Det är delade meningar om hur och hur mycket man skall ge i dricks när man reser runt i världen och generellt är vi rätt dåliga som skandinaver på att ge det. Några ger för lite, eller ingenting alls och andra ger för mycket och trissar därmed upp förväntningarna. Men en grupp som ofta blir förbisedda är hotellets städpersonal menar Marriott och organisationen A Womans Nation.
Denna organisation och Marriott har därför inlett ett samarbete som skall få hotellkedjans gäster att ge mer dricks till städpersonalen. Det sker med kampanjen “An Envelope Please“, där det på nästa 1,000 Marriott hotell läggs ett litet kuvert på varje rum som skall uppmana gästerna att ge dricks till städpersonalen.
Ofta förbisedda
Samtidigt som servitörer, portierer, concierge och liknande anställda ofta får dricks – tack vare att man har direktkontakt med dem och ofta gör gästen en tjänst som syns, möter gästerna sällan personerna som gör rent rummen. Men med en liten påminnelse i form av kuvertet, hoppas både Marriott och A Womans Nation, att det kan bli lite mer fokus på personerna som arbetar hårt i det osynliga.
För lite lön
Sett med våra skandinaviska och europeiska ögon kan det verka något av dubbelmoral från Marriotts sida att gå in i en kampanj av den är typen. Faktiskt sänder det signalen att man inte betalar sina anställda en anständig lön man kan leva av. Det borde inte vara gästens uppgift att tillse detta. Ansvaret borde ligga på hotellet som arbetsgivare.
Å andra sidan måste vi acceptera att systemet är uppbyggt på det här sättet i många länder, bland annat i USA, där Marriott är starkt representerat. Det går i alla fall inte att ändra på det genom att inte ge dricks till folk som verkligen behöver det.
Personligen ger jag alltid dricks till städpersonalen. Tidigare har jag experimenterat lite med om man skall ge ett större belopp i början eller slitet av vistelsen eller om man skall ge ett mindre belopp dagligen. Jag har kommit fram till ett par dollar om dagen och om jag har varit nöjd och känner att städpersonalen har gjort ett bra arbete ger jag lite extra sista dagen. På så sätt känner jag att jag får bäst service.
Att ge ett större belopp i början kan faktiskt verka mot avsikten. Det gör att personalen tror att man har fått det man skall ha och inte behöver göra någonting extra. Vidare riskerar man att “råka” ge alla pengar till en som kanske bara är avlösare på den fast anställdes lediga dag.
Att ge ett större belopp i slutet av vistelsen kan också vara lite problematiskt. Då tror städpersonalen ofta att gästen är snål och skapar en negativ effekt.
För lite dricks
Skandinaver generellt är dåliga drickas, mycket för att det inte är en del av vår egen kultur. Nu är inte den här artikeln en längre utredning av begreppet utan det kommer vi in på vid ett senare tillfälle. Men i USA är det helt normalt att ge runt 15-19/5 i dricks och helt upp till 20% vid riktigt god service. Allt under 15% på restauranger ses på som om servicen har varit otillfredsställande.
En annan aspekt som är svårt för oss att förstå är att dricks, speciellt i USA men även i andra länder är servicepersonalens primära intäkt och det är värt att tänka på.
För mycket dricks
Precis som många ger för lite, är det många som ger för mycket dricks. Man skall ge folk “lagom” med dricks, varken mer eller mindre.
Ett exempel kan vara taxiresor i USA där det är normalt med 10-15% dricks. Turister har ofta har ovanan att runda upp beloppet även om det blir lite extra. Detta till stor frustration för lokalbefolkningen när taxichauffören vänjer sig med en högre nivå. Kostar taxiresan 7 dollar skall du inte ge 10. Du ber istället om en dollar i växel, precis som lokala kunder gör.
Vad tycker du om Marriotts kampanj med fokus på dricks till städpersonalen?
Borde man inte istället ge en mer anständig lön eller är det ett fint sätt att ta hand om personalen?
Kommentera gärna
Leave a Reply