehövligt lyft. Överväger att komma tillbaks ”hem” nu efter flera år som kund hos konkurrenterna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *