Nytt servicekoncept i SAS Business Class – se alla bilderna

Det kommer många goda nyheter för SAS Business Class kunder dessa dagar. Under den gångna veckan kunde vi på Bonusfeber.se avslöja de första bilderna och alla detaljerna om den nya Business Class kabinen på långdistansflygen. Vi kunde även berätta, vilka stolar som blir de bästa. Idag kan vi, som de första, berätta om det nya servicekonceptet, som bolagets bäst betalande kunder kommer kunna möta ombord redan från den 28 januari 2015.

Låt mig avslöja med en gång, att presentationen av maten blir något bättre än vi har sett hittils. Borta är den ofta kritiserade folien över skålen samt plastbrickan som maten tidigare serverats på. Passagerarna kommer också få ett större urval och möjligheten att välja lite större portioner till vissa måltider.

SAS satsar också stort på detta område. Enligt Gustaf Öholm, som är ansvarig för SAS Inflight Service, hoppas SAS att kunna erbjuda en högkvalitativ service ombord.

”Vårt förbättrade servicekoncept tillsammans med vår helt nya kabininteriör kommer göra det möjligt att erbjuda en högkvalitativ upplevelse ombord på SAS Business. Mat och dryck är ytterst viktigt för våra kunder och vi har försökt att uppfylla deras önskningar med detta nya servicekoncept” säger Gustaf Öholm.

Han fortsätter:

”Vi har lagt stor vikt på den totala upplevelsen i allt från mat och dryck, uppdukning, materialval, personlig service och atmosfären i kabinen för att skapa en restaurangupplevelse i luften.”

Låt oss då ta en titt på detaljerna i det nya servicekonceptet.

Individuell servering

Hela det nya konceptet är präglat av en mer individuell service – något som många SAS passagerare har efterlyst länge, bland annat på olika internetforum. Det ska vara slut med påsar med nötter och folie eller plastlock på skålarna. Upplevelsen blir långt mer som på en restaurang –  och klart mer i linje med vad många andra bolag gör i sin Business Class.

Pre-dinner drink

Omedelbart efter takeoff kommer passagerarna, som hittills blivit erbjudna en pre-dinner drink. Härtill ska det serveras en liten varm snack, som enligt Gustaf Öholm blir varma cashewnötter i en liten skål – istället för kalla i en plastpåse. En klar förbättring.

Pre-dinner drink tillsammans med varma cashewnötter
Pre-dinner drink tillsammans med varma cashewnötter

Förrätt

Där passageraren tidigare har fått serverat förrätten på en plastbricka tillsammans med salladen (med plastlock), kommer det i framtiden serveras från en serveringsvagn, där man kommer kunna välja mellan två olika förrätter. Med detta serveras sallad – serverat individuellt från en salladsskål till varje passagerare – i en liten skål. Tillsammans med förrätten får passageraren också ett litet urval av bröd på bordet. En klar förbättring – både vad gäller valmöjligheter och presentation i jämförelse med tidigare.

Bröd serveres på en liten talltik tillsammans med smör
Bröd serveres på en liten talltik tillsammans med smör
Förrätt och sallad serveras utan plastbrickan och utan folieinpackning eller plastlock
Förrätt och sallad serveras utan plastbrickan och utan folieinpackning eller plastlock
Välj mellan två förrätter från serveringsvagnen samt sallad serverat individuellt från en salladsskål
Välj mellan två förrätter från serveringsvagnen samt sallad serverat individuellt från en salladsskål
Det blir val mellan två förrätter samt sallad individuellt till passageraren. Borta är plast- och folielock
Det blir val mellan två förrätter samt sallad individuellt till passageraren. Borta är plast- och folielock

Huvudrätt

Här kommer du fortsatt kunna välja mellan flera olika rätter. SAS har faktiskt hittills serverat en ganska ordentlig måltid ombord jämfört med konkurrenterna men presentationen har det ofta haltat lite med. Det blir klart bättre nu. Borta är plastbrickan och huvudrätten blir nu serverad individuellt. Det kommer vara möjligt att få salt och peppar från en kvarn på serveringsvagnen. Kvarnad peppar smakar alltid bättre än malet och färdigpackat. Denna möjlighet har dock också varit tillgänglig en tid med det gamla konceptet. Det kommer dessutom att delas ut salt och peppar till varje passagerare.

