Med KLM till Kina

Denna gång gick turen till Hong Kong med KLM. Som så ofta förr var det ännu en tur längst bak i bussen i ekonomi. Då jag inte har någon status hos SkyTeam fanns heller ingen genvägar för mig.

När man reser utan status är den enda möjligheten att försöka få sig några goda platser att ha checkat in hemifrån och på detta sätt valt mina platser och printat boardingkortet ca 24 timmar innan avresa.

Valet av platser var lite av en ”gamble”. Då jag fick resplanen fanns det inte fler lediga gratis gångplatser (mitt förstahandsval) på sträckan Amsterdam-Hongkom. Jag satsade och valde en mittplats mellan två Economy Comfort Seats (platser som kan väljas mot avgift). Jag kunde självklart betalat för en gångplags men så lättköpt är jag inte. Jag höll noga uppsikt över lediga platser men det såg inte ut som om det skulle bli några lediga som var gratis. Planen var nu att betala för en gångplats vid checkin. Då den äntligen öppnade var det plötsligt massor av gratis gångplatser lediga så det blev gratisvarianten ändå.

Jag kom tidigt till flygplatsen med metron. En kort promenad till terminal 2 där KL/AF håller till. Ingen kö och snabbt vidare till säkerhetskontrollen där det var lååååång kö, cirka 15 minuter och det stämde ganska bra med den tid det tog innan jag åter igen kunde packa mitt handbagage.

Det är inte helt lätt för mig att avgöra om jag föredrar systemet med en central säkerhetskontroll som i CPH eller decentraliserade som t.ex Changi i Singapore har. En central kontroll betyder lugn och ro och man än inte heller nödd att vara på plats lika tidigt som om kontrollen sker i gaten. Dessutom får man mer tid i loungen.

Å andra sidan betyder modellen med gatekontroll att man slipper köa på andra ställen på flygplatsen och man kommer snabber in i loungen men, som sagt, det blir mer kö i boardingområdet istället.

Eftersom jag inte hade någon status hos SkyTeam använde jag istället mitt Priority Pass att komma in i loungen med.

På Kastrup ger Priority Pass tillgång till två lounger, ASPIRE/Servisair eller Aviator. Jag valde ASPIRE

København Aspire Lounge - Indgangen

Loungen har senaste året fått en total ”make over” vilket den starkt var i behov av. Loungen framstår som ljus och trevlig och täcker basbehoven. Lugn, internet, lite tillugg och dryck.

København Aspire Lounge - Indretingen

København Aspire Lounge - Indretningen

Inte det stora urvalet men man får en liten grund och stillat den värsta törsten. Den här dagen kunde man välja mellan bröd, pålägg samt soppa.

København Aspire Lounge - Stikontakter med kun to ben - ikke for udlændinge

Med KL1130 til Amsterdam

Hade i förväg valt plats och fick vid check in erbjudande om att köpa ett ”Preferred Economy” lägre fram eller vid nödutgången. Jag behöll min gratis gångplats. Kort tur till Amsterdam och därmed inget behov av att betala extra för mer benplats.

KLM - Benplads i økonomi på Intra-EU

En liten servering och tiden gick åt till att läsa

KLM - Snacks og drikkevarer på en Intra-EU tur i økonomi

Anlänt till Amsterdam

Kort transfer i Amsderdam och därmed ingen tid till lounge här. Direkt ner till gaten där ytterligare en säkerhetskontroll väntade för mig som en av flightens sista passagerare.

KLM - Boeing 747 klargøres til turen til Hong Kong

Med KL887 till Hong Kong

Som tidigare nämnt hade jag valt en gångplats. Då jag checkad in satt ingen annan på min rad. Då jag tittade dagen efter hade någon tagit fönsterplatsen. Mittplatsen forfarande ledig och den förblev ledig vilket gav mer luft och privatliv runt omkring.

KLM - Benplads på økonomi på langrute

För att vara lite förberedd hade jag tittat efter vilka filmer och program KLM visade på deras app ”Movie & More”. Det är en bra app som flera bolag borde kopiera. Med hjälp av denna kan man se vad som visas ombord och om man behöver fylla sin iPad med underhållning eller inte inför resan.

Då skylten med säkerhetsbältet släcktes gick personalen igång med servering av en runda dryck och utlämning av menyer.

KLM - Pre dinner drinks i økonomi på langrute

 

KLM - Menukortet i økonomi på langrute

Så var det bara att ta på hörlurarna och slå ihjäl tiden med lite underhållning. Nu skulle det visa sig att personen vid fönstret hade bestämt sig för att hålla mig igång. Med ca 2 timmars mellanrum skulle vederbörande ut och använda toaletten. Det är självklart inte med vilja men har man dessa tendenser bör man nog överväga en gångplats.

Nu var det en eftermiddagsavgång men det blev inte mycket sömn. Hade den istället gått på kvällen hade säkert denna person irriterat mig betydligt mer.

Turens höjdpunkt var middagen. Jag valde black bean chicken och det var absolut en av de bästa måltiderna jag ätit i economy class. Salladen var OK men desserten en besvikelse.

KLM - Aftensmaden i økonomi på langrute

Efter middagen serverades kaffe och te. Turen var annars rätt händelselös och förutom min sidokamrat som hela tiden skulle ut var det inte mycket att skriva hem om.

Ett par timmar innan landing i Hong Kong blev det dags för frukost.

KLM - Morgenmaden i økonomi på langrute

 

Om middagen var en positiv överraskning var frukosten raka motsatsen. Den bestod av den vanliga smak och konsistenslösa omeletten och resten smakade om möjligt ännu mindre. Den största upplevelsen var kaffet.

Det fina med den här flygningen är att måltiden följde lokala tider. Alltså middag lokalt om kvällen i Amsterdam och frukost lokal Hong Kongtid.

Det blev äntligen dags för landing i Hong Kong. En av mina absoluta favoritdestinationer. Tyvärr gick inte turen till Hong Kong den här gången men med färja till mainland Kina.

Istället för att gå igenom immigration och in i Hong Kong gick turen upp till disken där man köper färjebiljetter till olika destinationer i Kina.

När man köper sin biljett ger man samtidigt sitt bagagekvitto. Personalen ser så till att väskorna hämtas på bandet och kommer över gränsen där det lämnas ut.

Allt i allt ännu en händelselös resa från A till B och varken mer eller mindre. Besättningen gjorde inget intryck och försökte inte heller att göra det. I mina ögon en ganska normal KLM flygning.

Som en sista kommentar händer det alltid någonting annorlunda i Kina som till exempel denna limousine. Det visar bara att Kina tänker materiellt då det signalerar välstånd.

Hummer Limousine i Kina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *