90 000 fler passagerare flög med SAS

Under maj reste totalt 2,7 miljoner resenärer med SAS, en ökning med 90 000 passagerare jämfört med föregående år.

SAS totala kabinfaktor förbättrades samtidigt med 0,6 procentenheter till 75,4%. Utvecklingen visar att SAS fortsätter få bra respons på kunderbjudandet. Skulle en nationell flygskatt i Sverige införas riskerar det att försämra svensk tillgänglighet och urholka flygbolagens lönsamhet utan att någon positiv miljöeffekt uppnås.

SAS fokuserar och utvecklar sin produkt och nätverk för de som reser ofta. I linje med denna strategi utökar SAS erbjudandet på de interkontinentala linjerna samt på de fritidsorienterade linjerna inom Europa, vilket efterfrågas av denna målgrupp.

Under maj ökade SAS totala trafik med över 7%. Tillväxten var störst på de interkontinentala linjerna med en trafikökning på cirka 10%. På de intraskandinaviska och europeiska linjerna ökade trafiken med 7,5%, drivet av en positiv utveckling på de fritidsorienterade linjerna samt större affärsorienterade destinationer i Europa. På inrikeslinjerna ökade trafiken med nästan 5%. SAS ökade under månaden den totala kapaciteten med cirka 6,6%.

Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS säger:

Vi jobbar hela tiden aktivt för att möta våra kunders efterfrågan och utvecklar kontinuerligt vårt erbjudande för att möta det kunderna efterfrågar. Vi investerar också i ny teknik och har bland annat investerat och driver frågan om ökad användning av biobränsle. Denna positiva utveckling kan undermineras om förslaget på en flygskatt i Sverige skulle realiseras. Flygskatten ger minimala miljöeffekter men påverkar flygbolagen i Skandinavien, som är under hård internationell press, kraftigt negativt. Därtill skulle en flygskatt påverka den svenska ekonomin negativt bland annat därför att fler internationella resenärer skulle välja bort Sverige och tillgängligheten på inrikesresor försämras.

Den nominella yielden^ var oförändrad och PASK* var 1% högre i maj 2017, jämfört med föregående år.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *