Kastrup bygger ut för att kunna ta emot A380

Köpenhamns flygplats bygger just nu ut, en utbyggnad som bland annat involverar en gateplats som kan betjäna A380 flyg. Det skriver CPH Lufthavn i ett pressmeddelande:

Københavns Lufthavn startar nu med förberedelserna för att kunna hantera världens största passagerarflyg, Airbus A380. Det är ett led i tillväxtplanen Expanding CPH.

“Det är ganska sunt förnuft, när vi som en del av de stora expansions- och underhållsprojekten av banor och terminaler, som skulle ske hur som helst, gradvis gör flygplatsen redo att också kunna ta emot världens största passagerarflyg, A380. Det ligger i linje med tillväxtplanen Expanding CPH, för att säkerställa framtidens flygplats,” säger Thomas Woldbye, adm. direktör, Københavns Lufthavne A/S.

CPH presenterade Expanding CPH i januari 2014, som är en konkret vision för hur flygplatsen inom loppet av de kommande två-tre decennierna gradvis ska kunna byggas ut till att kunna ta hand om 40 miljoner passagerare. Köpenhamns flygplats passerar i år för första gången 25 miljoner passagerare.

Till sommaren 2015 är det planerat att renovera flygplatsens två huvudbanor, och i samband med detta inhämtar CPH nu också erbjudanden på att göra den 3,3 kilometer långa banan bredare. Det är i vilket fall nödvändigt då Airbus A380 på grund av sitt enorma vingspann kräver en bana, som är bredare än de gängse 45 meter.

Därutöver är CPH i gång med utbyggnaden av flygplatsens Finger C, var de största flygen parkeras – ett projekt värt en kvarts miljard kronor. Utbyggnaden innebär att tre gateplatser blir konstruerade med byggnadbetjäning och den enda av gateplatserna blir med två jetbryggor. Därmed blir Finger C klar att kunna betjäna de största passagerarflygen som t.ex. en Airbus A380, som vanligtvis har plats till fler än 500 passagerare.

“För tillfället flyger de största, interkontinentala flygen som Airbus A380 endast världens största hub-flygplatser. Men vår bedömning är att det ständigt finns plats på marknaden till att de viktigaste mellanstora hubbarna som Köpenhamn också kan komma på linjenätet”, säger Thomas Woldbye.

Expanding CPH visionen beskriver hur Köpenhamns flygplats kan byggas ut inom loppet av de kommande årtionden med plats och faciliteter för uppemot 40-45 linjer till andra världsdelar. Några av de linjerna förväntas bli trafikerade med mycket stora flyg som Airbus A380.

“Utbyggnaden är om allt går enligt plan klar i slutet av 2015, då vi är klara att ta emot den första A380.″ säger CPH till Bonusfeber

Fakta

  • Priset för de två projekten tillsammans är över 300 miljoner DKK. Förberedelserna för Airbus A380 är endast en mindre del av denna summa.
  • CPH planlägger att ge bana 04R/22L ny beläggning under sommaren 2015. I samband med det överväger man att göra banan bredare. Det är en förutsättning för att kunna hantera A380’or i daglig drift pågrund av flygtypens enorma vingspann på knappt 80 meter.

Det är positivt från Bonusfebers perspektiv att CPH är framåtsyftande och utvidgar till att kunna betjäna eliten. Det ger goda möjligheter för att danskarna i framtiden kan få ett hav av direktflygningar till hela världen, inom en inte allt för oöverskådlig framtid.

Ursprungligen skriven för Bonusfeber.dk av Peter Krogh-Fausing

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *