Vad har du rätt till vid en strejk?

Med jämna mellanrum inträffar strejker eller fackliga aktioner bland personal i flygbranschen. Även om flygbolagen åberopar “force majeur” dvs. kallar detta en extraordinär omständighet står du inte helt utan hjälp. Vi tittar närmare på dina rättigheter. 

Om ditt flyg blir inställt, oavsett anledning skall det berörda flygbolaget kunna erbjuda dig något av följande:

*Återbetalning för den del av biljetten som inte har kunnat användas. Dvs. har du en tur och retur resa till Paris och sår fast i Frankrike är det alltså bara hemresan du får ersättning för.

*Ombokning till första bästa alternativ. Här är det en chansning. Blir man ombokad till ett alternativ som också riskerar att bli inställt eller får man ett “riskfritt” alternativ.

* Ombokning till en tidpunkt som passar dig som resande bättre.

När har du rätt till ersättning?

  • Vid förseningar på två eller fler timmar om resan är kortare än 1,500km
  • Vid förseningar på minst tre timmar inom EU som överstiger 1,500km
  • Vid förseningar på fyra timmar eller mer vid flygningar utanför EU som är längre än 3,500

Det är DIN RÄTT att välja om du vill bokas om eller få tillbaka pengarna. Utöver detta har du rätt att få det som kallas “skälig service och assistans.”  Detta innebär förutom hjälp med ombokning även mat och dryck.  Blir förseningen över ett dygn skall flygbolaget öven betala din hotellövernattning samt transport till och från hotellet.

Läs mer om  EU direktiven 261/2004 här 

Diskutera och ställ dina frågor om ersättning, tips tricks med mer i kommentarsfältet eller i den här tråden i forumet.

 

Foto: Anders B

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *