Ethiopian Airlines Business Class

Bonusfeber.se har testat Ethiopian Business Class ombord på bolagets Boeing 737 från Stockholm via Kairo till Addis Abeba. Resan var del av en presstur, sponsrad av Ethiopian Airlines. 

Biljetterna var från början utfärdade i Economy Class, men det var en positiv överraskning när nya boardingkort utfärdades vid ombordstigning. De nya boardingkorten hade texten “Business Class”. Ethiopian kallar för övrigt sin Business Class för Cloud Nine. Flygplanet som skulle ta oss till Addis Abeba var en Boeing 737 och resan gick via Kairo. Efter att denna resa gjordes, har linjen blivit en non-stop flygning med Boeing 757/767 och kommer snart att kombineras med en förlängning till Oslo.

Etter ombordstigning kunde jag med glädje konstatera att flygplanet hade en egen Business Class sektion i 2-2 konfiguration. Detta i motsats till andra bolag som har samma stolar som i Economy Class bara med blockerat mittsäte.

et2

Stolarna i Business Class (Cloud Nine)

Stolarna var rymliga och behagliga och kuddar och täcken låg klara tillsammans med en necessär som innehöll sovmask, öronproppar, sockor, tandborste och tandkräm, en kam, penna och lypsyl.

et3

Necessär

Det tog inte lång tid innan Champagne, av märket Jacquart, serverades till oss framför gardinen.

et4

Champagne

Efter att ha fått champagnen serverad av vänliga flygvärdinnor i den behagliga stolen var första intrycket väldigt bra. Förväntningarna om en fin flygresa infann sig och de skulle visa sig bli infriade till stor del.

Väl uppe på marschhöjd kom serveringen igång. Först med lite snacks och valfri dryck från drinkvagnen

et5

Drinkvagn

et6

Snacks

et7

 

Förrätt

et8

Huvudrätt

Maten smakade väldigt bra och det fanns dryck för nästan varje smak. För egen del blev det rödvin, som var av god kvalité.

Eftersom detta var en nattflygning, gällde det att få lite sömn. Även om man inte kunde lägga stolarna helt ner var det ändå möjligt att hitta en behaglig sovställning. Jag vaknade under mellanlandningen i Kairo men lyckades sova lite på marken och somnade igen efter starten mot Addis Abeba. Innan landning var det frukostdags som utgjordes av en fralla och en croissant med frukt och andra tillbehör, inte mycket att skryta av tyvärr.

et9

Frukost

Ethiopian Airlines Cloud Nine var var en trevlig bekantskap som jag kan rekommendera. Det var såklart inte optimalt att flyga sträckan med en Boeing 737 och mellanlandning i Kairo men detta har som sagt ändrats till Boeing 757/767 och direktflight. Skall man till Etiopien eller omkringliggande platser är linjen ett bra alternativ.

Ethiopian Airlines ägs 100% av staten, är medlemmar i Star Alliance och har ett stort nätverk i Afrika och resten av världen. De var bland de första som fick leverans av Boeing 787 Dreamliner och har en rad nya flygplan på beställning, däribland Boeing 737 MAX och Airbus A350XWB. Sistnämnda skall ersätta Boeing 767 med start 2017.

et10

Ethiopian Boeing B787 Dreamliner

Bolaget har vunnit en rad priser, bland annat “African Airline of the Year 2013″, “Africa’s Best Business Class 2013″, “Best Cabin Crew in Africa 2013″ och många flera..

Har du rest med Ethiopian Airlines? Dela gärna dina erfarenheter i kommentarfältet.

 

Artiklen skrevs ursprungligen för Bonusfeber.no av Henning

Overview

Pros

- Business Class med 2-2-konfiguration
- God mat och dryck
- Bra service

Cons

- Mellomlanding i Kairo
- Litt för lång sträcka för en 737

Komfort

Mat/Dryck

Service

Value4Money

Overall Rating

Conclusion

Ethiopian levererar en bra ombordprodukt även om valet av flygplanstyp och sträcka inte är optimalt.
Stoppet i Kairo drar ner betyget i kategorin "valuta för pengarna". För att vara en Boeing 737 är stolarna i vilket fall mycket bra och jag flyger gärna med Ethiopian igen.

4.6

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *