Tui Fly Nordic Premium Class – Del 2

Efter en ganska kaotisk boarding i Köpenhamn, där personalen samtidigt som de hanterade dubbelseatings m.m. också mitt under boarding skulle dela ut en liten juiceförpackning (som mest smakade vatten) och ett polarbröd med smaklös ost – så skulle turen fortsätta mot Billund, var de resterande passagerarna skulle gå ombord.

tur1

Cateringen mellan Köpenhamn och Billund – en barnjuice som smakade vatten och ett smaklöst polarbröd (det är väl ett svenskt flygbolag) med ost? Inget kaffe trots avgång 05.55 (plus försening). Inget som imponerade.

Det är inte varje dag man får möjlighet att flyga med en Boeing 767 inrikes i Danmark, så det var väldigt bra känsla att se Danmark från ovan på låg höjd i ett så stort flygplan.

 

Boarding- igen – i Billund

I Billund skulle vi byta besättning (pga. regler om flygtid var det inte möjligt för en besättning att flyga hela vägen från Köpenhamn, ha väntetid i Billund och därefter fortsätta till Cancun). Därutöver skulle de resterande passagerarna också ombord och de Economy Class passagerare som hade fått säten i Premium skulle flyttas tillbaka till de bakersta raderna. Igen blev det ganska så kaotiskt ombord. Några förstod inte att de skulle byta säten (som de tidigare ganska tydligt blivit tillsagda både i gaten och ombord) och personalen verkade förvirrade.

Kaos med sittplaceringarna innebar – som tidigare nämnts – att Premium-kabinen på inget sätt var fräsch när passagerarna från Billund kom ombord. Flera amenity kit saknades, flera vattenflaskor var druckna från och flera economy passagerare hade lånat de bra kuddarna och tagit med sig de bak i flyget. Om jag hade kommit ombord till ett sånt säte hade jag blivit ännu mer besviken än vad harg redan var. Igen och igen, ingen premiumkänsla.

 

Ännu en försening

 

Vi var på marken i över en halvtimme i Billund och återigen före avgång fanns det nu problem med att få antalet passagerare ombord att stämma med ”load-sheet”. Förmodligen på grund av det kaos som varit med ändrade säten osv på turen från Köpenhamn. Det innebar ännu en förening och totalt ca 2 timmar på marken i Billund, ganska lång tid och tröttsamt när du vet att det ännu återstår runt 12 timmars flygning till Mexiko.

 

Äntligen på väg

Efter alla strapatser både i Köpenhamn och Billund så kom vi äntligen iväg. Efter att nu ha tillbringat omkring 3 timmar ombord på flyget (och fortfarande bara vara över Jylland) samt ha gått upp i hemmet kl. 02.30 och inte ens haft tid för kaffe i loungen, så måste jag erkänna att jag var ganska så sugen på kaffe vid denna tidpunkt. Jag hade faktiskt räknat med att man skulle ha fått en kopp morgonkaffe på turen till Billund, men här blev vi endast serverade en liten barnjuice och en bit tråkigt och smaklöst polarbröd (det är ett svenskt flygbolag). Vi har nu mer än redo för kaffe och frukost vid denna tid.

Men nej, så skulle det inte bli. Kabinpersonalen började med att meddela att vi ju hade gott om tid på oss till Mexiko så de ville låta oss vara i fred en stund innan de började serveringen – utan hänsyn till de passagerare som kom från Köpenhamn och tillslut var tvungen att vara uppe i många timmar nu. Nu var det tid att ta saken i egen hand! Turen gick nu mot galley för att be om en kopp kaffe. Ett önskemål som besättningen strax därefter uppfyllde – tack!

 

Servicen ombord

Efter en ganska kaotisk start , som på inget sätt hade övertygat mig om att charter eller TUIfly’s Premium Class var något för mig eller något som var värt de extra pengarna så började det att falla lite ro över resan. Kort efter start bjöd personalen på en välkomstdrink med valet mellan apelsinjuice eller cava. Härligt med en drink vid den här tiden, men de var samtidigt inte heller något speciellt. Billig koncentratjuice och en cava, inte heller något som platsar i historieböckerna.

tuir2

Efter avgång bjöds det på apelsinjuice eller cava samt en liten bit choklad

Personalen (som uteslutande var svenskar) ombord på denna flygning var mycket tillmötesgående, vänliga och mycket synliga i kabinen under hela resan. De kom ofta förbi med erbjudanden om drycker och/eller snacks. Här fanns det inget att klaga på – och känslan av att resten av resan var ganska behaglig började att infinna sig.

Ungefär en timme efter avgång var det dags för ännu en pre-dinner drink. Här blev hela drinkvagnen körd genom kabinen och det var fritt val på hela sortimentet. Passagerare tog väl hand om både whisky, cognac, rödvin, rom/cola, gin/tonic osv (klockan var väl också runt 10 på förmiddagen nu och vi är på en charterresa). Själv har jag en tradition av att dricka en Bloody Mary innan middagen när jag flyger långt – även om det enligt min smak är lite tidigt att dricka alkohol, så gav jag efter. Det var trots allt många timmar sedan vi stod upp, så för mig var det ju över lunchtid nu (även om vi ännu inte hade erbjudits frukost). Här erbjud TUIfly en ordentlig Bloody Mary-mix från Mr. & Mrs. T. – plus i kanten för det.

tuir3

Pre-dinner drink. Plus för en ordentlig Bloody Mary-mix

 

Tid för mat

Efter ett par timmar i luften var det nu tid för middagen. I Premium Class hade man att välja mellan två varma rätter. Idag blev vi erbjudna biff eller kyckling. Jag valde biffen och det ångrade jag inte.

Även om storleken på den var riktigt liten, så smakade den faktiskt riktigt gott – mör och läcker. Den blev serverad med en sorts potatisgratäng. Till förrätt var det en slags breasolo och laxtartare. Därefter ost och kaka. Allt som allt en riktigt god måltid. Inte något som kommer i nätheten av Business Class, men i den bättre ändan av Premium Economy hos andra flygbolag – och inte minst biffen var mör och läcker även om den var allt för liten. Men allt som allt var måltiden helt klart godkänd. Det kan TUIfly Nordic gott vara betjänta av att servera sina bästa kunder.

tuir5 tuir4

Huvudrätten på utresan. Absolut godkänt. Inte business class nivå, men en av de bättre economy class måltider jag har fått. Förrätten var en slags Breasaolo, medan den varma rätten var biff med potatisgratäng.

Vi hade en förhållandevis lång flygtid (11 timmar och 45 minuter) denna dag och det betydde också att personalen var upptagen med middagsserveringen. Det erbjöds flera omgångar av drycker. Helt okej att ta sig god tid på en lång dagsflygning (en helt annan sak på nattflygningar- mera om det senare).

Efter maten blev det ännu en drinkrunda samt en tur med tax-freevagnen.

 

Underhållningen ombord

 

Efter en lyckad middag var det dags för några timmars vila som i förekommande fall skulle kunna användas till att titta närmare på underhållningssystemet ombord. TUIfly skryter själva med att ha ”Flygbranschens bästa underhållningssystem” och när man reser en del och har sett vad andra bolag kan erbjuda så är det ett löfte som sätter förväntningarna betydligt högre. Det gladde jag med att titta närmare på.

Men ännu en gång bekräftar TUIfly Nordic, att man inte ska ta deras flotta löften på särskilt stort allvar. Jag vet inte hur man definierar ”flygbranschen” men det kan inte vara särskilt många andra flygbolag som de försökt flyga med. Ja, det finns då fortfarande ett fåtal bolag som har lite äldre och sämre underhållningssystem, men det är inte många. 9 filmer på utresan och 9 andra hem. Ingen av de av särskilt hög kvalité – med undantag av de få barnfilmer som fanns.

