SAS öppnar nya linjer till Los Angeles och Miami

Spekulationerna under de senaste veckorna om vilka SAS nya långlinjedestinationer blir har varit många och somliga rykten har varit mer realistiska än andra. Men idag presenterads äntligen nyheterna på destinationskartan. 

Nyheten om linjen till Los Angeles läckte ut en stund  innan presskonferensen då den fanns sökbar i bokningssystemet Amadeus.

Förbindelsen från Stockholm, som får flightnummer SK933/934 blir en daglig förbindelse med plan om att gå ner till 5 eller 6 frekvenser under vintern som är lågsäsong.

Avgång från Arlanda blir klockan 0950 med ankomst Los Angeles 1315

Avgång från Los Angeles Blir klockan 1515 med ankomst Arlanda 1010 (+1)

 

11873989_10153489120905758_1017759429_n

Från SAS hesmida – Notera att alla priser inte är uppdaterade ännu

Los Angeles har varit en av linjerna som har diskuterats mycket den senaste tiden och fanns med i den analys som Flemming presenterade i måndags och det är gamla kända marker för SAS då man flög dit från 1954 till tidigt 90-tal. Försäljningen av denna linje påbörjas i morgon den 20/8.

Inte heller Kastrup och Gardermoen gick lottlösa idag. Dessa får, enligt uppgift en förbindelse till Miami, en annan av de förhandstippade destinationerna.

Enligt Ausbt.com startar dessa till hösten 2016 och får fyra frekvenser i veckan från Oslo som SK955/956 och tre gånger i veckan från Köpenhamn som SK953/954. Här blir det konkurrens med Norwegian som redan idag flyger till Fort Lauderdale som bara ligger en bit bort med bil.

 Vi vet att våra frekventa resenärer efterfrågar ett smidigt resande med en bra tidtabell och täta avgångar. Med de nya direktlinjerna, i kombination med förnyelsen av långdistansflottan och vårt breda nätverk, har vi det i särklass starkaste erbjudandet mellan Skandinavien och USA. Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder nya resmöjligheter och ge dem ett varmt välkomnande ombord på våra flygplan, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef SAS.

Expansionen klarar man tack vare leveransen av två fabriksnya A330Enhanced, i tillägg till de två som levereras i år. Dessutom har man beslutat sig för att behålla tre äldre A340 som egentligen skulle ersatts av nykomlingarna. Detta betyder att SAS ny har kapacitet att satsa mer på långlinjer och inte minst NYA linjer.

Det är oerhört positivt att man vågar satsa och möta marknadens efterfrågan istället för att släppa ifrån sig andelar till andra bolag både inom och utanför Star Alliance. Sist men inte minst är trots allt EuroBonusintjäningen större på SAS än vad det är på andra bolag och alla möjligheter att fylla på kontot är välkomna. Även om vi nog aldrig kommer få se ett linjenätverk med det antal destinationer vi såg under “flygets guldålder”, är SAS helt klart på rätt väg när det gäller att åter stärka sin position här hemma. Att man är offensiv, inte bara med nya linjer utan med en helhet, tyder på en framtidstro och det gläder oss mycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *