Jag har länge funderat över om det verkligen är nödvändigt att checka in till sitt flyg ett dygn i förväg när man inte ska checka in bagage. Jag vet mycket väl att flygbolagen överbokar och gärna vill använda de outnyttjade platserna från de som inte dyker upp, men likväl gammeldags att man alltid måste stå i kö till incheckningsdisken även om det egentligen inte är nödvändigt. Nu är det ändringar på väg.
Jag har länge funderat över om det verkligen är nödvändigt att checka in till sitt flyg ett dygn i förväg när man inte ska checka in bagage. Jag vet mycket väl att flygbolagen överbokar och gärna vill använda de outnyttjade platserna från de som inte dyker upp, men likväl gammeldags att man alltid måste stå i kö till incheckningsdisken även om det egentligen inte är nödvändigt. Nu är det ändringar på väg.
Många bolag har de senaste åren gjort det betydligt lättare att checka in på sin flygning. Nu kan man ofta göra det hemifrån på internet, i automater på flygplatsen eller vi appar i sin smartphone. Helt klart en förbättring jämfört med tidigare, där man var tvungen till att stå i kö till disken. Men ändå känner jag att det finns en stor förbättringspotential. Varför ska man till exempel vänta till 22 timmar före hos de flesta bolag? Varför kan jag inte bara få mitt boardingkort i min app redan när jag bokar min biljett? Det är inte mycket mening – utöver att flygbranschen är mycket konservativ och bunden av föråldrade it-systems sätt att göra saker på. Varför ska man egentligen ha både en biljett och ett boardingkort? Varför är inte en biljett nog, som på de flesta andra ställen?
Checka in lång tid före hos några lågprisbolag
Ett fåtal bolag – ironiskt nog ett par av lågprisbolagen (Ryanair och easyJet) – erbjuder att man kan skriva ut sina boardingkort upp till 30 dagar före avresa. Även om jag inte reser mycket med dessa bolag, så är det faktiskt en service jag har uppskattat de få gånger det hänt – och något som jag varje gång har önskat att de övriga bolagen ska erbjuda.
Undgå incheckningen med JetBlue
Det amerikanska bolaget JetBlue har nu en ny idé enligt Businessweek. De kommer nämligen i framtiden automatiskt checka in passagerarna och maila boardingkortet till de. Helt klart en förbättring i jämförelse med idag, men i mina ögon fortfarande ett onödigt extra arbetsmoment. Först passagerarna som beställer ”Extra Space” ombord på bolagets flyg som automatiskt får sitt boardingkort. Det kommer handla om upp till 42 passagerare per avgång. Bara det kommer at bidra till att minska köerna på flygplatsen vid automaterna och manuella incheckningen och om det någon gång blir norm att alla automatiskt får sitt boardingkort, så är jag säker på att flygplatsupplevelsen kommer att bli mycket bättre för alla.
Kan vi helt slippa boardingkort?
Omedelbart både ja och nej. Ja- för det är ingen större mening. Både buss- och tågföretagen samt mer eller mindre alla andra leverantörer som kräver biljetter har inte detta extra arbetsmoment. Föreställ dig t.ex. att alla gäster till en stor konsert skulle komma två timmar före det startar för att byta deras biljett mot ett boardingkort? Det ge helt enkelt ingen mening. Nej – eftersom flygbolagen fortfarande är fastvuxna i en gammeldags och konservativ tankegång – och inte minst er bundet av något gammalt och omodernt it-system. Av den sistnämnda anledningen tror jag fortfarande att det tar lång tid före det är normen att man kan slippa de onödiga köerna på flygplatsen eller själv ska komma ihåg att checka in genom sin app eller på internet 22 timmar före avgång.
Leave a Reply