Plastbrickan är väck från Business Class. Nu är serveringen mer som på en restaurang
Plastbrickan är borta från Business Class. Nu är serveringen mer som på en restaurang
Plastbrickan är väck från Business Class. Nu är serveringen mer som på en restaurang
Plastbrickan är väck från Business Class. Nu är serveringen mer som på en restaurang

Dessert

Servering av dessert kommer att fortsätta i buffé-stil. Det vill säga urvalet av desserter, så som ost, Valrhonaglassen, kaka, frukt och så vidare serveras på en serveringsvagn, för att passageraren själ skall kunna välja vad och hur mycket de önskar att äta. Så har SAS redan en tid serverat desserten och det fungerar riktigt bra. I mina ögon är det skönt att kunna se de olika valmöjligheterna innan man bestämmer sig för sina val – eller bara be om en liten smula av en sort, om man bara önskar smaka, men inte är särskilt hungrig.

Dessertvagnen erbjuder - som tidigare - ett urval av ost, kaka, Valrhona glass och frukt
Dessertvagnen erbjuder – som tidigare – ett urval av ost, kaka, Valrhona glass och frukt

Andra serveringen

Den servering man får innan landning är antingen en kall rätt (på dagsflygningar) eller frukost (på nattflygningar). Om man först tar en titt på dagsflygningarna, så kommer det också här vara tal om en klar förbättring. Andra måltiden kommer fortsatt vara en kall maträtt, men som med desserten kommer den nu att bli erbjuden från en serveringsvagn istället för på en plastbricka med folie över. Innehållet verkar i förhållande till bilderna som det blir någorlunda som vi har sett det förut, men presentationen har fått sig ett ordentligt lyft.

Andra serveringen serveras "buffet style" från en vagn
Andra serveringen serveras ”buffet style” från en vagn
Andra serveringen serveras "buffet style" från en vagn
Andra serveringen serveras ”buffet style” från en vagn

Frukost

Också frukosten som hittills inte varit någon särskilt intressant urval får ett lyft. Här kommer det också framöver att bli erbjudet från en serveringsvagn – och kvalitén på maten får sig ett större lyft. Bland annat kommer det vara ett urval av varma rätter på denna rullande buffé. Något, som speciellt på USA-rutterna är en klar förbättring. Passageraren kan alltså själv välja – både vad och hur mycket man önskar att äta.

Frukost serveras "buffet style" från en vagn och får bland annat flera varma valmöjligheter
Frukost serveras ”buffet style” från en vagn och får bland annat flera varma valmöjligheter
Frukost serveras "buffet style" från en vagn och får bland annat flera varma valmöjligheter
Frukost serveras ”buffet style” från en vagn och får bland annat flera varma valmöjligheter

Bra urval av te och kaffe

Ombord på SAS Business Class kommer det också vara ett ganska bra urval av kaffe och te. Kvalitén är det inte heller mycket att säga om, inte mindre än fem olika typer av Damman Frères kommer man kunna välja mellan. På kaffefronten står valet mellan vanligt kannkaffe, espresso eller cappuccino. De två sistnämnda från Illy.

Urvalet på te och kaffe ombord på SAS Business Class
Urvalet på te och kaffe ombord på SAS Business Class

En klar förbättring

Nu är det ju svårt att rapportera om ett matkoncept utan att ha smakat det i vekligheten. Men om vi antar att kvalitén på måltiden är som vi känner den idag och uteslutande fokuserar på presentationen och valmöjligheterna, är det tal om en klar förbättring. En varm snack till pre-dinner drinken, val av förrätt, salladsskålen, den individuella serveringen, ”buffet style” servering av dessert, kall måltid och frukost med varma rätter och inte minst  borttagandet av folieförpackningen, plastlock och plastbrickor är helt klart något som höjer intrycket.

SAS har faktisk serverat mat med ganska god kvalité – speciellt ut från de skandinaviska baserna – men presentationen har verkar lite kafeteria likt med plastinpackning och brickor. Det är det lyckligtvis slut med och kan SAS hålla matkvalitén hög, så är jag säker på att det nya servicekonceptet blir en succé. Det var en nödvändigt lyft av presentationen, men också ett lyft, som helt klart tar upp SAS i en helt annan liga.

Nu väntar vi bara på att utförandet av servicekonceptet, även matchar ambitionerna och att personalen ombord förmår att hålla sig till konceptet. Men det är intressant och jag kan knappt vänta till att få pröva det på en flygning snart.

Här följer ett exempel på en av menyerna, som man kommer kunna uppleva ombord på SAS Business Class från 28 januari 2015. Nedanstående exempel är på avgångar från Arlanda till USA under februari månad:

SAS Business Class Meny exempel för februari 2015:

AirMix2 Menu4 Menu5 White6 Red7 BeerChamp3 Avec1

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *