En årlig tradition i Göteborg är TURmässan som lockar utställare från när och fjärran. Besökarna är både branchfolk som vill knyta nya kontakter och allmänheten som söker inspiration till sin nästa resa. Bonusfeber besökte mässan för att titta närmare på utbudet.
TUR mässan har för mig alltid varit en av årets stora höjdpunkter och en helg om året har vigts till mässan med undantag för de tre senaste åren. Humöret var därför på topp inför årets mässa.
Den första frågan jag ställde mig var, var är alla människor? Tidigare år har jag upplevt köer till entrén men denna gång kunde jag bara vandra rakt in. Även runt mässmontrarna upplevde jag betydligt mindre trängsel än tidigare. Det bör nämnas att jag har besökt världens största resemässa, ITB i Berlin, vid två tillfällen och jämfört med den är allt fjuttigt. Men även om jag bortser från den erfarenheten fanns inte ens en liten “wow” faktor på TUR2015. Vid mitt senaste besök på mässan var antalet utställare och upplevelser betydligt fler än i år. Bland annat hade då man en egen våning till svenska utställare. Det verkar dock som om man medvetet har valt att skala ner formatet då mässan själva angav i en pressrelease att allt var fullbokat.
En av Göteborgs mest kända karaktärer fanns självklart på plats för att mingla med besökarna
Jonas Ahlberg som besökte mässan uttryckte att – “Förväntningarna var betydligt högre men nästa år blir det nog inget besök på TUR då det inte fanns någonting av värde för mig som tidigare år.” En annan besökare som hade kommit till mässan från Jönköping uttryckte sin besvikelse över att det inte var lika mycket “show” och provsmakningar som tidigare år.
Med detta sagt fanns det några som slog på stort, däribland annat Kuba, Thailand och Turkiet och bland flygbolagen som öppnat plånboken lite extra återfanns TAP och Turkish Airlines. Att just dessa två bolag fanns representerade är inte så konstigt då de satsar på Göteborgsregionen. Norwegian och SAS lyste med sin frånvaro även om förstnämnda fanns där i form av Bank Norwegian som försökte sälja in sina kreditkort.
TAP marknadsförde möjligheterna med sin relativt nya linje från Landvetter
Turkish Airlines monter förde tankarna till ett flygplan
Vanligtvis brukar även mässor av den här typen bjuda på några goda erbjudanden men söker man runt på nätet kan man hitta kampanjer som är i paritet med vad som fanns på mässan och det en del besökare uttryckte sitt missnöje över att inte ha kommit över någon bra dea.
Men självklart fanns det positiva aspekter också. Det kändes faktiskt som om interaktionen mellan utställare och “lekmannabesökare” var bättre i år än tidigare. Kanske var det tack vare olika tävlingar med olika vinster eller de mindre folkströmmarna som sporrade till samtal och inspiration för nya resmål.
Mässan bjöd även på en rad intressanta föredrag från privatpersoner och företag och hade man lust att prova på dykning fanns möjlighet till detta hos en av utställarna.
Föredrag om spännande reseupplevelser
….och från företag som ville marknadsföra sina upplevelser
Prova på dykning
Personligen kan jag inte låta bli att undra om TURmässan kanske har spelat ut sin roll. Är det för att man nu även har en mässa på gång i Stockholm eller är det för att konkurrensen från internet och har kommit ikapp? Jag hoppas att jag har fel men det får kommande år utvisa och till mitt besök 2016 skall jag försöka skruva ner mina förväntningar en aning för än så länge är det en tradition jag inte vill släppa helt även om jag är farligt nära att göra det.
Vad tycker du? Är mässor såsom TUR passé? Vad skall till för att du vill besöka en resemässa? Kommentera gärna i kommentarsfältet eller i forumet.
Leave a Reply