Urvalet av film, tv-serier m.m. var milt sagt ganska begränsat. Endaste plusset var att systemet är ett ”video-on-demand”, så man själv kan starta och stoppa filmerna. Men något som de flesta flygbolag idag har. Inte imponerande och absolut inte i närheten av de flotta löftena om ”flygbranschens bästa underhållningssystem”. Faktiskt vill jag kategorisera det som under medel.

 tuir6

TUIfly Nordic marknadsför sig med att ha ”Flygbranschens bästa underhållningssystem”. Ett löfte som är milt sagt en stark överdrift.

tuir8 tuir7

Urvalet av film, tv-serier m.m. var milt sagt begränsat och löftet om ”Flygbranschens bästa underhållningssystem” bevisar ännu en gång att man ska ta TUIfly’s löften med en nypa salt.

Frukost på eftermiddagen

Ett par timmar före landning i Cancun var det dags för flygresans andra måltid. Här var det inte något val mellan flera rätter, men i Premium Class blev det serverat en varm måltid.

Jag måste dock säga att jag blev förvånad över att se innehållet på brickan. Jag är fullt medveten om att det kan vara lite ”svårt” att sätta ihop menyer när du reser över flera tidszoner, men med tanke på att det nu var sen kväll på avreseorten och lunchtid på destinationen och att vi hade fått serverat en varm middag med biff tidigare under flytningen så var det inte mycket mening av att vi nu skulle serveras en frukost??

Själva måltiden var det inget fel på men inflight-avdelningen hos TUIfly kan inte ha använt mycket tid på att sätta samman denna meny. Inte för att själva måltiden falerade – den var faktiskt helt okej, men timingen var helt fel och var ingen mening med.

Måltiden bestod denna gång av en omelett samt en (1) skiva bacon, yoghurt, ägg, frukt, pålägg och kaka. Utöver serverades det varmt bröd. Än en gång märkte man att det var ett svenskt flygbolag, som tydligen inte har helt koll på matvanorna utanför Sverige. På brickan fanns också en tub Kalles Kaviar. Något som inte föll danskarna i smaken, alla passagerarna kollade märkligt på denna tub med otäcktsmakande pasta och ingen verkade äta den. Men, men med svensk inflightavdelning, så är det väl ingen väg runt Kalles Kaviar och Polarbröd.

tuir9

Frukost serverat innan landning i Cancun. Trots att det nu var sen kväll på avreseorten och lunchtid på destinationen. Måltiden fallerade inte, men att servera frukost vid denna tidpunkt gav ingen mening.

Slutsats – utresa:

 

Känslan av ”Premium” uteblev. Jag vill jämföra denna resa med en bra Economy Class produkt hos reguljärflygbolagen. Turen var helt okej, men jag fortsatte att känna att de pengar vi lagt extra för en ”Premium”-produkt inte hänger ihop med den levererade produkten. Visserligen, komfort och service var bättre än economy class på smma bolag (var komforten är extremt dålig och både mat och dryck kostar extra), men enda skillnaden jag kan hitta jämfört med ekonomiklass på reguljärbolag var att det var lite bättre benutrymme, att ett par måltider var marginellt bättre samt det lilla amenity kitet.

Om man absolut vill flyga charter, så kan det vara värt pengarna, men det beror helt på vilket pris man har betalat för resan från början. Personligen är platsen och komforten på de billigare klasserna på detta flyg så dåligt att jag aldrig skulle överväga de (igen), så Premium skulle vara den enda möjligheten. Sammanfattat från utresan endast är jag inte övertygad om att det var värt pengarna. Jag kommer nog personligen välja att flyga med reguljärflyg i framtiden, men jag vill också låta tvivlen komma TUIfly Nordic tillkänna och vänta med min slutliga analys till efter hemresan.

Läs också vår sammanfattning efter returresan –i del 3 som kommer snart

Läs del 3 av denna test, var vi tittar närmare på vår upplevelse av returresan. Lever den upp till den lite medelmåttiga upplevelsen på utresan? Lyckades TUIfly Nordic att överbevisa oss om att Premium Class är värt pengarna eller får vi bekräftat att deras fina löften inte är att lita på?

 

 

 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *